Opettajien kokemuksia diagnostisen oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa

Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia diagnostisen oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa, sekä selvittää millaisia haasteita ja mahdollisuuksia opettajat kokevat diagnostisen oppimisanalytiikan opetus...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kirkkomäki, Nenni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103116
_version_ 1834222501356371968
author Kirkkomäki, Nenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kirkkomäki, Nenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kirkkomäki, Nenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kirkkomäki, Nenni
datasource_str_mv jyx
description Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia diagnostisen oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa, sekä selvittää millaisia haasteita ja mahdollisuuksia opettajat kokevat diagnostisen oppimisanalytiikan opetuskäytön tuovan oppimisvaikeuksien jatkuvan havainnoinnin näkökulmasta. Aineistonkeruumenetelmänä toimivat puolistrukturoidut haastattelut, joihin osallistui kahdeksan opettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä toimi sekä teorialähtöinen, että aineistolähtöinen sisältöanalyysi. Opettajat kertoivat hyödyntävänsä diagnostista oppimisanalytiikka monipuolisesti oppimisvaikeuksien tunnistamisessa, oppimisen tukemisessa ja tarjotun tuen arvioinnissa RTI-mallin mukaisesti tuen kolmella kehällä. Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat kokivat haasteeksi diagnostisen oppimisanalytiikan sovellusten odotuksen oppilaan itseohjautuvuudesta, tekniset ongelmat, sekä diagnostisen oppimisanalytiikan konkreettiset puutteet. Tutkimus osoittaa, että opettajat kokivat diagnostisen oppimisanalytiikan mahdollisuutena sen tehokkuuden, luotettavuuden ja personoinnin oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta opettajien kokevan diagnostisen oppimisanalytiikan olevan monipuolinen ja hyödyllinen väline oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa, mutta myös haastavan opettajaa ja edellyttävän tältä vahvaa pedagogista osaamista ja oppilaan tuntemusta tulosten tulkinnassa.
first_indexed 2025-06-05T20:01:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kirkkom\u00e4ki, Nenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-05T05:50:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-05T05:50:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103116", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia diagnostisen oppimisanalytiikan hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa, sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 millaisia haasteita ja mahdollisuuksia opettajat kokevat diagnostisen oppimisanalytiikan opetusk\u00e4yt\u00f6n tuovan oppimisvaikeuksien jatkuvan havainnoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta. \nAineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 toimivat puolistrukturoidut haastattelut, joihin osallistui kahdeksan opettajaa. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 toimi sek\u00e4 \nteorial\u00e4ht\u00f6inen, ett\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4lt\u00f6analyysi. \nOpettajat kertoivat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 diagnostista oppimisanalytiikka monipuolisesti oppimisvaikeuksien tunnistamisessa, oppimisen tukemisessa ja tarjotun tuen arvioinnissa RTI-mallin mukaisesti tuen kolmella keh\u00e4ll\u00e4. Tutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajat kokivat haasteeksi diagnostisen oppimisanalytiikan sovellusten odotuksen oppilaan itseohjautuvuudesta, tekniset ongelmat, sek\u00e4 diagnostisen oppimisanalytiikan konkreettiset puutteet. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 opettajat kokivat diagnostisen oppimisanalytiikan mahdollisuutena sen tehokkuuden, luotettavuuden ja personoinnin oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa. \nTutkimuksen perusteella voitiin todeta opettajien kokevan diagnostisen oppimisanalytiikan olevan monipuolinen ja hy\u00f6dyllinen v\u00e4line oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa, mutta my\u00f6s haastavan opettajaa ja edellytt\u00e4v\u00e4n t\u00e4lt\u00e4 vahvaa pedagogista osaamista ja oppilaan tuntemusta tulosten tulkinnassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-05T05:50:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-05T05:50:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diagnostinen oppimisanalytiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "RTI-malli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ViLLE", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "DigiLukiseula", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia diagnostisen oppimisanalytiikan hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506054921", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103116
language fin
last_indexed 2025-06-05T20:01:11Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6a708c2e-37dd-4724-bb0d-c3c2e7d36aa0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506054921.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kirkkomäki, Nenni Opettajien kokemuksia diagnostisen oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa diagnostinen oppimisanalytiikka RTI-malli ViLLE DigiLukiseula Luokanopettajakoulutus Teacher Education oppiminen oppimisvaikeudet opettajat lukihäiriöt oppimisympäristö
title Opettajien kokemuksia diagnostisen oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa
title_full Opettajien kokemuksia diagnostisen oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa
title_fullStr Opettajien kokemuksia diagnostisen oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa Opettajien kokemuksia diagnostisen oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia diagnostisen oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa Opettajien kokemuksia diagnostisen oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa
title_short Opettajien kokemuksia diagnostisen oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa
title_sort opettajien kokemuksia diagnostisen oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa
title_txtP Opettajien kokemuksia diagnostisen oppimisanalytiikan hyödyntämisestä oppimisvaikeuksien jatkuvassa havainnoinnissa
topic diagnostinen oppimisanalytiikka RTI-malli ViLLE DigiLukiseula Luokanopettajakoulutus Teacher Education oppiminen oppimisvaikeudet opettajat lukihäiriöt oppimisympäristö
topic_facet DigiLukiseula Luokanopettajakoulutus RTI-malli Teacher Education ViLLE diagnostinen oppimisanalytiikka lukihäiriöt opettajat oppiminen oppimisvaikeudet oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103116 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506054921
work_keys_str_mv AT kirkkomäkinenni opettajienkokemuksiadiagnostisenoppimisanalytiikanhyödyntämisestäoppimisvaikeuks