Harhauttavat suunnittelumallit verkkokaupoissa: kuluttajan eettisen tietoisuuden ja sosiaalisten normien yhteys ostopäätöksiin

Kuluttajat kohtaavat harhauttavaa suunnittelua päivittäin erilaisilla verkkosivustoilla. Etenkin verkkokaupankäynnin ympäristöissä harhauttavien suunnittelumallien käyttö on noussut merkittäväksi huolenaiheeksi, sillä näillä käytännöillä pyritään vaikuttamaan kuluttajiin, jotta he tekisivät verkossa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Weckman, Noora
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103166
_version_ 1834222501392023552
author Weckman, Noora
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Weckman, Noora Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Weckman, Noora Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Weckman, Noora
datasource_str_mv jyx
description Kuluttajat kohtaavat harhauttavaa suunnittelua päivittäin erilaisilla verkkosivustoilla. Etenkin verkkokaupankäynnin ympäristöissä harhauttavien suunnittelumallien käyttö on noussut merkittäväksi huolenaiheeksi, sillä näillä käytännöillä pyritään vaikuttamaan kuluttajiin, jotta he tekisivät verkossa valintoja, jotka ovat haitallisia, vastoin heidän etuaan tai sellaisia valintoja, joita he eivät muuten tekisi. Verkkokaupankäynnissä harhauttava suunnittelu voi uhata kollektiivista hyvinvointia, heikentää kuluttajien luottamusta markkinoihin, edistää kilpailun vastaista käyttäytymistä ja aiheuttaa ennakoimattomia yhteiskunnallisia seurauksia. Kuluttajat ovat olleet viime vuosina hyvin tietoisia näihin käytäntöihin liittyvistä ympäristöllisistä ja sosiaalisista epäkohdista, mutta päätyvät silti tekemään ostoksia harhauttavia suunnittelumalleja hyödyntävillä verkkosivustoilta ja kaikkein suosituimmat verkkokaupat ovat aiempien tutkimuksien mukaan niitä, jotka hyödyntävät harhauttavia suunnittelumalleja. Harhauttavia suunnittelumalleja pidetään nykyisin joissain määrin hyväksyttävänä ja normaalina tapana, joka kuuluu yritysten kilpailuun. Tämä tutkielma osoittaa teemahaastattelua hyödyntäen, miten kuluttajat tunnistavat harhauttavia suunnittelumalleja ja, miten tämä on yhteydessä heidän ostopäätöksentekoonsa etenkin verkkokauppaympäristössä. Lisäksi tutkielmassa pohditaan sosiaalisten normien ja kuluttajien eettisen tietoisuuden yhteyttä heidän alttiuteensa harhauttaville suunnittelumalleille. Tutkielman tulokset osoittavat, että harhauttavat suunnittelumallit koetaan normaaliksi suunnittelukäytännöksi verkkokaupoissa ja lopullista ostopäätöstä pidettiin haastatteluissa lähes poikkeuksetta kuluttajan omana valintana, joka ei ole täysin harhaanjohdettavissa. Haastattelujen perusteella kuluttajat tunnistavat osittain harhauttavaan suunnitteluun liittyviä eettisiä huolenaiheita, mutta toivoisivat yhteiskunnan ja yritysten kautta lisää läpinäkyvyyttä tällaisten suunnittelumallien käyttöön. Tutkimuksen löydösten perusteella kuluttajien eettisen tietoisuuden tasolla ja sosiaalisilla normeilla on yhteys siihen, miten harhauttaviin suunnittelumalleihin suhtaudutaan verkkokaupoissa, mikä puolestaan vaikuttaa heikentävästi tai vahvistavasti kuluttajien alttiuteen harhauttaville suunnittelumalleille.
