Summary: | Perusopetukseen valmistavaa opetusta voidaan järjestää esiopetuksessa lapsille, joiden suomen kielen taito on alle kehittyvän alkeiskielitaidon tason (A1). Pääasiassa sitä järjestetään maahan muuttaneille lapsille. Valmistavan opetuksen tavoitteena on edistää suomen kielen taitoa ja yhteiskuntaan integroitumista. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen S2-opettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavan opetuksen toteuttamisesta ja heidän siihen liittyvästä osaamisestaan.
Tutkimukseen osallistui kymmenen Helsingin kaupungin työntekijää, joista viisi olivat valmistavaa opetusta esiopetuksessa toteuttaneita varhaiskasvatuksen opettajia, ja viisi olivat varhaiskasvatuksen S2-opettajia. Tutkimus oli laadullinen, fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, jossa aineistonkeruu tapahtui puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Valmistavan opetuksen toteuttamisessa painottuivat kokopäiväpedagogiikka ja toiminnalliset työskentelytavat. Tuloksista ilmeni, että opettajilla oli monipuolista pedagogista osaamista, mutta he kaipasivat osaamisen vahvistamista muun muassa lapsen kielitaidon havainnointiin. S2-opettaja nähtiin merkittävänä tuen antajana varhaiskasvatuksen opettajalle, mutta S2-opettajat kokivat työnkuvansa ja -alueensa liian laajaksi voidakseen lisätä yhteistyön määrää. Tutkittavat eivät kokeneet saaneensa tarpeeksi valmistavan opetuksen osaamista varhaiskasvatustieteen opinnoista, joten oman aktiivisuuden merkitys korostui osaamisen kehittämisessä lisäkouluttautumisen avulla.
|