”Ollaan paljon keskusteltu siitä minkälaisia vanhempia me halutaan olla.” vanhempien välisen yhteistyön vahvuudet ja käytänteet

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisena 1,5-vuotiaiden esikoislasten vanhemmat kuvaavat vahvuutensa toimia tiiminä sekä miten vanhempien välisessä yhteistyössä ilmenee yhteisöllisen oppimisen (collaborative learning) käytänteitä. Tutkittavat koostuivat heterosuhteessa elävistä pariskunnista...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mannila, Lotta, Poikolainen, Iida
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103208
_version_ 1834494319642279936
author Mannila, Lotta Poikolainen, Iida
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mannila, Lotta Poikolainen, Iida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mannila, Lotta Poikolainen, Iida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mannila, Lotta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisena 1,5-vuotiaiden esikoislasten vanhemmat kuvaavat vahvuutensa toimia tiiminä sekä miten vanhempien välisessä yhteistyössä ilmenee yhteisöllisen oppimisen (collaborative learning) käytänteitä. Tutkittavat koostuivat heterosuhteessa elävistä pariskunnista, joiden esikoislapsi oli haastattelu hetkellä noin 1,5-vuotias. Tutkimuksemme aineisto oli osa Suomen Akatemian rahoittamaa ’’Copa Globa – Yhteisvanhemmuuteen oppimassa: vertaileva pitkittäistutkimus yhteisvanhemmuuden rakentumisesta vanhemmuuteen siirtymävaiheessa’’-hanketta. Tutkimusaineistomme koostui 30 pariskunnan yksilöhaastatteluista, yhteensä 60:stä haastattelusta. Analysoimme äitien ja isien vastaukset erikseen, minimoidaksemme tunnistettavuuden. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla, käyttäen teoriasidonnaista sisällönanalyysia erityisesti toiseen tutkimuskysymykseen vastattaessa. Vanhempien vastauksista nousi esille useita erilaisia vahvuuksia, joita vanhemmat pitivät tärkeänä tiiminsä toimivuuden kannalta. Keskeisimmiksi vahvuuksiksi erottautuivat kommunikaatio, yhteiset kasvatusarvot, yhdessä viihtyminen, joustavuus sekä yhteistyö. Äitien vastauksissa painottui kommunikaatio ja yhteistyö isejä enemmän, kun taas isät mainitsivat tiiminsä vahvuuksiksi yhteiset kasvatusarvot äitejä useammin. Vanhempien välisessä yhteistyössä ilmeni yhteisöllisen oppimisen käytänteistä erityisesti keskustelu ja kommunikaatio, yhteinen päämäärä toiminnalle, luottamus sekä neuvoteltavuus. Vanhemmat korostivat yhteistyössään erityisesti keskustelua ja kommunikaatiota, joita pidetään yhteisöllisen oppimisen edellytyksenä. Neuvottelu ja neuvoteltavuus tuli esille ainoastaan äitien vastauksissa. Koska yhteisöllistä oppimista ei ole aikaisemmin tutkittu vanhemmuuden kontekstissa, saimme tutkimuksen avulla tärkeää tietoa ja ideoita jatkotutkimusaiheisiin.
