SWOT-analyysi luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksistä tekoälyn käytöstä opetus- ja kasvatusalalla

Tämä tutkimus tarkastelee luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä tekoälyn käytön hyödyistä, haitoista, mahdollisuuksista ja uhkista opetus- ja kasvatusalalla. Aineisto kerättiin laadullisena verkkokyselynä, johon vastasi 27 luokanopettajaopiskelijaa. Kyselyyn osallistuvia opiskelijoita tavoitettiin...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Leskinen, Antti, Pajari, Ella
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103065
Description
Summary:Tämä tutkimus tarkastelee luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä tekoälyn käytön hyödyistä, haitoista, mahdollisuuksista ja uhkista opetus- ja kasvatusalalla. Aineisto kerättiin laadullisena verkkokyselynä, johon vastasi 27 luokanopettajaopiskelijaa. Kyselyyn osallistuvia opiskelijoita tavoitettiin hyödyntämällä opettajankoulutuslaitosten ainejärjestöjen sähköpostilistoja. Laadullinen aineisto analysoitiin SWOT-analyysin nelikentän pohjalta, jota sovellettiin tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä. Tulokset osoittivat, että opiskelijat näkevät tekoälyn käytön vahvuuksina erityisesti sen kyvyn helpottaa opettajien työtä automatisoimalla rutiinitehtäviä, kuten kokeiden tarkistamista ja lukujärjestysten laatimista, sekä tukemalla eriyttämisessä ja arvioinnissa. Tekoälyyn liitetyt mahdollisuudet koskivat luovuuden tukemista ja mediakriittisyyden edistämistä. Koettuina heikkouksina korostuivat oppimisen pinnallistumisen riski ja teknologian hallinnan haasteet. Uhkina opiskelijat pitivät tietoturvariskejä, supertekoälyä, yhteiskunnallisen epätasa-arvon kasvua sekä tekoälyn ympäristövaikutuksia, jotka voivat olla ristiriidassa kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa.