Vaatebrändien sukupuoliroolien taivuttaminen - vaikutus kuluttajien brändimielikuviin

Muotimaailmassa vähemmän tutkittu ilmiö brändien sukupuoliroolien taivuttamisesta ja tätä kautta brändiin tehtävä laajennus on alkanut levitä brändien parissa. Tässä tutkimuksessa ilmiötä tutkittiin miestenvaatebrändien kautta, keskittyen erityisesti naisten brändimielikuvaan miestenvaatebrändeistä,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Yli-Hemminki, Eveliina
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103172
_version_ 1834856795027275777
author Yli-Hemminki, Eveliina
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Yli-Hemminki, Eveliina Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Yli-Hemminki, Eveliina Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Yli-Hemminki, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Muotimaailmassa vähemmän tutkittu ilmiö brändien sukupuoliroolien taivuttamisesta ja tätä kautta brändiin tehtävä laajennus on alkanut levitä brändien parissa. Tässä tutkimuksessa ilmiötä tutkittiin miestenvaatebrändien kautta, keskittyen erityisesti naisten brändimielikuvaan miestenvaatebrändeistä, jotka taivuttavat sukupuolirooleja. Tutkimuksessa haluttiin saada lisätietoa, miten naiset kokevat sukupuoliroolien taivuttamisen ilmiönä, millainen brändimielikuva tällaisista brändeistä muodostuu, sekä millaisia odotuksia haastateltavilla on muodin tulevaisuutta ajatellen. Tutkimuksen haastatteluosiot toteutettiin tammi-helmikuussa 2025 käyttäen menetelmänä puolistrukturoituja yksilöhaastatteluja, joihin haastattelukysymykset teemoiteltiin kolmen tutkittavan pääteeman ympärille; brändien sukupuoliroolien taivuttaminen, brändimielikuva sukupuoliroolien taivutusta tekevistä brändeistä sekä tulevaisuus vaatealalla sukupuolikontekstissa. Laadullinen tutkimus valikoitui menetelmätavaksi, jotta yhdeksältä haastateltava voitaisiin saada syvällistä tietoa uuteen ilmiöön liittyen. Tulokset analysoitiin abduktiivisella menetelmällä, jossa teoriaosiota käytetään tuloksien tulkinnan taustalla. Tulososiossa selvisi, että sukupuoliroolien taivutus miestenvaatebrändeissä koetaan kuluttajien keskuudessa pääosin positiivisena, jos toteutus on uskottava ja brändin arvoihin sopiva. Onnistuneessa brändilaajennuksessa korostuivat tasa-arvon edistäminen, autenttinen viestintä sekä laadukas suunnittelu. Epäjohdonmukainen tai pelkkään kaupalliseen hyötyyn perustuva lähestymistapa koettiin brändin arvoa heikentävänä. Markkinoinnin näkyvyys ja viestinnän kohdentaminen nähtiin tärkeinä naiskuluttajien tavoittamisessa. Tulevaisuuden kehityssuuntina nähtiin unisex-muodin kasvu ja mahdollinen markkinoiden polarisaatio.