first_indexed 2025-06-09T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "R\u00f6nk\u00e4, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mannila, Lotta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Poikolainen, Iida", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-09T06:32:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-09T06:32:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103208", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisena 1,5-vuotiaiden esikoislasten vanhemmat kuvaavat vahvuutensa toimia tiimin\u00e4 sek\u00e4 miten vanhempien v\u00e4lisess\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4 ilmenee yhteis\u00f6llisen oppimisen (collaborative learning) k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. Tutkittavat koostuivat heterosuhteessa el\u00e4vist\u00e4 pariskunnista, joiden esikoislapsi oli haastattelu hetkell\u00e4 noin 1,5-vuotias. Tutkimuksemme aineisto oli osa Suomen Akatemian rahoittamaa \u2019\u2019Copa Globa \u2013 Yhteisvanhemmuuteen oppimassa: vertaileva pitkitt\u00e4istutkimus yhteisvanhemmuuden rakentumisesta vanhemmuuteen siirtym\u00e4vaiheessa\u2019\u2019-hanketta. \n\nTutkimusaineistomme koostui 30 pariskunnan yksil\u00f6haastatteluista, yhteens\u00e4 60:st\u00e4 haastattelusta. Analysoimme \u00e4itien ja isien vastaukset erikseen, minimoidaksemme tunnistettavuuden. Aineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla, k\u00e4ytt\u00e4en teoriasidonnaista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia erityisesti toiseen tutkimuskysymykseen vastattaessa. \n\nVanhempien vastauksista nousi esille useita erilaisia vahvuuksia, joita vanhemmat pitiv\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 tiimins\u00e4 toimivuuden kannalta. Keskeisimmiksi vahvuuksiksi erottautuivat kommunikaatio, yhteiset kasvatusarvot, yhdess\u00e4 viihtyminen, joustavuus sek\u00e4 yhteisty\u00f6. \u00c4itien vastauksissa painottui kommunikaatio ja yhteisty\u00f6 isej\u00e4 enemm\u00e4n, kun taas is\u00e4t mainitsivat tiimins\u00e4 vahvuuksiksi yhteiset kasvatusarvot \u00e4itej\u00e4 useammin. \n\nVanhempien v\u00e4lisess\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4 ilmeni yhteis\u00f6llisen oppimisen k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 erityisesti keskustelu ja kommunikaatio, yhteinen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4 toiminnalle, luottamus sek\u00e4 neuvoteltavuus. Vanhemmat korostivat yhteisty\u00f6ss\u00e4\u00e4n erityisesti keskustelua ja kommunikaatiota, joita pidet\u00e4\u00e4n yhteis\u00f6llisen oppimisen edellytyksen\u00e4. Neuvottelu ja neuvoteltavuus tuli esille ainoastaan \u00e4itien vastauksissa. Koska yhteis\u00f6llist\u00e4 oppimista ei ole aikaisemmin tutkittu vanhemmuuden kontekstissa, saimme tutkimuksen avulla t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa ja ideoita jatkotutkimusaiheisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-09T06:32:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-09T06:32:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisvanhemmuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dOllaan paljon keskusteltu siit\u00e4 mink\u00e4laisia vanhempia me halutaan olla.\u201d : vanhempien v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n vahvuudet ja k\u00e4yt\u00e4nteet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506095012", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103208
language fin
last_indexed 2025-06-09T20:01:44Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d911cf10-de16-48e6-b903-c758f08dc9a6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506095012.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mannila, Lotta Poikolainen, Iida ”Ollaan paljon keskusteltu siitä minkälaisia vanhempia me halutaan olla.” : vanhempien välisen yhteistyön vahvuudet ja käytänteet yhteisvanhemmuus Varhaiskasvatus Early Childhood Education vanhemmat yhteisöllinen oppiminen vanhemmuus tiimit
title ”Ollaan paljon keskusteltu siitä minkälaisia vanhempia me halutaan olla.” : vanhempien välisen yhteistyön vahvuudet ja käytänteet
title_full ”Ollaan paljon keskusteltu siitä minkälaisia vanhempia me halutaan olla.” : vanhempien välisen yhteistyön vahvuudet ja käytänteet
title_fullStr ”Ollaan paljon keskusteltu siitä minkälaisia vanhempia me halutaan olla.” : vanhempien välisen yhteistyön vahvuudet ja käytänteet ”Ollaan paljon keskusteltu siitä minkälaisia vanhempia me halutaan olla.” : vanhempien välisen yhteistyön vahvuudet ja käytänteet
title_full_unstemmed ”Ollaan paljon keskusteltu siitä minkälaisia vanhempia me halutaan olla.” : vanhempien välisen yhteistyön vahvuudet ja käytänteet ”Ollaan paljon keskusteltu siitä minkälaisia vanhempia me halutaan olla.” : vanhempien välisen yhteistyön vahvuudet ja käytänteet
title_short ”Ollaan paljon keskusteltu siitä minkälaisia vanhempia me halutaan olla.”
title_sort ollaan paljon keskusteltu siitä minkälaisia vanhempia me halutaan olla vanhempien välisen yhteistyön vahvuudet ja käytänteet
title_sub vanhempien välisen yhteistyön vahvuudet ja käytänteet
title_txtP ”Ollaan paljon keskusteltu siitä minkälaisia vanhempia me halutaan olla.” : vanhempien välisen yhteistyön vahvuudet ja käytänteet
topic yhteisvanhemmuus Varhaiskasvatus Early Childhood Education vanhemmat yhteisöllinen oppiminen vanhemmuus tiimit
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus tiimit vanhemmat vanhemmuus yhteisvanhemmuus yhteisöllinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103208 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506095012
work_keys_str_mv AT mannilalotta ollaanpaljonkeskusteltusiitäminkälaisiavanhempiamehalutaanollavanhempienvälisenyhte