”Varmaan harjottelee lukemista ja kirjottamista” kouluinstituutio esiopetusikäisten lasten sanoin ja silmin

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, minkälaisina odotuksina kouluinstituutio näyttäytyy esiopetusikäisille lapsille. Tavoitteena on saada tietoa siitä, minkälaisena esiopetusikäinen lapsi esiopetuksen lopussa näkee kouluinstituution. Lasten merkittävin siirtymä tässä vaiheessa on siirtymä kou...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kutvonen, Milja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103213
_version_ 1834585005026705408
author Kutvonen, Milja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kutvonen, Milja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kutvonen, Milja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kutvonen, Milja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, minkälaisina odotuksina kouluinstituutio näyttäytyy esiopetusikäisille lapsille. Tavoitteena on saada tietoa siitä, minkälaisena esiopetusikäinen lapsi esiopetuksen lopussa näkee kouluinstituution. Lasten merkittävin siirtymä tässä vaiheessa on siirtymä kouluun, joten on tärkeää saada tietoa lasten odotuksista mukaan siirtymätutkimuksiin. Tutkimukseni on osa SchoolTrace - Lasten tilat ja suhteet koulunaloituksessa -tutkimushanketta ja jatkumoa Trace in ECEC - Lasten sosio-spatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset varhaiskasvatuksen siirtymistä -tutkimushanketta, joka toteutetaan Jyväskylän yliopistossa. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineistona toimii kahdeksan esiopetusikäisen lapsen puolistrukturoidut haastattelut. Lasten haastattelut analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Esiopetusikäisten lasten kuvailut koulusta painottuivat sosiaalisiin suhteisiin, joissa kuvattiin sekä vertaisiaan, että myös opettajaa. Sosiaalisuuden lisäksi lapset kuvasivat kouluun liittyviä taitoja ja niiden arvioimista. Tuloksissa yksi merkityksellisistä havainnoista on, että lasten odotukset ovat muotoutuneet sosiaalisten suhteiden kautta. Johtopäätöksenä tässä tutkimuksessa voidaan todeta, että tutkittavilla lapsilla on jo esiopetusikäisenä monia odotuksia tulevasta kouluinstituutiosta ja osaavat sanoittaa ne. Tulosten perusteella voidaan todeta, että lasten puheissa korostuu sosiaalisuus mutta myös koulun konteksti, johon liittyy tiettyjä odotuksia, miten kouluinstituutio toimii.
first_indexed 2025-06-09T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kutvonen, Milja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-09T06:38:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-09T06:38:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103213", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, mink\u00e4laisina odotuksina kouluinstituutio n\u00e4ytt\u00e4ytyy esiopetusik\u00e4isille lapsille. Tavoitteena on saada tietoa siit\u00e4, mink\u00e4laisena esiopetusik\u00e4inen lapsi esiopetuksen lopussa n\u00e4kee kouluinstituution. Lasten merkitt\u00e4vin siirtym\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 vaiheessa on siirtym\u00e4 kouluun, joten on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada tietoa lasten odotuksista mukaan siirtym\u00e4tutkimuksiin. \n\nTutkimukseni on osa SchoolTrace - Lasten tilat ja suhteet koulunaloituksessa -tutkimushanketta ja jatkumoa Trace in ECEC - Lasten sosio-spatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset varhaiskasvatuksen siirtymist\u00e4 -tutkimushanketta, joka toteutetaan Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineistona toimii kahdeksan esiopetusik\u00e4isen lapsen puolistrukturoidut haastattelut. Lasten haastattelut analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nEsiopetusik\u00e4isten lasten kuvailut koulusta painottuivat sosiaalisiin suhteisiin, joissa kuvattiin sek\u00e4 vertaisiaan, ett\u00e4 my\u00f6s opettajaa. Sosiaalisuuden lis\u00e4ksi lapset kuvasivat kouluun liittyvi\u00e4 taitoja ja niiden arvioimista. Tuloksissa yksi merkityksellisist\u00e4 havainnoista on, ett\u00e4 lasten odotukset ovat muotoutuneet sosiaalisten suhteiden kautta.\n\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa voidaan todeta, ett\u00e4 tutkittavilla lapsilla on jo esiopetusik\u00e4isen\u00e4 monia odotuksia tulevasta kouluinstituutiosta ja osaavat sanoittaa ne. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 lasten puheissa korostuu sosiaalisuus mutta my\u00f6s koulun konteksti, johon liittyy tiettyj\u00e4 odotuksia, miten kouluinstituutio toimii.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-09T06:38:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-09T06:38:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluinstituutio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetusik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dVarmaan harjottelee lukemista ja kirjottamista\u201d : kouluinstituutio esiopetusik\u00e4isten lasten sanoin ja silmin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506095017", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "odotukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103213
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7862599e-d051-449f-82f4-0ea6cbb66f6f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506095017.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kutvonen, Milja ”Varmaan harjottelee lukemista ja kirjottamista” : kouluinstituutio esiopetusikäisten lasten sanoin ja silmin kouluinstituutio esiopetusikäiset koululaisuus siirtymät Varhaiskasvatus Early Childhood Education esiopetus lapset (ikäryhmät) esikouluikäiset koulut varhaiskasvatus koululaiset arviointi odotukset
title ”Varmaan harjottelee lukemista ja kirjottamista” : kouluinstituutio esiopetusikäisten lasten sanoin ja silmin
title_full ”Varmaan harjottelee lukemista ja kirjottamista” : kouluinstituutio esiopetusikäisten lasten sanoin ja silmin
title_fullStr ”Varmaan harjottelee lukemista ja kirjottamista” : kouluinstituutio esiopetusikäisten lasten sanoin ja silmin ”Varmaan harjottelee lukemista ja kirjottamista” : kouluinstituutio esiopetusikäisten lasten sanoin ja silmin
title_full_unstemmed ”Varmaan harjottelee lukemista ja kirjottamista” : kouluinstituutio esiopetusikäisten lasten sanoin ja silmin ”Varmaan harjottelee lukemista ja kirjottamista” : kouluinstituutio esiopetusikäisten lasten sanoin ja silmin
title_short ”Varmaan harjottelee lukemista ja kirjottamista”
title_sort varmaan harjottelee lukemista ja kirjottamista kouluinstituutio esiopetusikäisten lasten sanoin ja silmin
title_sub kouluinstituutio esiopetusikäisten lasten sanoin ja silmin
title_txtP ”Varmaan harjottelee lukemista ja kirjottamista” : kouluinstituutio esiopetusikäisten lasten sanoin ja silmin
topic kouluinstituutio esiopetusikäiset koululaisuus siirtymät Varhaiskasvatus Early Childhood Education esiopetus lapset (ikäryhmät) esikouluikäiset koulut varhaiskasvatus koululaiset arviointi odotukset
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus arviointi esikouluikäiset esiopetus esiopetusikäiset kouluinstituutio koululaiset koululaisuus koulut lapset (ikäryhmät) odotukset siirtymät varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103213 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506095017
work_keys_str_mv AT kutvonenmilja varmaanharjotteleelukemistajakirjottamistakouluinstituutioesiopetusikäistenlastens