SWOT-analyysi luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksistä tekoälyn käytöstä opetus- ja kasvatusalalla

Tämä tutkimus tarkastelee luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä tekoälyn käytön hyödyistä, haitoista, mahdollisuuksista ja uhkista opetus- ja kasvatusalalla. Aineisto kerättiin laadullisena verkkokyselynä, johon vastasi 27 luokanopettajaopiskelijaa. Kyselyyn osallistuvia opiskelijoita tavoitettiin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Leskinen, Antti, Pajari, Ella
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103065
_version_ 1834222500980981760
author Leskinen, Antti Pajari, Ella
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leskinen, Antti Pajari, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leskinen, Antti Pajari, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leskinen, Antti
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkastelee luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä tekoälyn käytön hyödyistä, haitoista, mahdollisuuksista ja uhkista opetus- ja kasvatusalalla. Aineisto kerättiin laadullisena verkkokyselynä, johon vastasi 27 luokanopettajaopiskelijaa. Kyselyyn osallistuvia opiskelijoita tavoitettiin hyödyntämällä opettajankoulutuslaitosten ainejärjestöjen sähköpostilistoja. Laadullinen aineisto analysoitiin SWOT-analyysin nelikentän pohjalta, jota sovellettiin tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä. Tulokset osoittivat, että opiskelijat näkevät tekoälyn käytön vahvuuksina erityisesti sen kyvyn helpottaa opettajien työtä automatisoimalla rutiinitehtäviä, kuten kokeiden tarkistamista ja lukujärjestysten laatimista, sekä tukemalla eriyttämisessä ja arvioinnissa. Tekoälyyn liitetyt mahdollisuudet koskivat luovuuden tukemista ja mediakriittisyyden edistämistä. Koettuina heikkouksina korostuivat oppimisen pinnallistumisen riski ja teknologian hallinnan haasteet. Uhkina opiskelijat pitivät tietoturvariskejä, supertekoälyä, yhteiskunnallisen epätasa-arvon kasvua sekä tekoälyn ympäristövaikutuksia, jotka voivat olla ristiriidassa kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa.
first_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Leskinen, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pajari, Ella", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-04T08:45:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-04T08:45:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103065", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee luokanopettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 teko\u00e4lyn k\u00e4yt\u00f6n hy\u00f6dyist\u00e4, haitoista, mahdollisuuksista ja uhkista opetus- ja kasvatusalalla.\nAineisto ker\u00e4ttiin laadullisena verkkokyselyn\u00e4, johon vastasi 27 luokanopettajaopiskelijaa. Kyselyyn osallistuvia opiskelijoita tavoitettiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 opettajankoulutuslaitosten ainej\u00e4rjest\u00f6jen s\u00e4hk\u00f6postilistoja. Laadullinen aineisto analysoitiin SWOT-analyysin nelikent\u00e4n pohjalta, jota sovellettiin tutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 opiskelijat n\u00e4kev\u00e4t teko\u00e4lyn k\u00e4yt\u00f6n vahvuuksina erityisesti sen kyvyn helpottaa opettajien ty\u00f6t\u00e4 automatisoimalla rutiiniteht\u00e4vi\u00e4, kuten kokeiden tarkistamista ja lukuj\u00e4rjestysten laatimista, sek\u00e4 tukemalla eriytt\u00e4misess\u00e4 ja arvioinnissa. Teko\u00e4lyyn liitetyt mahdollisuudet koskivat luovuuden tukemista ja mediakriittisyyden edist\u00e4mist\u00e4. Koettuina heikkouksina korostuivat oppimisen pinnallistumisen riski ja teknologian hallinnan haasteet. Uhkina opiskelijat pitiv\u00e4t tietoturvariskej\u00e4, superteko\u00e4ly\u00e4, yhteiskunnallisen ep\u00e4tasa-arvon kasvua sek\u00e4 teko\u00e4lyn ymp\u00e4rist\u00f6vaikutuksia, jotka voivat olla ristiriidassa kest\u00e4v\u00e4n kehityksen tavoitteiden kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-04T08:45:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-04T08:45:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "SWOT-analyysi luokanopettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksist\u00e4 teko\u00e4lyn k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetus- ja kasvatusalalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506044869", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "SWOT-analyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tulevaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103065
language fin
last_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4b61fc08-4e83-490c-9f5b-3dd07f7c8da3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506044869.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leskinen, Antti Pajari, Ella SWOT-analyysi luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksistä tekoälyn käytöstä opetus- ja kasvatusalalla Luokanopettajakoulutus Teacher Education SWOT-analyysi perusopetus tekoäly oppiminen opettajankoulutus opetus luokanopettajat tulevaisuus opiskelijat opettajat arviointi
title SWOT-analyysi luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksistä tekoälyn käytöstä opetus- ja kasvatusalalla
title_full SWOT-analyysi luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksistä tekoälyn käytöstä opetus- ja kasvatusalalla
title_fullStr SWOT-analyysi luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksistä tekoälyn käytöstä opetus- ja kasvatusalalla SWOT-analyysi luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksistä tekoälyn käytöstä opetus- ja kasvatusalalla
title_full_unstemmed SWOT-analyysi luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksistä tekoälyn käytöstä opetus- ja kasvatusalalla SWOT-analyysi luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksistä tekoälyn käytöstä opetus- ja kasvatusalalla
title_short SWOT-analyysi luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksistä tekoälyn käytöstä opetus- ja kasvatusalalla
title_sort swot analyysi luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksistä tekoälyn käytöstä opetus ja kasvatusalalla
title_txtP SWOT-analyysi luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksistä tekoälyn käytöstä opetus- ja kasvatusalalla
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education SWOT-analyysi perusopetus tekoäly oppiminen opettajankoulutus opetus luokanopettajat tulevaisuus opiskelijat opettajat arviointi
topic_facet Luokanopettajakoulutus SWOT-analyysi Teacher Education arviointi luokanopettajat opettajankoulutus opettajat opetus opiskelijat oppiminen perusopetus tekoäly tulevaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103065 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506044869
work_keys_str_mv AT leskinenantti swotanalyysiluokanopettajaopiskelijoidennäkemyksistätekoälynkäytöstäopetusjakasvat