Lasten ja nuorten tunnetaitojen tukeminen hevosavusteisilla menetelmillä

Tässä tutkimuksessa selvitetään hevosavusteisten menetelmien eli sosiaalipedagogisen hevostoiminnan, ratsastusterapian ja hevosavusteisen neuropsykiatrisen valmennuksen keinoja lasten ja nuorten tunnetaitojen tukemisessa. Tutkimuksessa tarkastellaan hevosavusteisissa menetelmissä käytettyjä keinoja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salminen, Pihla
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103108
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa selvitetään hevosavusteisten menetelmien eli sosiaalipedagogisen hevostoiminnan, ratsastusterapian ja hevosavusteisen neuropsykiatrisen valmennuksen keinoja lasten ja nuorten tunnetaitojen tukemisessa. Tutkimuksessa tarkastellaan hevosavusteisissa menetelmissä käytettyjä keinoja lasten ja nuorten tunneälymalli RULER:n avulla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kolmelle ammattiryhmälle osoitetulla kyselyllä ja tutkimushaastattelulla. Tutkimusaineisto koostuu 23 kyselyvastauksesta ja kuudesta haastattelusta. Tutkimus on teoriaohjaava, mutta kaksi kolmesta tutkimuskysymyksestä analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. RULER:n sisältöjä tarkasteleva tutkimuskysymys analysoitiin teoriaohjaavasti. Hevosavusteisilla menetelmillä voidaan harjoitella kattavasti tunnetaitoja. Hevosen osuus toiminnassa on keskeistä, ja ammattilaiset kokevat hevosen olevan aktiivinen ja hyvin tunnetyöskentelyyn soveltuva. Yksin hevonen ei kuitenkaan tunnetaitoja voi opettaa, vaan se tarvitsee rinnalleen ammattitaitoisen ammattilaisen, joka osaa käyttää sopivia keinoja asiakkaan tarpeisiin. Ammattilaiset kuvaavat hevosavusteisten menetelmien vaikuttavuutta toiminnan aikana tekemiensä havaintojen kautta ja saamansa palautteen perusteella sekä kuvaavat hevosavusteisilla menetelmillä harjoitelluilla taidoilla olevan siirtovaikutuksia asiakkaan arkeen. Tunnetaitojen harjoitteleminen hevosavusteisilla menetelmillä perustuu siihen, että ammattilainen, asiakas ja hevonen ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.