Varhaiskasvatuksen opettajien ja S2-opettajien näkemyksiä perusopetukseen valmistavasta opetuksesta

Perusopetukseen valmistavaa opetusta voidaan järjestää esiopetuksessa lapsille, joiden suomen kielen taito on alle kehittyvän alkeiskielitaidon tason (A1). Pääasiassa sitä järjestetään maahan muuttaneille lapsille. Valmistavan opetuksen tavoitteena on edistää suomen kielen taitoa ja yhteiskuntaan in...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Rajala, Tiiu, Parviainen, Emma
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103112
_version_ 1834222501353226240
author Rajala, Tiiu Parviainen, Emma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rajala, Tiiu Parviainen, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rajala, Tiiu Parviainen, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rajala, Tiiu
datasource_str_mv jyx
description Perusopetukseen valmistavaa opetusta voidaan järjestää esiopetuksessa lapsille, joiden suomen kielen taito on alle kehittyvän alkeiskielitaidon tason (A1). Pääasiassa sitä järjestetään maahan muuttaneille lapsille. Valmistavan opetuksen tavoitteena on edistää suomen kielen taitoa ja yhteiskuntaan integroitumista. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen S2-opettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavan opetuksen toteuttamisesta ja heidän siihen liittyvästä osaamisestaan. Tutkimukseen osallistui kymmenen Helsingin kaupungin työntekijää, joista viisi olivat valmistavaa opetusta esiopetuksessa toteuttaneita varhaiskasvatuksen opettajia, ja viisi olivat varhaiskasvatuksen S2-opettajia. Tutkimus oli laadullinen, fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, jossa aineistonkeruu tapahtui puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Valmistavan opetuksen toteuttamisessa painottuivat kokopäiväpedagogiikka ja toiminnalliset työskentelytavat. Tuloksista ilmeni, että opettajilla oli monipuolista pedagogista osaamista, mutta he kaipasivat osaamisen vahvistamista muun muassa lapsen kielitaidon havainnointiin. S2-opettaja nähtiin merkittävänä tuen antajana varhaiskasvatuksen opettajalle, mutta S2-opettajat kokivat työnkuvansa ja -alueensa liian laajaksi voidakseen lisätä yhteistyön määrää. Tutkittavat eivät kokeneet saaneensa tarpeeksi valmistavan opetuksen osaamista varhaiskasvatustieteen opinnoista, joten oman aktiivisuuden merkitys korostui osaamisen kehittämisessä lisäkouluttautumisen avulla.
first_indexed 2025-06-05T20:01:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rajala, Tiiu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Parviainen, Emma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-05T05:44:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-05T05:44:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103112", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perusopetukseen valmistavaa opetusta voidaan j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 esiopetuksessa lapsille, joiden suomen kielen taito on alle kehittyv\u00e4n alkeiskielitaidon tason (A1). P\u00e4\u00e4asiassa sit\u00e4 j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n maahan muuttaneille lapsille. Valmistavan opetuksen tavoitteena on edist\u00e4\u00e4 suomen kielen taitoa ja yhteiskuntaan integroitumista. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen S2-opettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavan opetuksen toteuttamisesta ja heid\u00e4n siihen liittyv\u00e4st\u00e4 osaamisestaan. \n\nTutkimukseen osallistui kymmenen Helsingin kaupungin ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4, joista viisi olivat valmistavaa opetusta esiopetuksessa toteuttaneita varhaiskasvatuksen opettajia, ja viisi olivat varhaiskasvatuksen S2-opettajia. Tutkimus oli laadullinen, fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, jossa aineistonkeruu tapahtui puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \n\nValmistavan opetuksen toteuttamisessa painottuivat kokop\u00e4iv\u00e4pedagogiikka ja toiminnalliset ty\u00f6skentelytavat. Tuloksista ilmeni, ett\u00e4 opettajilla oli monipuolista pedagogista osaamista, mutta he kaipasivat osaamisen vahvistamista muun muassa lapsen kielitaidon havainnointiin. S2-opettaja n\u00e4htiin merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tuen antajana varhaiskasvatuksen opettajalle, mutta S2-opettajat kokivat ty\u00f6nkuvansa ja -alueensa liian laajaksi voidakseen lis\u00e4t\u00e4 yhteisty\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Tutkittavat eiv\u00e4t kokeneet saaneensa tarpeeksi valmistavan opetuksen osaamista varhaiskasvatustieteen opinnoista, joten oman aktiivisuuden merkitys korostui osaamisen kehitt\u00e4misess\u00e4 lis\u00e4kouluttautumisen avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-05T05:44:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-05T05:44:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajien ja S2-opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 perusopetukseen valmistavasta opetuksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506054917", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitietoinen opetus ja kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmistava opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103112
language fin
last_indexed 2025-06-05T20:01:11Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f9450bef-7fc6-4a13-b3db-76accfc7c0b9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506054917.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rajala, Tiiu Parviainen, Emma Varhaiskasvatuksen opettajien ja S2-opettajien näkemyksiä perusopetukseen valmistavasta opetuksesta Varhaiskasvatus Early Childhood Education monikielisyys kielitietoinen opetus ja kasvatus suomi toisena kielenä valmistava opetus esiopetus kielen oppiminen
title Varhaiskasvatuksen opettajien ja S2-opettajien näkemyksiä perusopetukseen valmistavasta opetuksesta
title_full Varhaiskasvatuksen opettajien ja S2-opettajien näkemyksiä perusopetukseen valmistavasta opetuksesta
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajien ja S2-opettajien näkemyksiä perusopetukseen valmistavasta opetuksesta Varhaiskasvatuksen opettajien ja S2-opettajien näkemyksiä perusopetukseen valmistavasta opetuksesta
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajien ja S2-opettajien näkemyksiä perusopetukseen valmistavasta opetuksesta Varhaiskasvatuksen opettajien ja S2-opettajien näkemyksiä perusopetukseen valmistavasta opetuksesta
title_short Varhaiskasvatuksen opettajien ja S2-opettajien näkemyksiä perusopetukseen valmistavasta opetuksesta
title_sort varhaiskasvatuksen opettajien ja s2 opettajien näkemyksiä perusopetukseen valmistavasta opetuksesta
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajien ja S2-opettajien näkemyksiä perusopetukseen valmistavasta opetuksesta
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education monikielisyys kielitietoinen opetus ja kasvatus suomi toisena kielenä valmistava opetus esiopetus kielen oppiminen
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus esiopetus kielen oppiminen kielitietoinen opetus ja kasvatus monikielisyys suomi toisena kielenä valmistava opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103112 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506054917
work_keys_str_mv AT rajalatiiu varhaiskasvatuksenopettajienjas2opettajiennäkemyksiäperusopetukseenvalmistavastaopetu