Harhauttavat suunnittelumallit verkkokaupoissa: kuluttajan eettisen tietoisuuden ja sosiaalisten normien yhteys ostopäätöksiin

Kuluttajat kohtaavat harhauttavaa suunnittelua päivittäin erilaisilla verkkosivustoilla. Etenkin verkkokaupankäynnin ympäristöissä harhauttavien suunnittelumallien käyttö on noussut merkittäväksi huolenaiheeksi, sillä näillä käytännöillä pyritään vaikuttamaan kuluttajiin, jotta he tekisivät verkossa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Weckman, Noora
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103166
Description
Summary:Kuluttajat kohtaavat harhauttavaa suunnittelua päivittäin erilaisilla verkkosivustoilla. Etenkin verkkokaupankäynnin ympäristöissä harhauttavien suunnittelumallien käyttö on noussut merkittäväksi huolenaiheeksi, sillä näillä käytännöillä pyritään vaikuttamaan kuluttajiin, jotta he tekisivät verkossa valintoja, jotka ovat haitallisia, vastoin heidän etuaan tai sellaisia valintoja, joita he eivät muuten tekisi. Verkkokaupankäynnissä harhauttava suunnittelu voi uhata kollektiivista hyvinvointia, heikentää kuluttajien luottamusta markkinoihin, edistää kilpailun vastaista käyttäytymistä ja aiheuttaa ennakoimattomia yhteiskunnallisia seurauksia. Kuluttajat ovat olleet viime vuosina hyvin tietoisia näihin käytäntöihin liittyvistä ympäristöllisistä ja sosiaalisista epäkohdista, mutta päätyvät silti tekemään ostoksia harhauttavia suunnittelumalleja hyödyntävillä verkkosivustoilta ja kaikkein suosituimmat verkkokaupat ovat aiempien tutkimuksien mukaan niitä, jotka hyödyntävät harhauttavia suunnittelumalleja. Harhauttavia suunnittelumalleja pidetään nykyisin joissain määrin hyväksyttävänä ja normaalina tapana, joka kuuluu yritysten kilpailuun. Tämä tutkielma osoittaa teemahaastattelua hyödyntäen, miten kuluttajat tunnistavat harhauttavia suunnittelumalleja ja, miten tämä on yhteydessä heidän ostopäätöksentekoonsa etenkin verkkokauppaympäristössä. Lisäksi tutkielmassa pohditaan sosiaalisten normien ja kuluttajien eettisen tietoisuuden yhteyttä heidän alttiuteensa harhauttaville suunnittelumalleille. Tutkielman tulokset osoittavat, että harhauttavat suunnittelumallit koetaan normaaliksi suunnittelukäytännöksi verkkokaupoissa ja lopullista ostopäätöstä pidettiin haastatteluissa lähes poikkeuksetta kuluttajan omana valintana, joka ei ole täysin harhaanjohdettavissa. Haastattelujen perusteella kuluttajat tunnistavat osittain harhauttavaan suunnitteluun liittyviä eettisiä huolenaiheita, mutta toivoisivat yhteiskunnan ja yritysten kautta lisää läpinäkyvyyttä tällaisten suunnittelumallien käyttöön. Tutkimuksen löydösten perusteella kuluttajien eettisen tietoisuuden tasolla ja sosiaalisilla normeilla on yhteys siihen, miten harhauttaviin suunnittelumalleihin suhtaudutaan verkkokaupoissa, mikä puolestaan vaikuttaa heikentävästi tai vahvistavasti kuluttajien alttiuteen harhauttaville suunnittelumalleille.