Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat tulkitsevat lasten yhteenkuuluvuutta esiopetusvuoden aikana. Tutkimuksen keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli tarkastella tekijöitä yhteenkuuluvuuteen liittyen esiopetusvuoden aikana.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerät- tiin osana Trace in ECEC-hanketta. Aineisto koostui neljästä esiopettajan haastattelusta. Aineisto kerättiin keväiden 2022 ja 2023 aikana. Analyysitapana hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista muodostui kolme pääluokkaa: sosiaaliset suhteet yh- teenkuuluvuudessa, tilanteisiin sopeutuminen, joustavuus ja ennakointi sosiaalisissa suhteissa sekä tilanteiset neuvottelut ristiriitatilanteissa. Yhteenkuuluvuutta tarkastellessa lasten sosiaaliset suhteet vahvistuvat sekä lapset oppivat neuvottelemaan yhdessä asioista, jolloin eri tilanteissa on helpompi toimia. Tuloksia tarkastellessa ilmeni yhteenkuuluvuuden muutoksia sekä koko esiopetus- vuoden aikana että tietyissä tilanteissa, kuten esimerkiksi leikkitilanteissa. Kaiken kaikkiaan lasten sosiaaliset suhteet ovat mukana kaikissa tilanteissa.
Tutkimuksen perusteella yhteenkuuluvuus rakentuu jatkuvassa vuorovaikutuksessa, jossa neuvotellaan sosiaalisissa suhteissa, käsitellään ristiriitoja ja rakennetaan yhteisöllisyyttä arjen eri tilanteissa. Yhteenkuuluvuus ei ole pysyvä tila, vaan se muotoutuu monimuotoisten ja jatkuvasti työstettävien sosiaalisten suhteiden kautta.
|