first_indexed 2025-06-06T20:00:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lumivalo, Juuli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Weckman, Noora", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-06T08:37:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-06T08:37:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103166", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kuluttajat kohtaavat harhauttavaa suunnittelua p\u00e4ivitt\u00e4in erilaisilla verkkosivustoilla. Etenkin verkkokaupank\u00e4ynnin ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 harhauttavien suunnittelumallien k\u00e4ytt\u00f6 on noussut merkitt\u00e4v\u00e4ksi huolenaiheeksi, sill\u00e4 n\u00e4ill\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ill\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n vaikuttamaan kuluttajiin, jotta he tekisiv\u00e4t verkossa valintoja, jotka ovat haitallisia, vastoin heid\u00e4n etuaan tai sellaisia valintoja, joita he eiv\u00e4t muuten tekisi. Verkkokaupank\u00e4ynniss\u00e4 harhauttava suunnittelu voi uhata kollektiivista hyvinvointia, heikent\u00e4\u00e4 kuluttajien luottamusta markkinoihin, edist\u00e4\u00e4 kilpailun vastaista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja aiheuttaa ennakoimattomia yhteiskunnallisia seurauksia. Kuluttajat ovat olleet viime vuosina hyvin tietoisia n\u00e4ihin k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin liittyvist\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6llisist\u00e4 ja sosiaalisista ep\u00e4kohdista, mutta p\u00e4\u00e4tyv\u00e4t silti tekem\u00e4\u00e4n ostoksia harhauttavia suunnittelumalleja hy\u00f6dynt\u00e4vill\u00e4 verkkosivustoilta ja kaikkein suosituimmat verkkokaupat ovat aiempien tutkimuksien mukaan niit\u00e4, jotka hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t harhauttavia suunnittelumalleja. Harhauttavia suunnittelumalleja pidet\u00e4\u00e4n nykyisin joissain m\u00e4\u00e4rin hyv\u00e4ksytt\u00e4v\u00e4n\u00e4 ja normaalina tapana, joka kuuluu yritysten kilpailuun. T\u00e4m\u00e4 tutkielma osoittaa teemahaastattelua hy\u00f6dynt\u00e4en, miten kuluttajat tunnistavat harhauttavia suunnittelumalleja ja, miten t\u00e4m\u00e4 on yhteydess\u00e4 heid\u00e4n ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoonsa etenkin verkkokauppaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkielmassa pohditaan sosiaalisten normien ja kuluttajien eettisen tietoisuuden yhteytt\u00e4 heid\u00e4n alttiuteensa harhauttaville suunnittelumalleille. Tutkielman tulokset osoittavat, ett\u00e4 harhauttavat suunnittelumallit koetaan normaaliksi suunnitteluk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ksi verkkokaupoissa ja lopullista ostop\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4 pidettiin haastatteluissa l\u00e4hes poikkeuksetta kuluttajan omana valintana, joka ei ole t\u00e4ysin harhaanjohdettavissa. Haastattelujen perusteella kuluttajat tunnistavat osittain harhauttavaan suunnitteluun liittyvi\u00e4 eettisi\u00e4 huolenaiheita, mutta toivoisivat yhteiskunnan ja yritysten kautta lis\u00e4\u00e4 l\u00e4pin\u00e4kyvyytt\u00e4 t\u00e4llaisten suunnittelumallien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tutkimuksen l\u00f6yd\u00f6sten perusteella kuluttajien eettisen tietoisuuden tasolla ja sosiaalisilla normeilla on yhteys siihen, miten harhauttaviin suunnittelumalleihin suhtaudutaan verkkokaupoissa, mik\u00e4 puolestaan vaikuttaa heikent\u00e4v\u00e4sti tai vahvistavasti kuluttajien alttiuteen harhauttaville suunnittelumalleille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-06T08:37:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-06T08:37:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Harhauttavat suunnittelumallit verkkokaupoissa: kuluttajan eettisen tietoisuuden ja sosiaalisten normien yhteys ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506064972", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Information Systems", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103166
language fin
last_indexed 2025-06-06T20:00:59Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5d1da56d-f1e2-47a7-937e-862c6c882341\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506064972.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Weckman, Noora Harhauttavat suunnittelumallit verkkokaupoissa: kuluttajan eettisen tietoisuuden ja sosiaalisten normien yhteys ostopäätöksiin Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
title Harhauttavat suunnittelumallit verkkokaupoissa: kuluttajan eettisen tietoisuuden ja sosiaalisten normien yhteys ostopäätöksiin
title_full Harhauttavat suunnittelumallit verkkokaupoissa: kuluttajan eettisen tietoisuuden ja sosiaalisten normien yhteys ostopäätöksiin
title_fullStr Harhauttavat suunnittelumallit verkkokaupoissa: kuluttajan eettisen tietoisuuden ja sosiaalisten normien yhteys ostopäätöksiin Harhauttavat suunnittelumallit verkkokaupoissa: kuluttajan eettisen tietoisuuden ja sosiaalisten normien yhteys ostopäätöksiin
title_full_unstemmed Harhauttavat suunnittelumallit verkkokaupoissa: kuluttajan eettisen tietoisuuden ja sosiaalisten normien yhteys ostopäätöksiin Harhauttavat suunnittelumallit verkkokaupoissa: kuluttajan eettisen tietoisuuden ja sosiaalisten normien yhteys ostopäätöksiin
title_short Harhauttavat suunnittelumallit verkkokaupoissa: kuluttajan eettisen tietoisuuden ja sosiaalisten normien yhteys ostopäätöksiin
title_sort harhauttavat suunnittelumallit verkkokaupoissa kuluttajan eettisen tietoisuuden ja sosiaalisten normien yhteys ostopäätöksiin
title_txtP Harhauttavat suunnittelumallit verkkokaupoissa: kuluttajan eettisen tietoisuuden ja sosiaalisten normien yhteys ostopäätöksiin
topic Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
topic_facet Master's Degree Programme in Information Systems Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103166 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506064972
work_keys_str_mv AT weckmannoora harhauttavatsuunnittelumallitverkkokaupoissakuluttajaneettisentietoisuudenjasosiaal