Lapsen koulun aloitus vanhemman näkökulmasta

Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvailla vanhempien kokemuksia lapsen koulun aloituksen ilmiöstä ja perheen arjen muuttumisesta lapsen aloittaessa perusopetuksen ensimmäisen luokan. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tarkasteltiin ja kuvailtiin vanhempien kokemuksia koulun aloituksen ilmiöstä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Asteljoki, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103210
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvailla vanhempien kokemuksia lapsen koulun aloituksen ilmiöstä ja perheen arjen muuttumisesta lapsen aloittaessa perusopetuksen ensimmäisen luokan. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tarkasteltiin ja kuvailtiin vanhempien kokemuksia koulun aloituksen ilmiöstä fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen. Tutkimuksessa käytettiin Jyväskylän yliopiston SchoolTrace -tutkimushankkeessa kerättyjä vanhempien haastatteluaineistoja. Seitsemän kappaletta vanhempien haastatteluaineistoja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa pyrittiin tulkitsemaan sekä kuvaamaan aineistosta nousevia kokemuksia, tunteita ja havaintoja haastateltujen vanhempien ilmaisemien merkitysten valossa siitä, millainen kokemus lapsen koulun aloitus on ollut vanhemmalle. Tutkimuksen tulosten perusteella, vanhempien kokemus lapsen koulun aloituksesta on ollut myönteinen ja luottavainen kokemus. Lisäksi koulun aloitus on sisältänyt monia osin ristiriitaisiakin tunteita, kuten iloa, odotusta, jännitystä, ylpeyttä, huolta sekä kiireen tuntua arjen rutiinien ja aikataulujen muutoksessa.