Summary: | Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvailla vanhempien kokemuksia lapsen
koulun aloituksen ilmiöstä ja perheen arjen muuttumisesta lapsen aloittaessa perusopetuksen ensimmäisen luokan.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tarkasteltiin ja kuvailtiin
vanhempien kokemuksia koulun aloituksen ilmiöstä fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen. Tutkimuksessa käytettiin Jyväskylän yliopiston SchoolTrace -tutkimushankkeessa kerättyjä vanhempien haastatteluaineistoja. Seitsemän kappaletta vanhempien haastatteluaineistoja analysoitiin aineistolähtöisen
sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa pyrittiin tulkitsemaan sekä kuvaamaan
aineistosta nousevia kokemuksia, tunteita ja havaintoja haastateltujen vanhempien ilmaisemien merkitysten valossa siitä, millainen kokemus lapsen koulun
aloitus on ollut vanhemmalle.
Tutkimuksen tulosten perusteella, vanhempien kokemus lapsen
koulun aloituksesta on ollut myönteinen ja luottavainen kokemus. Lisäksi koulun aloitus on sisältänyt monia osin ristiriitaisiakin tunteita, kuten iloa, odotusta,
jännitystä, ylpeyttä, huolta sekä kiireen tuntua arjen rutiinien ja aikataulujen
muutoksessa.
|