”Meillä se semmonen rikkaus tässä, että meidän lapset on niin hitsautunut yhteen” opettajien tulkinnat lasten yhteenkuuluvuudesta esiopetuksen aikana

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat tulkitsevat lasten yhteenkuuluvuutta esiopetusvuoden aikana. Tutkimuksen keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli tarkastella tekijöitä yhteenkuuluvuuteen liittyen esiopetusvuoden aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Parkkinen, Janita
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103110
_version_ 1834222501351129088
author Parkkinen, Janita
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Parkkinen, Janita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Parkkinen, Janita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Parkkinen, Janita
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat tulkitsevat lasten yhteenkuuluvuutta esiopetusvuoden aikana. Tutkimuksen keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli tarkastella tekijöitä yhteenkuuluvuuteen liittyen esiopetusvuoden aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerät- tiin osana Trace in ECEC-hanketta. Aineisto koostui neljästä esiopettajan haastattelusta. Aineisto kerättiin keväiden 2022 ja 2023 aikana. Analyysitapana hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksista muodostui kolme pääluokkaa: sosiaaliset suhteet yh- teenkuuluvuudessa, tilanteisiin sopeutuminen, joustavuus ja ennakointi sosiaalisissa suhteissa sekä tilanteiset neuvottelut ristiriitatilanteissa. Yhteenkuuluvuutta tarkastellessa lasten sosiaaliset suhteet vahvistuvat sekä lapset oppivat neuvottelemaan yhdessä asioista, jolloin eri tilanteissa on helpompi toimia. Tuloksia tarkastellessa ilmeni yhteenkuuluvuuden muutoksia sekä koko esiopetus- vuoden aikana että tietyissä tilanteissa, kuten esimerkiksi leikkitilanteissa. Kaiken kaikkiaan lasten sosiaaliset suhteet ovat mukana kaikissa tilanteissa. Tutkimuksen perusteella yhteenkuuluvuus rakentuu jatkuvassa vuorovaikutuksessa, jossa neuvotellaan sosiaalisissa suhteissa, käsitellään ristiriitoja ja rakennetaan yhteisöllisyyttä arjen eri tilanteissa. Yhteenkuuluvuus ei ole pysyvä tila, vaan se muotoutuu monimuotoisten ja jatkuvasti työstettävien sosiaalisten suhteiden kautta.
first_indexed 2025-06-05T20:01:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Parkkinen, Janita", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-05T05:40:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-05T05:40:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103110", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten opettajat tulkitsevat lasten yhteenkuuluvuutta esiopetusvuoden aikana. Tutkimuksen keskeisen\u00e4 kiinnostuksen kohteena oli tarkastella tekij\u00f6it\u00e4 yhteenkuuluvuuteen liittyen esiopetusvuoden aikana.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto ker\u00e4t- tiin osana Trace in ECEC-hanketta. Aineisto koostui nelj\u00e4st\u00e4 esiopettajan haastattelusta. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4iden 2022 ja 2023 aikana. Analyysitapana hy\u00f6dynnettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTutkimustuloksista muodostui kolme p\u00e4\u00e4luokkaa: sosiaaliset suhteet yh- teenkuuluvuudessa, tilanteisiin sopeutuminen, joustavuus ja ennakointi sosiaalisissa suhteissa sek\u00e4 tilanteiset neuvottelut ristiriitatilanteissa. Yhteenkuuluvuutta tarkastellessa lasten sosiaaliset suhteet vahvistuvat sek\u00e4 lapset oppivat neuvottelemaan yhdess\u00e4 asioista, jolloin eri tilanteissa on helpompi toimia. Tuloksia tarkastellessa ilmeni yhteenkuuluvuuden muutoksia sek\u00e4 koko esiopetus- vuoden aikana ett\u00e4 tietyiss\u00e4 tilanteissa, kuten esimerkiksi leikkitilanteissa. Kaiken kaikkiaan lasten sosiaaliset suhteet ovat mukana kaikissa tilanteissa.\nTutkimuksen perusteella yhteenkuuluvuus rakentuu jatkuvassa vuorovaikutuksessa, jossa neuvotellaan sosiaalisissa suhteissa, k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n ristiriitoja ja rakennetaan yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 arjen eri tilanteissa. Yhteenkuuluvuus ei ole pysyv\u00e4 tila, vaan se muotoutuu monimuotoisten ja jatkuvasti ty\u00f6stett\u00e4vien sosiaalisten suhteiden kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-05T05:40:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-05T05:40:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dMeill\u00e4 se semmonen rikkaus t\u00e4ss\u00e4, ett\u00e4 meid\u00e4n lapset on niin hitsautunut yhteen\u201d : opettajien tulkinnat lasten yhteenkuuluvuudesta esiopetuksen aikana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506054915", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4dynamiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteenkuuluvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103110
language fin
last_indexed 2025-06-05T20:01:11Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0eb9937c-3a96-4fcb-b6a5-9a604605e1f7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506054915.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parkkinen, Janita ”Meillä se semmonen rikkaus tässä, että meidän lapset on niin hitsautunut yhteen” : opettajien tulkinnat lasten yhteenkuuluvuudesta esiopetuksen aikana Varhaiskasvatus Early Childhood Education ryhmädynamiikka esiopetus sosiaaliset suhteet varhaiskasvatuksen opettajat yhteenkuuluvuus
title ”Meillä se semmonen rikkaus tässä, että meidän lapset on niin hitsautunut yhteen” : opettajien tulkinnat lasten yhteenkuuluvuudesta esiopetuksen aikana
title_full ”Meillä se semmonen rikkaus tässä, että meidän lapset on niin hitsautunut yhteen” : opettajien tulkinnat lasten yhteenkuuluvuudesta esiopetuksen aikana
title_fullStr ”Meillä se semmonen rikkaus tässä, että meidän lapset on niin hitsautunut yhteen” : opettajien tulkinnat lasten yhteenkuuluvuudesta esiopetuksen aikana ”Meillä se semmonen rikkaus tässä, että meidän lapset on niin hitsautunut yhteen” : opettajien tulkinnat lasten yhteenkuuluvuudesta esiopetuksen aikana
title_full_unstemmed ”Meillä se semmonen rikkaus tässä, että meidän lapset on niin hitsautunut yhteen” : opettajien tulkinnat lasten yhteenkuuluvuudesta esiopetuksen aikana ”Meillä se semmonen rikkaus tässä, että meidän lapset on niin hitsautunut yhteen” : opettajien tulkinnat lasten yhteenkuuluvuudesta esiopetuksen aikana
title_short ”Meillä se semmonen rikkaus tässä, että meidän lapset on niin hitsautunut yhteen”
title_sort meillä se semmonen rikkaus tässä että meidän lapset on niin hitsautunut yhteen opettajien tulkinnat lasten yhteenkuuluvuudesta esiopetuksen aikana
title_sub opettajien tulkinnat lasten yhteenkuuluvuudesta esiopetuksen aikana
title_txtP ”Meillä se semmonen rikkaus tässä, että meidän lapset on niin hitsautunut yhteen” : opettajien tulkinnat lasten yhteenkuuluvuudesta esiopetuksen aikana
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education ryhmädynamiikka esiopetus sosiaaliset suhteet varhaiskasvatuksen opettajat yhteenkuuluvuus
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus esiopetus ryhmädynamiikka sosiaaliset suhteet varhaiskasvatuksen opettajat yhteenkuuluvuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103110 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506054915
work_keys_str_mv AT parkkinenjanita meilläsesemmonenrikkaustässäettämeidänlapsetonniinhitsautunutyhteenopettajientul