”Niillä oppilailla on harmillisesti semmonen maine täällä koulussa, et he on hankalia ja tuhmia” erityisopettajien näkemyksiä yläkoulusta ympäristönä ADHD-piirteisille oppilaille

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin erityisopettajien näkemyksiä yläkoulusta ympäristönä ADHD-piirteisille oppilaille. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin yläkouluympäristö on ADHD-piirteisille oppilaille haastava ja millaiset tekijät tukevat ADHD-piirteisten oppilaiden koulunkäyntiä ylä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Leppälä, Anna, Puhakka, Ruusu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103109
_version_ 1834222501349031936
author Leppälä, Anna Puhakka, Ruusu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leppälä, Anna Puhakka, Ruusu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leppälä, Anna Puhakka, Ruusu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leppälä, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin erityisopettajien näkemyksiä yläkoulusta ympäristönä ADHD-piirteisille oppilaille. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin yläkouluympäristö on ADHD-piirteisille oppilaille haastava ja millaiset tekijät tukevat ADHD-piirteisten oppilaiden koulunkäyntiä yläkouluympäristössä erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimusaineisto koostui kuudesta haastattelusta, ja osallistujat olivat erityisluokanopettajia tai laaja-alaisia erityisopettajia. Aineisto analysoitiin laadullisesti refleksiivisen temaattisen analyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että erityisopettajat näkevät yläkouluympäristöön liittyvän moninaisia haasteita. ADHD-piirteisten oppilaiden koulunkäyntiä haastaa ennen kaikkea henkilökunnan ja vertaisten asenteet ja ymmärtämättömyys. Lisäksi koulunkäyntiä sävyttää neurotyypillisille kohdennetut opetusmenetelmät, koulun puutteelliset resurssit, oppiainejakoisesti järjestetty opetus, ikävaiheelle tyypilliset haasteet ja sosiaalisen- sekä fyysisen toimintaympäristön kuormittavuus. Tutkimuksen tuloksista ilmeni myös monia keinoja, joiden erityisopettajat näkevät tukevan ADHD-piirteisten oppilaiden koulunkäyntiä. Etenkin yksilöllisellä kohtaamisella sekä siitä kumpuavalla koulun toimintakulttuurilla on suuri merkitys ADHD-piirteisten oppilaiden koulunkäyntiin. Erityisopettajat kertoivat myös joidenkin koulun ulkopuolisten tekijöiden, kuten lääkinnällisten keinojen tukevan näiden oppilaiden koulunkäyntiä. Tutkimuksen keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että suurimmat ADHD-piirteisiä oppilaita yläkouluympäristössä haastavat tekijät ja siten myös tuen antamisen mahdollisuudet liittyvät yhteiskunnan, kouluinstituution sekä opettajien ymmärrykseen ja asenteeseen.
first_indexed 2025-06-05T20:01:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fornaciari, Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4l\u00e4, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puhakka, Ruusu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-05T05:39:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-05T05:39:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103109", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin erityisopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 yl\u00e4koulusta ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 ADHD-piirteisille oppilaille. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin yl\u00e4kouluymp\u00e4rist\u00f6 on ADHD-piirteisille oppilaille haastava ja millaiset tekij\u00e4t tukevat ADHD-piirteisten oppilaiden koulunk\u00e4ynti\u00e4 yl\u00e4kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 erityisopettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimusaineisto koostui kuudesta haastattelusta, ja osallistujat olivat erityisluokanopettajia tai laaja-alaisia erityisopettajia. Aineisto analysoitiin laadullisesti refleksiivisen temaattisen analyysin keinoin.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 erityisopettajat n\u00e4kev\u00e4t yl\u00e4kouluymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4n moninaisia haasteita. ADHD-piirteisten oppilaiden koulunk\u00e4ynti\u00e4 haastaa ennen kaikkea henkil\u00f6kunnan ja vertaisten asenteet ja ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys. Lis\u00e4ksi koulunk\u00e4ynti\u00e4 s\u00e4vytt\u00e4\u00e4 neurotyypillisille kohdennetut opetusmenetelm\u00e4t, koulun puutteelliset resurssit, oppiainejakoisesti j\u00e4rjestetty opetus, ik\u00e4vaiheelle tyypilliset haasteet ja sosiaalisen- sek\u00e4 fyysisen toimintaymp\u00e4rist\u00f6n kuormittavuus.