Yhteenveto: | Tässä tutkimuksessa selvitetään hevosavusteisten menetelmien eli sosiaalipedagogisen hevostoiminnan, ratsastusterapian ja hevosavusteisen neuropsykiatrisen valmennuksen keinoja lasten ja nuorten tunnetaitojen tukemisessa. Tutkimuksessa tarkastellaan hevosavusteisissa menetelmissä käytettyjä keinoja lasten ja nuorten tunneälymalli RULER:n avulla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kolmelle ammattiryhmälle osoitetulla kyselyllä ja tutkimushaastattelulla. Tutkimusaineisto koostuu 23 kyselyvastauksesta ja kuudesta haastattelusta. Tutkimus on teoriaohjaava, mutta kaksi kolmesta tutkimuskysymyksestä analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. RULER:n sisältöjä tarkasteleva tutkimuskysymys analysoitiin teoriaohjaavasti. Hevosavusteisilla menetelmillä voidaan harjoitella kattavasti tunnetaitoja. Hevosen osuus toiminnassa on keskeistä, ja ammattilaiset kokevat hevosen olevan aktiivinen ja hyvin tunnetyöskentelyyn soveltuva. Yksin hevonen ei kuitenkaan tunnetaitoja voi opettaa, vaan se tarvitsee rinnalleen ammattitaitoisen ammattilaisen, joka osaa käyttää sopivia keinoja asiakkaan tarpeisiin. Ammattilaiset kuvaavat hevosavusteisten menetelmien vaikuttavuutta toiminnan aikana tekemiensä havaintojen kautta ja saamansa palautteen perusteella sekä kuvaavat hevosavusteisilla menetelmillä harjoitelluilla taidoilla olevan siirtovaikutuksia asiakkaan arkeen. Tunnetaitojen harjoitteleminen hevosavusteisilla menetelmillä perustuu siihen, että ammattilainen, asiakas ja hevonen ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.
|