Summary: | Yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa sosiaalityöntekijöiden tunteet ovat vain harvoin tarkastelun kohteena, vaikka sosiaalityötä voidaan pitää tietynlaisena tunnetyönä. Erityisesti pelko on sosiaalityön tutkimuksessa kohtuullisen tuntematon käsite. Lastensuojelun sosiaalityö pitää sisällään lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän velvoittavan virkavastuun sekä julkisen vallan käytön minkä lisäksi lastensuojelutyö koskettaa vanhemmuutta sekä yksityisiä perhesuhteita, mikä tekee lastensuojelutyöstä emotionaalisesti hyvin haastavaa. Lastensuojelu herättää tunteita niin työntekijässä, asiakkaassa kuin yhteiskunnallisestikin.
Kirjallisuuskatsaukseni tarkoituksena on selvittää, mitä lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden pelosta on
tutkittu, sekä mistä pelon on havaittu aiheutuvan ja millaisia seurauksia sillä on todettu olevan. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen tunteita yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa sekä pelkoa tunteena. Tutkimukseni keskittyy nimenomaisesti lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kokemuksiin, joten taustoitan tutkimustani lastensuojelun kontekstilla ja sen erityispiirteillä sekä juridisella vastuulla. Kirjallisuuskatsaukseni aineistoksi valikoitui sisäänottokriteereideni perusteella 14 kappaletta kansanvälisiä tutkimuksia. Suomalaisia tutkimuksia ei sisälly kirjallisuuskatsaukseeni, sillä kyseistä aihetta ei ole Suomessa tutkittu.
Aiempien tutkimusten perusteella on mahdollista todeta, että lastensuojelun työntekijät kokevat työssään
pelkoa, joka aiheutuu useista erilaisista tekijöistä. Yleisimpänä pelon syynä korostuu odotetusti väkivalta
ja sen uhka. Tutkimukset osoittavat pelon vaikuttavan paitsi työntekijään, myös asiakkaaseen ja organisaatioon sekä palvelun laatuun. Pelko voi estää laadukkaan arvioinnin ja vaikuttaa näin olleen haitallisesti
suojelun kohteena olevaan lapseen. Tutkimustuloksissa korostuvat tunteiden tunnistamisen ja niiden käsittelyn tärkeys, jotka vaativat toteutuakseen työyhteisön ja esihenkilön tuen sekä avoimen työilmapiirin.
|