Yhteenveto: | Tässä tutkimuksessa tutkittiin tunnetaitojen esiintymistä lasten- ja nuortenkirjoissa sekä niiden vahvistamista lasten- ja nuortenkirjallisuuden avulla. Tunnetaidot ovat saaneet yhä enemmän huomiota niin yhteiskunnallisessa keskustelussa kuin mediassakin, mikä korostaa aiheen ajankohtaisuutta. Tutkimusaineisto muodostui yhteensä 25 lasten- ja nuortenkirjasta, jotka valittiin valtakunnalliselta kirjastosivustolta. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto analysoitiin käyttäen temaattista refleksiivistä analyysia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tunnetaitoja kuvataan aineiston kirjoissa empatian, tunteiden ilmaisun, tunteiden havaitsemisen sekä sosiaalisten taitojen kautta. Erilaisia tapoja vahvistaa tunnetaitoja olivat puolestaan erilaiset tavat reagoida tunteisiin, tunteiden sanoittaminen ja nimeäminen, ristiriitatilanteiden rakentava käsittely sekä käytännön keinot tunnetaitojen vahvistamiseen. Aiemman tutkimustiedon sekä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että lastenkirjat ovat toimiva väline tunnetaitojen vahvistamiseen, sillä ne tarjoavat lapsille erilaisia malleja tunteiden käsittelyyn ja ilmaisuun. Tuloksissa korostui aikuisen rooli lapsen kanssa lukiessa, sillä aikuinen voi auttaa lasta pohtimaan kirjojen sisältöjä syvällisemmin. Kirjallisuutta voidaan hyödyntää tunnetaitojen vahvistajana niin kotona kuin koulussa opetuksen yhteydessä, ja ne voivat tarjota helposti lähestyttävän ja matalan kynnyksen keinon tunnetaitojen vahvistamiseen.
|