Summary: | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisena 1,5-vuotiaiden esikoislasten vanhemmat kuvaavat vahvuutensa toimia tiiminä sekä miten vanhempien välisessä yhteistyössä ilmenee yhteisöllisen oppimisen (collaborative learning) käytänteitä. Tutkittavat koostuivat heterosuhteessa elävistä pariskunnista, joiden esikoislapsi oli haastattelu hetkellä noin 1,5-vuotias. Tutkimuksemme aineisto oli osa Suomen Akatemian rahoittamaa ’’Copa Globa – Yhteisvanhemmuuteen oppimassa: vertaileva pitkittäistutkimus yhteisvanhemmuuden rakentumisesta vanhemmuuteen siirtymävaiheessa’’-hanketta.
Tutkimusaineistomme koostui 30 pariskunnan yksilöhaastatteluista, yhteensä 60:stä haastattelusta. Analysoimme äitien ja isien vastaukset erikseen, minimoidaksemme tunnistettavuuden. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla, käyttäen teoriasidonnaista sisällönanalyysia erityisesti toiseen tutkimuskysymykseen vastattaessa.
Vanhempien vastauksista nousi esille useita erilaisia vahvuuksia, joita vanhemmat pitivät tärkeänä tiiminsä toimivuuden kannalta. Keskeisimmiksi vahvuuksiksi erottautuivat kommunikaatio, yhteiset kasvatusarvot, yhdessä viihtyminen, joustavuus sekä yhteistyö. Äitien vastauksissa painottui kommunikaatio ja yhteistyö isejä enemmän, kun taas isät mainitsivat tiiminsä vahvuuksiksi yhteiset kasvatusarvot äitejä useammin.
Vanhempien välisessä yhteistyössä ilmeni yhteisöllisen oppimisen käytänteistä erityisesti keskustelu ja kommunikaatio, yhteinen päämäärä toiminnalle, luottamus sekä neuvoteltavuus. Vanhemmat korostivat yhteistyössään erityisesti keskustelua ja kommunikaatiota, joita pidetään yhteisöllisen oppimisen edellytyksenä. Neuvottelu ja neuvoteltavuus tuli esille ainoastaan äitien vastauksissa. Koska yhteisöllistä oppimista ei ole aikaisemmin tutkittu vanhemmuuden kontekstissa, saimme tutkimuksen avulla tärkeää tietoa ja ideoita jatkotutkimusaiheisiin.
|