Summary: | Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin erityisopettajien näkemyksiä yläkoulusta ympäristönä ADHD-piirteisille oppilaille. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin yläkouluympäristö on ADHD-piirteisille oppilaille haastava ja millaiset tekijät tukevat ADHD-piirteisten oppilaiden koulunkäyntiä yläkouluympäristössä erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimusaineisto koostui kuudesta haastattelusta, ja osallistujat olivat erityisluokanopettajia tai laaja-alaisia erityisopettajia. Aineisto analysoitiin laadullisesti refleksiivisen temaattisen analyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että erityisopettajat näkevät yläkouluympäristöön liittyvän moninaisia haasteita. ADHD-piirteisten oppilaiden koulunkäyntiä haastaa ennen kaikkea henkilökunnan ja vertaisten asenteet ja ymmärtämättömyys. Lisäksi koulunkäyntiä sävyttää neurotyypillisille kohdennetut opetusmenetelmät, koulun puutteelliset resurssit, oppiainejakoisesti järjestetty opetus, ikävaiheelle tyypilliset haasteet ja sosiaalisen- sekä fyysisen toimintaympäristön kuormittavuus.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni myös monia keinoja, joiden erityisopettajat näkevät tukevan ADHD-piirteisten oppilaiden koulunkäyntiä. Etenkin yksilöllisellä kohtaamisella sekä siitä kumpuavalla koulun toimintakulttuurilla on suuri merkitys ADHD-piirteisten oppilaiden koulunkäyntiin. Erityisopettajat kertoivat myös joidenkin koulun ulkopuolisten tekijöiden, kuten lääkinnällisten keinojen tukevan näiden oppilaiden koulunkäyntiä.
Tutkimuksen keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että suurimmat ADHD-piirteisiä oppilaita yläkouluympäristössä haastavat tekijät ja siten myös tuen antamisen mahdollisuudet liittyvät yhteiskunnan, kouluinstituution sekä opettajien ymmärrykseen ja asenteeseen.
|