Mitä se muita häiritsee? – Kokemuksia puhelimen käytön vaikutuksista oppitunnilla muiden keskittymiseen, työrauhaan ja oppimistuloksiin

Tämän pro gradu - tutkielman tavoitteena on selvittää puhelinten käytön haittoja peruskoulun oppitunneilla muiden kuin puhelinta käyttävän näkökulmasta. Elokuussa 2025 tulee voimaan laki, joka mahdollistaa perusasteen kouluille puhelimen käytön kieltämisen oppilailta koulupäivän aikana. Tutkimuksess...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Valerón, Salla
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103163
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän pro gradu - tutkielman tavoitteena on selvittää puhelinten käytön haittoja peruskoulun oppitunneilla muiden kuin puhelinta käyttävän näkökulmasta. Elokuussa 2025 tulee voimaan laki, joka mahdollistaa perusasteen kouluille puhelimen käytön kieltämisen oppilailta koulupäivän aikana. Tutkimuksessa pyritään selvittämään kokemuksia puhelimen käytön vaikutuksesta muiden oppilaiden keskittymiseen, välittömiin oppimistuloksiin sekä opettajan työskentelyyn. Teoriaosuudessa tarkastellaan, mitä oppiminen vaatii ja miten keskeytykset vaikuttavat muistamiseen ja oppimiseen. Tutkimuksessa havainnoitiin perusasteen yläkoulun oppilaiden puhelimen käyttöä oppitunnin aikana, heidän välittömiä oppimistuloksiansa mitattiin pienellä testillä tunnin lopuksi ja kysyttiin oppilaiden sekä opettajien mielipiteitä puhelinten vaikutuksesta opiskeluun ja opettamiseen. Lisäksi tutkittiin sekä oppilaiden että opettajien näkemyksiä monitehtäväsuorittamisesta. Tutkimuksessa oli kaksi testiryhmää, joissa osalla oppilaista oli puhelin esillä ja yksi kontrolliryhmä, jossa kenelläkään ei saanut olla puhelinta esillä. Tutkimuksesta saatua aineistoa analysoitiin SPSS - ohjelmiston avulla. Tutkimuksen toisessa testiryhmässä havaittiin niiden oppilaiden, joilla puhelin oli esillä myös katsovan puhelinta oppitunnin aikana. Sekä yksi oppilas että opettaja huomauttivat puhelimen käytöstä. Kontrolliryhmässä ei havaittu puhelimen käyttöä eikä siitä siten kukaan huomauttanut. Tunnin lopussa tehdyn testin tuloksissa ei ollut tilastollisesti merkittäviä eroja puhelinta käyttäneiden ja puhelimettomien oppilaiden välillä. Tämä saattoi johtua pienestä otoskoosta. Oppilaille tehdyn kyselyn mukaan heistä ei ole vaikeaa pitää puhelinta pois oppitunnin aikana eikä heitä häiritse oma tai toisten oppitunnilla esillä oleva puhelin. Oppilaat olivat myös sitä mieltä, että pystyvät keskittymään useampaan asiaan yhtaikaa ja että heille jäi mieleen tutkimukseen kuuluneella oppitunnilla opittuja asioita. Opettajien kyselystä nousi esiin, että opettajat eivät usko oppilaiden pystyvän keskittymään useampaan asiaan yhtaikaa ja että puhelinten esilläolo oppitunnilla sekä niistä huomauttaminen häiritsevät keskittymistä. Opettajat kokivat myös oppilaiden puhelinten häiritsevän omaa työskentelyänsä. Tutkimuksen mukaan oppitunnilla eniten oppilaiden keskittymistä häiritsi, että opettaja joutui huomauttamaan muita puhelimen käytöstä. Välittömiin oppimistuloksiin ei puhelinten esilläololla näyttänyt olevan suurempaa vaikutusta, mutta tutkimuksesta ei selviä miten hyvin oppitunnilla opittu aines tallentui pitkäkestoiseen muistiin. Oppilaiden puhelinten sekä muiden digitaalisten laitteiden koettiin häiritsevän opettajan työskentelyä. Opettajien mielestä oppilaat eivät aidosti pysty oppitunnilla keskittymään useampaan asiaan yhtaikaa ja osa olikin sitä mieltä, että puhelinten kieltäminen kouluissa voisi parantaa paitsi oppilaiden keskittymiskykyä, myös kommunikaatiotaitoja.