SWOT-analyysi luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksistä tekoälyn käytöstä opetus- ja kasvatusalalla

Tämä tutkimus tarkastelee luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä tekoälyn käytön hyödyistä, haitoista, mahdollisuuksista ja uhkista opetus- ja kasvatusalalla. Aineisto kerättiin laadullisena verkkokyselynä, johon vastasi 27 luokanopettajaopiskelijaa. Kyselyyn osallistuvia opiskelijoita tavoitettiin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Leskinen, Antti, Pajari, Ella
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103065
Kuvaus
Yhteenveto:Tämä tutkimus tarkastelee luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä tekoälyn käytön hyödyistä, haitoista, mahdollisuuksista ja uhkista opetus- ja kasvatusalalla. Aineisto kerättiin laadullisena verkkokyselynä, johon vastasi 27 luokanopettajaopiskelijaa. Kyselyyn osallistuvia opiskelijoita tavoitettiin hyödyntämällä opettajankoulutuslaitosten ainejärjestöjen sähköpostilistoja. Laadullinen aineisto analysoitiin SWOT-analyysin nelikentän pohjalta, jota sovellettiin tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä. Tulokset osoittivat, että opiskelijat näkevät tekoälyn käytön vahvuuksina erityisesti sen kyvyn helpottaa opettajien työtä automatisoimalla rutiinitehtäviä, kuten kokeiden tarkistamista ja lukujärjestysten laatimista, sekä tukemalla eriyttämisessä ja arvioinnissa. Tekoälyyn liitetyt mahdollisuudet koskivat luovuuden tukemista ja mediakriittisyyden edistämistä. Koettuina heikkouksina korostuivat oppimisen pinnallistumisen riski ja teknologian hallinnan haasteet. Uhkina opiskelijat pitivät tietoturvariskejä, supertekoälyä, yhteiskunnallisen epätasa-arvon kasvua sekä tekoälyn ympäristövaikutuksia, jotka voivat olla ristiriidassa kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa.