Sosiaalisen median vaikutus koiranomistajien ostokäyttäytymiseen verkkokaupoissa

Viimeisen vuosikymmenen aikana yhä useammasta kotitaloudesta löytyy perheenjäsenenä koira. Koiranomistajien identiteetti on kehittynyt eräänlaisen vanhemmuuden rooliin, jonka vuoksi koiranomistajat kuluttajina ovat yhä laatutietoisempia, mutta valmiimpia käyttämään rahaa lemmikkiinsä. Kehittyneessä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Närhi, Anniina
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103170
_version_ 1834494319625502720
author Närhi, Anniina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Närhi, Anniina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Närhi, Anniina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Närhi, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Viimeisen vuosikymmenen aikana yhä useammasta kotitaloudesta löytyy perheenjäsenenä koira. Koiranomistajien identiteetti on kehittynyt eräänlaisen vanhemmuuden rooliin, jonka vuoksi koiranomistajat kuluttajina ovat yhä laatutietoisempia, mutta valmiimpia käyttämään rahaa lemmikkiinsä. Kehittyneessä markkinassa brändit keskittyvät tavoittamaan asiakkaita erityisesti sosiaalisen median markkinoinnin avulla. Vaikuttajamarkkinoinnilla brändit hyödyntävät vaikuttajan yleisöä oman asiakaskuntansa tavoittamiseksi ja brändikuvansa tunnettavuuden lisäämiseksi. Tässä tutkimuksessa käsitellään sosiaalisen median vaikutusta koiranomistajien ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksessa selvitetään millaisilla sosiaalisen median markkinoinnin keinoilla tuetaan koiranomistajien ostokäyttäytymistä. Lisäksi tutkitaan kuinka luotettavina koiranomistajat pitävät tuotesuosituksia. Tutkimuksessa toteutettiin kirjallisuuskatsauksena aiemman tutkimuksen tarkastelu sekä empiirisenä tutkimuksena kyselytutkimus koiranomistajille. Tutkimustulokset kertovat, että koiranomistajat kiinnittävät huomiota sosiaalisen median markkinointiin ja tarkastelevat markkinointisisällössä erityisesti tiedon laadukkuutta ja vaikuttajan uskottavuutta. Koiranomistajat peilaavat markkinoinnin antamaa tietoa tuotteista omaan tietopohjaansa sekä arvostavat erityisesti läheisiltään tai vertaisiltaan saamiaan tuotesuosituksia. Lisäksi he kiinnittävät huomiota niin vaikuttajan ammatillisuuteen kuin tuotesuosituksien antajan taustalla olevan motivaation tarkasteluun.
first_indexed 2025-06-06T20:00:59Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskelainen, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "N\u00e4rhi, Anniina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-06T08:39:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-06T08:39:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103170", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viimeisen vuosikymmenen aikana yh\u00e4 useammasta kotitaloudesta l\u00f6ytyy perheenj\u00e4senen\u00e4 koira. Koiranomistajien identiteetti on kehittynyt er\u00e4\u00e4nlaisen vanhemmuuden rooliin, jonka vuoksi koiranomistajat kuluttajina ovat yh\u00e4 laatutietoisempia, mutta valmiimpia k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n rahaa lemmikkiins\u00e4. Kehittyneess\u00e4 markkinassa br\u00e4ndit keskittyv\u00e4t tavoittamaan asiakkaita erityisesti sosiaalisen median markkinoinnin avulla. Vaikuttajamarkkinoinnilla br\u00e4ndit hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t vaikuttajan yleis\u00f6\u00e4 oman asiakaskuntansa tavoittamiseksi ja br\u00e4ndikuvansa tunnettavuuden lis\u00e4\u00e4miseksi. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n sosiaalisen median vaikutusta koiranomistajien ostok\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n millaisilla sosiaalisen median markkinoinnin keinoilla tuetaan koiranomistajien ostok\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkitaan kuinka luotettavina koiranomistajat pit\u00e4v\u00e4t tuotesuosituksia. Tutkimuksessa toteutettiin kirjallisuuskatsauksena aiemman tutkimuksen tarkastelu sek\u00e4 empiirisen\u00e4 tutkimuksena kyselytutkimus koiranomistajille. Tutkimustulokset kertovat, ett\u00e4 koiranomistajat kiinnitt\u00e4v\u00e4t huomiota sosiaalisen median markkinointiin ja tarkastelevat markkinointisis\u00e4ll\u00f6ss\u00e4 erityisesti tiedon laadukkuutta ja vaikuttajan uskottavuutta. Koiranomistajat peilaavat markkinoinnin antamaa tietoa tuotteista omaan tietopohjaansa sek\u00e4 arvostavat erityisesti l\u00e4heisilt\u00e4\u00e4n tai vertaisiltaan saamiaan tuotesuosituksia. Lis\u00e4ksi he kiinnitt\u00e4v\u00e4t huomiota niin vaikuttajan ammatillisuuteen kuin tuotesuosituksien antajan taustalla olevan motivaation tarkasteluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-06T08:39:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-06T08:39:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisen median vaikutus koiranomistajien ostok\u00e4ytt\u00e4ytymiseen verkkokaupoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506064976", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Information Systems", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://www.jyu.fi/fi/osc/kirjasto/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#toc-jyx-ty-asema.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://www.jyu.fi/en/osc/library/workspaces/facilities-and-equipment#toc-jyx-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103170
language fin
last_indexed 2025-06-06T20:00:59Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Närhi, Anniina Sosiaalisen median vaikutus koiranomistajien ostokäyttäytymiseen verkkokaupoissa Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
title Sosiaalisen median vaikutus koiranomistajien ostokäyttäytymiseen verkkokaupoissa
title_full Sosiaalisen median vaikutus koiranomistajien ostokäyttäytymiseen verkkokaupoissa
title_fullStr Sosiaalisen median vaikutus koiranomistajien ostokäyttäytymiseen verkkokaupoissa Sosiaalisen median vaikutus koiranomistajien ostokäyttäytymiseen verkkokaupoissa
title_full_unstemmed Sosiaalisen median vaikutus koiranomistajien ostokäyttäytymiseen verkkokaupoissa Sosiaalisen median vaikutus koiranomistajien ostokäyttäytymiseen verkkokaupoissa
title_short Sosiaalisen median vaikutus koiranomistajien ostokäyttäytymiseen verkkokaupoissa
title_sort sosiaalisen median vaikutus koiranomistajien ostokäyttäytymiseen verkkokaupoissa
title_txtP Sosiaalisen median vaikutus koiranomistajien ostokäyttäytymiseen verkkokaupoissa
topic Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
topic_facet Master's Degree Programme in Information Systems Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103170 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506064976
work_keys_str_mv AT närhianniina sosiaalisenmedianvaikutuskoiranomistajienostokäyttäytymiseenverkkokaupoissa