Katsomuskasvatuksen toteuttaminen ja sen merkitykset varhaiskasvatuksessa

Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien tapoja toteuttaa katsomuskasvatusta sekä heidän katsomuskasvatukselle antamiaan merkityksiä. Tutkimusten mukaan katsomuskasvatuksen toteuttamistavat ovat kirjavia, ja erityisesti ne herättävät keskustelua mediass...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jokiniemi, Hanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103067
_version_ 1834222500983078912
author Jokiniemi, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jokiniemi, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jokiniemi, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jokiniemi, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien tapoja toteuttaa katsomuskasvatusta sekä heidän katsomuskasvatukselle antamiaan merkityksiä. Tutkimusten mukaan katsomuskasvatuksen toteuttamistavat ovat kirjavia, ja erityisesti ne herättävät keskustelua mediassa. Opettajien katsomuskasvatukselle antamia merkityksiä ei ole tutkittu yli 20 vuoteen. Tässä tutkimuksessa aineistona käytettiin kymmenen varhaiskasvatuksen opettajan yksilöhaastatteluja, jotka kerättiin vuoden 2023 aikana. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tuloksista selvisi, että katsomuskasvatusta toteutetaan tietoisesti suunnittelemalla ja toteuttamalla toimintaa, yhteistyössä eri tahojen kanssa, lapsilähtöisesti, tukemalla lasta ihmisenä kasvamisessa, kulttuuriperintökasvatukseen yhdistettynä, luomalla katsomuspositiivista oppimisympäristöä, tarkkaan ohjeistuksia seuraamalla sekä muun toiminnan lomassa suunnittelematta. Katsomuskasvatus nähdään elämän taitojen opettajana, kulttuuriperimän siirtäjänä, lasten tiedonjanon ja katsomuksellisen identiteetin vahvistajana, varhaiskasvatuksen arvopohjan luojana, yhteistyön ja yhteisöllisyyden mahdollistajana, mielekkäänä arjen rikastuttajana sekä muiden tärkeämpien osa-alueiden täydentäjänä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että keinoja katsomuskasvatuksen toteuttamiseen löytyy ja että katsomuskasvatuksen merkitys pääosin tunnistetaan. Tästä huolimatta osa opettajista kertoi kokevansa epävarmuutta katsomuskasvatuksen toteuttamisessa. Lisäkoulutus voisi tarjota tähän yhden mahdollisen ratkaisun.
first_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautamies, Erja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ukkonen-Mikkola, Tuulikki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokiniemi, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-04T08:48:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-04T08:48:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103067", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajien tapoja toteuttaa katsomuskasvatusta sek\u00e4 heid\u00e4n katsomuskasvatukselle antamiaan merkityksi\u00e4. Tutkimusten mukaan katsomuskasvatuksen toteuttamistavat ovat kirjavia, ja erityisesti ne her\u00e4tt\u00e4v\u00e4t keskustelua mediassa. Opettajien katsomuskasvatukselle antamia merkityksi\u00e4 ei ole tutkittu yli 20 vuoteen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa aineistona k\u00e4ytettiin kymmenen varhaiskasvatuksen opettajan yksil\u00f6haastatteluja, jotka ker\u00e4ttiin vuoden 2023 aikana. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, ja aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. \nTuloksista selvisi, ett\u00e4 katsomuskasvatusta toteutetaan tietoisesti suunnittelemalla ja toteuttamalla toimintaa, yhteisty\u00f6ss\u00e4 eri tahojen kanssa, lapsil\u00e4ht\u00f6isesti, tukemalla lasta ihmisen\u00e4 kasvamisessa, kulttuuriperint\u00f6kasvatukseen yhdistettyn\u00e4, luomalla katsomuspositiivista oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4, tarkkaan ohjeistuksia seuraamalla sek\u00e4 muun toiminnan lomassa suunnittelematta. Katsomuskasvatus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n el\u00e4m\u00e4n taitojen opettajana, kulttuuriperim\u00e4n siirt\u00e4j\u00e4n\u00e4, lasten tiedonjanon ja katsomuksellisen identiteetin vahvistajana, varhaiskasvatuksen arvopohjan luojana, yhteisty\u00f6n ja yhteis\u00f6llisyyden mahdollistajana, mielekk\u00e4\u00e4n\u00e4 arjen rikastuttajana sek\u00e4 muiden t\u00e4rke\u00e4mpien osa-alueiden t\u00e4ydent\u00e4j\u00e4n\u00e4. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 keinoja katsomuskasvatuksen toteuttamiseen l\u00f6ytyy ja ett\u00e4 katsomuskasvatuksen merkitys p\u00e4\u00e4osin tunnistetaan. T\u00e4st\u00e4 huolimatta osa opettajista kertoi kokevansa ep\u00e4varmuutta katsomuskasvatuksen toteuttamisessa. Lis\u00e4koulutus voisi tarjota t\u00e4h\u00e4n yhden mahdollisen ratkaisun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-04T08:48:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-04T08:48:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuuriperint\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puolistrukturoitu teemahaastattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Katsomuskasvatuksen toteuttaminen ja sen merkitykset varhaiskasvatuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506044871", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "katsomuskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskontokasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskonto ja uskonnot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "katsomusaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103067
language fin
last_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d27a7e63-25c7-4524-bc92-f4e577635e45\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506044871.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokiniemi, Hanna Katsomuskasvatuksen toteuttaminen ja sen merkitykset varhaiskasvatuksessa kulttuuriperintökasvatus puolistrukturoitu teemahaastattelu Varhaiskasvatus Early Childhood Education katsomuskasvatus sisällönanalyysi varhaiskasvatus päiväkodit varhaiskasvatuksen opettajat uskontokasvatus pedagogiikka uskonto ja uskonnot kasvatus katsomusaineet
title Katsomuskasvatuksen toteuttaminen ja sen merkitykset varhaiskasvatuksessa
title_full Katsomuskasvatuksen toteuttaminen ja sen merkitykset varhaiskasvatuksessa
title_fullStr Katsomuskasvatuksen toteuttaminen ja sen merkitykset varhaiskasvatuksessa Katsomuskasvatuksen toteuttaminen ja sen merkitykset varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed Katsomuskasvatuksen toteuttaminen ja sen merkitykset varhaiskasvatuksessa Katsomuskasvatuksen toteuttaminen ja sen merkitykset varhaiskasvatuksessa
title_short Katsomuskasvatuksen toteuttaminen ja sen merkitykset varhaiskasvatuksessa
title_sort katsomuskasvatuksen toteuttaminen ja sen merkitykset varhaiskasvatuksessa
title_txtP Katsomuskasvatuksen toteuttaminen ja sen merkitykset varhaiskasvatuksessa
topic kulttuuriperintökasvatus puolistrukturoitu teemahaastattelu Varhaiskasvatus Early Childhood Education katsomuskasvatus sisällönanalyysi varhaiskasvatus päiväkodit varhaiskasvatuksen opettajat uskontokasvatus pedagogiikka uskonto ja uskonnot kasvatus katsomusaineet
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus kasvatus katsomusaineet katsomuskasvatus kulttuuriperintökasvatus pedagogiikka puolistrukturoitu teemahaastattelu päiväkodit sisällönanalyysi uskonto ja uskonnot uskontokasvatus varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103067 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506044871
work_keys_str_mv AT jokiniemihanna katsomuskasvatuksentoteuttaminenjasenmerkityksetvarhaiskasvatuksessa