first_indexed 2025-06-06T20:00:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kemppainen, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yli-Hemminki, Eveliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-06T09:28:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-06T09:28:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103172", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Muotimaailmassa v\u00e4hemm\u00e4n tutkittu ilmi\u00f6 br\u00e4ndien sukupuoliroolien taivuttamisesta ja t\u00e4t\u00e4 kautta br\u00e4ndiin teht\u00e4v\u00e4 laajennus on alkanut levit\u00e4 br\u00e4ndien parissa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ilmi\u00f6t\u00e4 tutkittiin miestenvaatebr\u00e4ndien kautta, keskittyen erityisesti naisten br\u00e4ndimielikuvaan miestenvaatebr\u00e4ndeist\u00e4, jotka taivuttavat sukupuolirooleja. Tutkimuksessa haluttiin saada lis\u00e4tietoa, miten naiset kokevat sukupuoliroolien taivuttamisen ilmi\u00f6n\u00e4, millainen br\u00e4ndimielikuva t\u00e4llaisista br\u00e4ndeist\u00e4 muodostuu, sek\u00e4 millaisia odotuksia haastateltavilla on muodin tulevaisuutta ajatellen.\n Tutkimuksen haastatteluosiot toteutettiin tammi-helmikuussa 2025 k\u00e4ytt\u00e4en menetelm\u00e4n\u00e4 puolistrukturoituja yksil\u00f6haastatteluja, joihin haastattelukysymykset teemoiteltiin kolmen tutkittavan p\u00e4\u00e4teeman ymp\u00e4rille; br\u00e4ndien sukupuoliroolien taivuttaminen, br\u00e4ndimielikuva sukupuoliroolien taivutusta tekevist\u00e4 br\u00e4ndeist\u00e4 sek\u00e4 tulevaisuus vaatealalla sukupuolikontekstissa. Laadullinen tutkimus valikoitui menetelm\u00e4tavaksi, jotta yhdeks\u00e4lt\u00e4 haastateltava voitaisiin saada syv\u00e4llist\u00e4 tietoa uuteen ilmi\u00f6\u00f6n liittyen. Tulokset analysoitiin abduktiivisella menetelm\u00e4ll\u00e4, jossa teoriaosiota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n tuloksien tulkinnan taustalla.\n Tulososiossa selvisi, ett\u00e4 sukupuoliroolien taivutus miestenvaatebr\u00e4ndeiss\u00e4 koetaan kuluttajien keskuudessa p\u00e4\u00e4osin positiivisena, jos toteutus on uskottava ja br\u00e4ndin arvoihin sopiva. Onnistuneessa br\u00e4ndilaajennuksessa korostuivat tasa-arvon edist\u00e4minen, autenttinen viestint\u00e4 sek\u00e4 laadukas suunnittelu. Ep\u00e4johdonmukainen tai pelkk\u00e4\u00e4n kaupalliseen hy\u00f6tyyn perustuva l\u00e4hestymistapa koettiin br\u00e4ndin arvoa heikent\u00e4v\u00e4n\u00e4. Markkinoinnin n\u00e4kyvyys ja viestinn\u00e4n kohdentaminen n\u00e4htiin t\u00e4rkein\u00e4 naiskuluttajien tavoittamisessa. Tulevaisuuden kehityssuuntina n\u00e4htiin unisex-muodin kasvu ja mahdollinen markkinoiden polarisaatio.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-06T09:28:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-06T09:28:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vaatebr\u00e4ndien sukupuoliroolien taivuttaminen - vaikutus kuluttajien br\u00e4ndimielikuviin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506064978", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103172
language fin
last_indexed 2025-06-06T20:00:59Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1fb0f527-240f-400f-a9d9-d0fb36e67116\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506064978.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Yli-Hemminki, Eveliina Vaatebrändien sukupuoliroolien taivuttaminen - vaikutus kuluttajien brändimielikuviin Markkinointi Marketing
title Vaatebrändien sukupuoliroolien taivuttaminen - vaikutus kuluttajien brändimielikuviin
title_full Vaatebrändien sukupuoliroolien taivuttaminen - vaikutus kuluttajien brändimielikuviin
title_fullStr Vaatebrändien sukupuoliroolien taivuttaminen - vaikutus kuluttajien brändimielikuviin Vaatebrändien sukupuoliroolien taivuttaminen - vaikutus kuluttajien brändimielikuviin
title_full_unstemmed Vaatebrändien sukupuoliroolien taivuttaminen - vaikutus kuluttajien brändimielikuviin Vaatebrändien sukupuoliroolien taivuttaminen - vaikutus kuluttajien brändimielikuviin
title_short Vaatebrändien sukupuoliroolien taivuttaminen - vaikutus kuluttajien brändimielikuviin
title_sort vaatebrändien sukupuoliroolien taivuttaminen vaikutus kuluttajien brändimielikuviin
title_txtP Vaatebrändien sukupuoliroolien taivuttaminen - vaikutus kuluttajien brändimielikuviin
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103172 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506064978
work_keys_str_mv AT ylihemminkieveliina vaatebrändiensukupuoliroolientaivuttaminenvaikutuskuluttajienbrändimielikuvi