Lasten- ja nuortenkirjat tunnetaitojen vahvistamisen välineenä

Tässä tutkimuksessa tutkittiin tunnetaitojen esiintymistä lasten- ja nuortenkirjoissa sekä niiden vahvistamista lasten- ja nuortenkirjallisuuden avulla. Tunnetaidot ovat saaneet yhä enemmän huomiota niin yhteiskunnallisessa keskustelussa kuin mediassakin, mikä korostaa aiheen ajankohtaisuutta. Tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Savolainen, Anniina, Porkka, Marianna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103063
_version_ 1834585004672286720
author Savolainen, Anniina Porkka, Marianna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Savolainen, Anniina Porkka, Marianna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Savolainen, Anniina Porkka, Marianna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Savolainen, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkittiin tunnetaitojen esiintymistä lasten- ja nuortenkirjoissa sekä niiden vahvistamista lasten- ja nuortenkirjallisuuden avulla. Tunnetaidot ovat saaneet yhä enemmän huomiota niin yhteiskunnallisessa keskustelussa kuin mediassakin, mikä korostaa aiheen ajankohtaisuutta. Tutkimusaineisto muodostui yhteensä 25 lasten- ja nuortenkirjasta, jotka valittiin valtakunnalliselta kirjastosivustolta. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto analysoitiin käyttäen temaattista refleksiivistä analyysia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tunnetaitoja kuvataan aineiston kirjoissa empatian, tunteiden ilmaisun, tunteiden havaitsemisen sekä sosiaalisten taitojen kautta. Erilaisia tapoja vahvistaa tunnetaitoja olivat puolestaan erilaiset tavat reagoida tunteisiin, tunteiden sanoittaminen ja nimeäminen, ristiriitatilanteiden rakentava käsittely sekä käytännön keinot tunnetaitojen vahvistamiseen. Aiemman tutkimustiedon sekä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että lastenkirjat ovat toimiva väline tunnetaitojen vahvistamiseen, sillä ne tarjoavat lapsille erilaisia malleja tunteiden käsittelyyn ja ilmaisuun. Tuloksissa korostui aikuisen rooli lapsen kanssa lukiessa, sillä aikuinen voi auttaa lasta pohtimaan kirjojen sisältöjä syvällisemmin. Kirjallisuutta voidaan hyödyntää tunnetaitojen vahvistajana niin kotona kuin koulussa opetuksen yhteydessä, ja ne voivat tarjota helposti lähestyttävän ja matalan kynnyksen keinon tunnetaitojen vahvistamiseen.
first_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Anniina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Porkka, Marianna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-04T08:43:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-04T08:43:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103063", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin tunnetaitojen esiintymist\u00e4 lasten- ja nuortenkirjoissa sek\u00e4 niiden vahvistamista lasten- ja nuortenkirjallisuuden avulla. Tunnetaidot ovat saaneet yh\u00e4 enemm\u00e4n huomiota niin yhteiskunnallisessa keskustelussa kuin mediassakin, mik\u00e4 korostaa aiheen ajankohtaisuutta. Tutkimusaineisto muodostui yhteens\u00e4 25 lasten- ja nuortenkirjasta, jotka valittiin valtakunnalliselta kirjastosivustolta. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en temaattista refleksiivist\u00e4 analyysia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 tunnetaitoja kuvataan aineiston kirjoissa empatian, tunteiden ilmaisun, tunteiden havaitsemisen sek\u00e4 sosiaalisten taitojen kautta. Erilaisia tapoja vahvistaa tunnetaitoja olivat puolestaan erilaiset tavat reagoida tunteisiin, tunteiden sanoittaminen ja nime\u00e4minen, ristiriitatilanteiden rakentava k\u00e4sittely sek\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n keinot tunnetaitojen vahvistamiseen. Aiemman tutkimustiedon sek\u00e4 saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 lastenkirjat ovat toimiva v\u00e4line tunnetaitojen vahvistamiseen, sill\u00e4 ne tarjoavat lapsille erilaisia malleja tunteiden k\u00e4sittelyyn ja ilmaisuun. Tuloksissa korostui aikuisen rooli lapsen kanssa lukiessa, sill\u00e4 aikuinen voi auttaa lasta pohtimaan kirjojen sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 syv\u00e4llisemmin. Kirjallisuutta voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tunnetaitojen vahvistajana niin kotona kuin koulussa opetuksen yhteydess\u00e4, ja ne voivat tarjota helposti l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4n ja matalan kynnyksen keinon tunnetaitojen vahvistamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-04T08:43:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-04T08:43:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten- ja nuortenkirjat tunnetaitojen vahvistamisen v\u00e4lineen\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506044867", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuortenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne-el\u00e4m\u00e4n kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103063
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:56Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/29c4f44d-c886-4e33-9302-72b1866104c1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506044867.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savolainen, Anniina Porkka, Marianna Lasten- ja nuortenkirjat tunnetaitojen vahvistamisen välineenä Erityispedagogiikka Special Education lastenkirjallisuus tunnetaidot tunteet sosiaaliset taidot tunneäly lapset (ikäryhmät) nuortenkirjallisuus tunnekasvatus vuorovaikutus ilmaisu tunne-elämän kehitys
title Lasten- ja nuortenkirjat tunnetaitojen vahvistamisen välineenä
title_full Lasten- ja nuortenkirjat tunnetaitojen vahvistamisen välineenä
title_fullStr Lasten- ja nuortenkirjat tunnetaitojen vahvistamisen välineenä Lasten- ja nuortenkirjat tunnetaitojen vahvistamisen välineenä
title_full_unstemmed Lasten- ja nuortenkirjat tunnetaitojen vahvistamisen välineenä Lasten- ja nuortenkirjat tunnetaitojen vahvistamisen välineenä
title_short Lasten- ja nuortenkirjat tunnetaitojen vahvistamisen välineenä
title_sort lasten ja nuortenkirjat tunnetaitojen vahvistamisen välineenä
title_txtP Lasten- ja nuortenkirjat tunnetaitojen vahvistamisen välineenä
topic Erityispedagogiikka Special Education lastenkirjallisuus tunnetaidot tunteet sosiaaliset taidot tunneäly lapset (ikäryhmät) nuortenkirjallisuus tunnekasvatus vuorovaikutus ilmaisu tunne-elämän kehitys
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education ilmaisu lapset (ikäryhmät) lastenkirjallisuus nuortenkirjallisuus sosiaaliset taidot tunne-elämän kehitys tunnekasvatus tunnetaidot tunneäly tunteet vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103063 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506044867
work_keys_str_mv AT savolainenanniina lastenjanuortenkirjattunnetaitojenvahvistamisenvälineenä