\n\nTutkimuksen tuloksista ilmeni my\u00f6s monia keinoja, joiden erityisopettajat n\u00e4kev\u00e4t tukevan ADHD-piirteisten oppilaiden koulunk\u00e4ynti\u00e4. Etenkin yksil\u00f6llisell\u00e4 kohtaamisella sek\u00e4 siit\u00e4 kumpuavalla koulun toimintakulttuurilla on suuri merkitys ADHD-piirteisten oppilaiden koulunk\u00e4yntiin. Erityisopettajat kertoivat my\u00f6s joidenkin koulun ulkopuolisten tekij\u00f6iden, kuten l\u00e4\u00e4kinn\u00e4llisten keinojen tukevan n\u00e4iden oppilaiden koulunk\u00e4ynti\u00e4.\n\nTutkimuksen keskeisen\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 suurimmat ADHD-piirteisi\u00e4 oppilaita yl\u00e4kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 haastavat tekij\u00e4t ja siten my\u00f6s tuen antamisen mahdollisuudet liittyv\u00e4t yhteiskunnan, kouluinstituution sek\u00e4 opettajien ymm\u00e4rrykseen ja asenteeseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-05T05:39:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-05T05:39:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aineenopettajaj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dNiill\u00e4 oppilailla on harmillisesti semmonen maine t\u00e4\u00e4ll\u00e4 koulussa, et he on hankalia ja tuhmia\u201d : erityisopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 yl\u00e4koulusta ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 ADHD-piirteisille oppilaille", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506054914", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintaymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103109
language fin
last_indexed 2025-06-05T20:01:11Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/272e45a1-13cd-4746-aa67-d90cd28ecd21\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506054914.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppälä, Anna Puhakka, Ruusu ”Niillä oppilailla on harmillisesti semmonen maine täällä koulussa, et he on hankalia ja tuhmia” : erityisopettajien näkemyksiä yläkoulusta ympäristönä ADHD-piirteisille oppilaille aineenopettajajärjestelmä tuki Erityispedagogiikka Special Education toimintaympäristö ADHD erityisopetus yläkoulu asenteet
title ”Niillä oppilailla on harmillisesti semmonen maine täällä koulussa, et he on hankalia ja tuhmia” : erityisopettajien näkemyksiä yläkoulusta ympäristönä ADHD-piirteisille oppilaille
title_full ”Niillä oppilailla on harmillisesti semmonen maine täällä koulussa, et he on hankalia ja tuhmia” : erityisopettajien näkemyksiä yläkoulusta ympäristönä ADHD-piirteisille oppilaille
title_fullStr ”Niillä oppilailla on harmillisesti semmonen maine täällä koulussa, et he on hankalia ja tuhmia” : erityisopettajien näkemyksiä yläkoulusta ympäristönä ADHD-piirteisille oppilaille ”Niillä oppilailla on harmillisesti semmonen maine täällä koulussa, et he on hankalia ja tuhmia” : erityisopettajien näkemyksiä yläkoulusta ympäristönä ADHD-piirteisille oppilaille
title_full_unstemmed ”Niillä oppilailla on harmillisesti semmonen maine täällä koulussa, et he on hankalia ja tuhmia” : erityisopettajien näkemyksiä yläkoulusta ympäristönä ADHD-piirteisille oppilaille ”Niillä oppilailla on harmillisesti semmonen maine täällä koulussa, et he on hankalia ja tuhmia” : erityisopettajien näkemyksiä yläkoulusta ympäristönä ADHD-piirteisille oppilaille
title_short ”Niillä oppilailla on harmillisesti semmonen maine täällä koulussa, et he on hankalia ja tuhmia”
title_sort niillä oppilailla on harmillisesti semmonen maine täällä koulussa et he on hankalia ja tuhmia erityisopettajien näkemyksiä yläkoulusta ympäristönä adhd piirteisille oppilaille
title_sub erityisopettajien näkemyksiä yläkoulusta ympäristönä ADHD-piirteisille oppilaille
title_txtP ”Niillä oppilailla on harmillisesti semmonen maine täällä koulussa, et he on hankalia ja tuhmia” : erityisopettajien näkemyksiä yläkoulusta ympäristönä ADHD-piirteisille oppilaille
topic aineenopettajajärjestelmä tuki Erityispedagogiikka Special Education toimintaympäristö ADHD erityisopetus yläkoulu asenteet
topic_facet ADHD Erityispedagogiikka Special Education aineenopettajajärjestelmä asenteet erityisopetus toimintaympäristö tuki yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103109 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506054914
work_keys_str_mv AT leppäläanna niilläoppilaillaonharmillisestisemmonenmainetäälläkoulussaetheonhankaliajatuhmiaerit