Summary: | Tässä tutkimuksessa tutkittiin neljää ylivilkkauden ja keskittymisen haasteita omaavaa korkeakouluopiskelijaa, joilla oli kokemusta haasteisiinsa liittyvästä tuesta suomalaisessa korkeakoulussa. Tutkimus tehtiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin avoimilla haastatteluilla ja analysoitiin aineistolähtöisesti. Kategorioiksi nousivat haastattelujen analyysin pohjalta epätietoisuus, häpeä-stigma, hidastuneet opinnot, yksilön vastuu, henkilökunnan suhtautuminen, sovittujen järjestelyjen toteutumattomuus, tiedonsaanti, hyväksi koetut asiat sekä haasteiden diagnosointi. Merkityksellistä oli korkeakoulun ulkopuolelta saatu tieto ja apu. Tulosten pohjalta korkeakoulujen tulisi selkeyttää entisestään tuen tarjoamista sekä informoida opiskelijoita tarjolla olevasta tuesta.
|