Ylivilkkauden ja tarkkaavaisuuden haasteita omaavien korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia tuesta korkeakoulussa

Tässä tutkimuksessa tutkittiin neljää ylivilkkauden ja keskittymisen haasteita omaavaa korkeakouluopiskelijaa, joilla oli kokemusta haasteisiinsa liittyvästä tuesta suomalaisessa korkeakoulussa. Tutkimus tehtiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin avoimilla ha...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivistoinen, Hensu Juhani
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103214
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tutkittiin neljää ylivilkkauden ja keskittymisen haasteita omaavaa korkeakouluopiskelijaa, joilla oli kokemusta haasteisiinsa liittyvästä tuesta suomalaisessa korkeakoulussa. Tutkimus tehtiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin avoimilla haastatteluilla ja analysoitiin aineistolähtöisesti. Kategorioiksi nousivat haastattelujen analyysin pohjalta epätietoisuus, häpeä-stigma, hidastuneet opinnot, yksilön vastuu, henkilökunnan suhtautuminen, sovittujen järjestelyjen toteutumattomuus, tiedonsaanti, hyväksi koetut asiat sekä haasteiden diagnosointi. Merkityksellistä oli korkeakoulun ulkopuolelta saatu tieto ja apu. Tulosten pohjalta korkeakoulujen tulisi selkeyttää entisestään tuen tarjoamista sekä informoida opiskelijoita tarjolla olevasta tuesta.