Yhteenveto: | Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli tuottaa tietoa hakijaviestinnän merkityksestä korkeakoulu- ja alavalintoihin vaikuttavien mielikuvien ja oppilaitoksen maineen rakentajana. Tähän tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla Jyväskylän ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille hakijaviestinnän perusteella rakentuvia mielikuvia valitsemastaan korkeakoulusta ja opiskelemastaan ammatista. Lisäksi tarkasteltiin hakijaviestinnästä syntyvien mielikuvien ja oppilaitoksen maineen merkitystä hakupäätökseen. Tutkielman näkökulmana toimi viestinnän merkitys mielikuvien ja käsitysten rakentajina sekä maineen muodostuminen juuri mielikuvien, kokemusten ja käsitysten summana. Tutkielmassa oli laadullinen tutkimusote, ja sen aineisto koostui kuudesta sairaanhoitajaopiskelijan yksilöhaastattelusta, joissa hyödynnettiin virikkeellisinä elementteinä otteita Jamkin hakijaviestinnästä. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä, joka perustui haastatteluaineiston laadulliseen teemoitteluun.
Tutkielman tulokset osoittavat, että opiskelijoille hakuaikana kohdennetun hakijaviestinnän perusteella syntyneet mielikuvat liittyivät korkeakoulun näkyvimmiksi koettuihin ominaisuuksiin, sen opiskelukulttuuriin sekä hakijaviestinnän puhuttelevuuteen. Mielikuvissa korostui oppilaitoksen uudenaikaisuus, sekä kannustavuus oman polun luomiseen ja kilpailukykyisen asiantuntijuuden hankkimiseen. Mielikuvat sairaanhoitajan ammatista puolestaan liittyivät erityisesti sairaanhoitajiin liitettyihin ominaisuuksiin, asiantuntijuuteen sekä työn luonteeseen. Vaikka tuloksissa oli nähtävissä aiemmassakin tutkimuksessa tunnistettu vanhanaikainen ja hyveellinen hoitajakuva, koettiin asiantuntijanäkökulman korostumisen myös ravistelevan stereotyyppisiä käsityksiä. Tulokset osoittavat myös, että hakijaviestinnästä rakentuneiden mielikuvien ja oppilaitoksen maineen merkitys voi ilmetä hakupäätöstä vahvistavana, aiempia mielikuvia tukevana sekä neutraalina merkityksenä. Tulosten perusteella näyttää siltä, että myös neutraaliksi koettu hakijaviestintä voidaan nähdä hakupäätöksen kannalta toimivana. Tärkeintä on, ettei viestintä anna negatiivista kuvaa, joka saattaisi jarruttaa hakupäätöstä tai esimerkiksi saada hakijan kallistumaan kilpailevaan korkeakouluun.
Tutkielma kokonaisuudessaan lisää ymmärrystä paitsi maineen kokonaisvaltaisuudesta myös hakijaviestinnän mahdollisuudesta vaikuttaa tiettyyn ammattiin tai alaan liittyviin mielikuviin, oppilaitoksen maineen rakentumiseen ja siten myös hakupäätökseen. Tuloksia voidaankin soveltaa hakijaviestinnän suunnittelussa, ja esimerkiksi hoitoalan tutkintojen vetovoiman kehittämisessä. Tulokset alleviivaavat myös monipuolisen jatkotutkimuksen mahdollisuutta ja tarvetta.
|