Erityisopettajien kokemuksia nuorten sisäänpäin suuntautuneesta psyykkisestä oireilusta

Nuorten psyykkinen oireilu on ilmiönä ajankohtainen ja se on lähivuosina yleistynyt. Sisäänpäin suuntautunut oireilu on nuorten yleisintä psyykkistä oireilua, mutta se jää koulussa useammin huomaamatta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia erityisopettajilla on nuorten...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rannankari, Matilda
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103068
_version_ 1834222500985176064
author Rannankari, Matilda
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rannankari, Matilda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rannankari, Matilda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rannankari, Matilda
datasource_str_mv jyx
description Nuorten psyykkinen oireilu on ilmiönä ajankohtainen ja se on lähivuosina yleistynyt. Sisäänpäin suuntautunut oireilu on nuorten yleisintä psyykkistä oireilua, mutta se jää koulussa useammin huomaamatta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia erityisopettajilla on nuorten sisäänpäin suuntautuneesta psyykkisestä oireilusta. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita erityisesti siitä, millaisia näkemyksiä erityisopettajilla on oireilusta, millaisilla keinoilla erityisopettajat vastaavat nuorten oireiluun ja millaiseksi he kokevat omat valmiutensa nuorten oireilun kohtaamisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin tammikuussa 2025. Se muodostui viiden erityisopettajan puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä refleksiivisellä temaattisella analyysilla. Tutkimustulosten perusteella erityisopettajat kokevat kohtaavansa sisäänpäin suuntautunutta psyykkistä oireilua aiempaa enemmän. Oireilu näyttäytyi erityisopettajille hyvin yksilöllisenä ja tuli ilmi usein koulupoissaolojen kautta tai muutoksena nuoren olemuksessa tai käyttäytymisessä. Koulunkäynnin tuessa painottui opetusjärjestelyjen ohella sosioemotionaalinen tuki. Osaaminen ja koetut valmiudet kohdata nuorten oireilua olivat kertyneet pääasiassa työkokemuksen kautta. Erityisopettajat kokivat valmiutensa oireilun kohtaamiseen melko hyvänä, mutta lisäkoulutusta kaivattiin. Tutkimustulokset vahvistivat aiempia tutkimustuloksia ja nostavat esiin koulutuksen sekä sisäänpäin suuntautuneen psyykkisen oireilun -käsitteen uudelleenmäärittelemisen tarpeellisuuden.
first_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4ykki, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rannankari, Matilda", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-04T09:00:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-04T09:00:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103068", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nuorten psyykkinen oireilu on ilmi\u00f6n\u00e4 ajankohtainen ja se on l\u00e4hivuosina yleistynyt. Sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautunut oireilu on nuorten yleisint\u00e4 psyykkist\u00e4 oireilua,\nmutta se j\u00e4\u00e4 koulussa useammin huomaamatta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia erityisopettajilla on nuorten sis\u00e4\u00e4np\u00e4in\nsuuntautuneesta psyykkisest\u00e4 oireilusta. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita\nerityisesti siit\u00e4, millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 erityisopettajilla on oireilusta, millaisilla\nkeinoilla erityisopettajat vastaavat nuorten oireiluun ja millaiseksi he kokevat\nomat valmiutensa nuorten oireilun kohtaamisessa.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin tammikuussa 2025. Se muodostui viiden erityisopettajan puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 refleksiivisell\u00e4 temaattisella analyysilla.\nTutkimustulosten perusteella erityisopettajat kokevat kohtaavansa sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautunutta psyykkist\u00e4 oireilua aiempaa enemm\u00e4n. Oireilu n\u00e4ytt\u00e4ytyi\nerityisopettajille hyvin yksil\u00f6llisen\u00e4 ja tuli ilmi usein koulupoissaolojen kautta tai\nmuutoksena nuoren olemuksessa tai k\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4. Koulunk\u00e4ynnin tuessa\npainottui opetusj\u00e4rjestelyjen ohella sosioemotionaalinen tuki. Osaaminen ja koetut valmiudet kohdata nuorten oireilua olivat kertyneet p\u00e4\u00e4asiassa ty\u00f6kokemuksen kautta. Erityisopettajat kokivat valmiutensa oireilun kohtaamiseen melko hyv\u00e4n\u00e4, mutta lis\u00e4koulutusta kaivattiin. Tutkimustulokset vahvistivat aiempia tutkimustuloksia ja nostavat esiin koulutuksen sek\u00e4 sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuneen\npsyykkisen oireilun -k\u00e4sitteen uudelleenm\u00e4\u00e4rittelemisen tarpeellisuuden.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-04T09:00:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-04T09:00:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulunk\u00e4ynnin tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautunut psyykkinen oireilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajien kokemuksia nuorten sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuneesta psyykkisest\u00e4 oireilusta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506044873", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveysh\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103068
language fin
last_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9502ff33-317c-4d09-87e1-fa85b4bd3f0c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506044873.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rannankari, Matilda Erityisopettajien kokemuksia nuorten sisäänpäin suuntautuneesta psyykkisestä oireilusta koulunkäynnin tuki sisäänpäin suuntautunut psyykkinen oireilu Erityispedagogiikka Special Education nuoret mielenterveyshäiriöt erityisopettajat mielenterveys
title Erityisopettajien kokemuksia nuorten sisäänpäin suuntautuneesta psyykkisestä oireilusta
title_full Erityisopettajien kokemuksia nuorten sisäänpäin suuntautuneesta psyykkisestä oireilusta
title_fullStr Erityisopettajien kokemuksia nuorten sisäänpäin suuntautuneesta psyykkisestä oireilusta Erityisopettajien kokemuksia nuorten sisäänpäin suuntautuneesta psyykkisestä oireilusta
title_full_unstemmed Erityisopettajien kokemuksia nuorten sisäänpäin suuntautuneesta psyykkisestä oireilusta Erityisopettajien kokemuksia nuorten sisäänpäin suuntautuneesta psyykkisestä oireilusta
title_short Erityisopettajien kokemuksia nuorten sisäänpäin suuntautuneesta psyykkisestä oireilusta
title_sort erityisopettajien kokemuksia nuorten sisäänpäin suuntautuneesta psyykkisestä oireilusta
title_txtP Erityisopettajien kokemuksia nuorten sisäänpäin suuntautuneesta psyykkisestä oireilusta
topic koulunkäynnin tuki sisäänpäin suuntautunut psyykkinen oireilu Erityispedagogiikka Special Education nuoret mielenterveyshäiriöt erityisopettajat mielenterveys
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat koulunkäynnin tuki mielenterveys mielenterveyshäiriöt nuoret sisäänpäin suuntautunut psyykkinen oireilu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103068 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506044873
work_keys_str_mv AT rannankarimatilda erityisopettajienkokemuksianuortensisäänpäinsuuntautuneestapsyykkisestäoireilu