Noviisiopettajien kokemuksia koulun ristiriita- ja konfliktitilanteista

Tutkielma käsittelee noviisiopettajien käsityksiä opettajan roolista koulun ristiriita- ja konfliktitilanteissa sekä heidän koettuja valmiuksiaan ratkoa näitä tilanteita. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia noviisiopettajilla on oppilaiden välille koulussa syntyvistä ristiri...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Pajukangas, Juhani, Rajamäki, Janne
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103056
_version_ 1834222500970496000
author Pajukangas, Juhani Rajamäki, Janne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pajukangas, Juhani Rajamäki, Janne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pajukangas, Juhani Rajamäki, Janne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pajukangas, Juhani
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma käsittelee noviisiopettajien käsityksiä opettajan roolista koulun ristiriita- ja konfliktitilanteissa sekä heidän koettuja valmiuksiaan ratkoa näitä tilanteita. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia noviisiopettajilla on oppilaiden välille koulussa syntyvistä ristiriita- ja konfliktitilanteista sekä kuinka he yrittävät niitä ratkaista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin viittä noviisiopettajaa, jotka toimivat tutkimuksen teon aikana luokanopettajan työssä. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita, jotka toteutettiin Zoom-verkkokokoustyökalun avulla. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä joustavaa temaattista analyysiä, joka sisälsi aineiston keruun, syvällisen analysoinnin ja koodaamisen teemoiksi, sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajilla on taipumusta käyttää aikuis- ja opettajajohtoista sovittelua, jossa opettaja kuuntelee oppilaiden näkemykset ja päättää, kuinka tilanteessa edetään. Opettajat pyrkivät lisäksi ohjaamaan oppilaita kohti vertaissovittelua ja kehittämään oppilaiden tunne- ja kaveritaitoja. Opettajat kokivat myös koulutuksen ja tuen puutetta liittyen ristiriitojen ja konfliktien ratkaisuun, mitä kuvattiin sokkina työelämään siirtymisvaiheessa. Tutkimuksen teoreettiset ja käytännön johtopäätökset korostavat opettajien roolin merkitystä koulun ristiriita- ja konfliktitilanteiden ratkaisemisessa sekä tarvetta lisätä koulutusta ja tukea opettajille. Tutkimus avaa mahdollisuuksia jatkotutkimuksille, erityisesti erilaisten ristiriita– ja konfliktitilanteiden lähestymistapojen hyötyjen ja haittojen tarkasteluun.
first_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pajukangas, Juhani", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rajam\u00e4ki, Janne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-04T07:56:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-04T07:56:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103056", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma k\u00e4sittelee noviisiopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 opettajan roolista koulun ristiriita- ja konfliktitilanteissa sek\u00e4 heid\u00e4n koettuja valmiuksiaan ratkoa n\u00e4it\u00e4 tilanteita. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia noviisiopettajilla on oppilaiden v\u00e4lille koulussa syntyvist\u00e4 ristiriita- ja konfliktitilanteista sek\u00e4 kuinka he yritt\u00e4v\u00e4t niit\u00e4 ratkaista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin viitt\u00e4 noviisiopettajaa, jotka toimivat tutkimuksen teon aikana luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita, jotka toteutettiin Zoom-verkkokokousty\u00f6kalun avulla. Aineisto analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 joustavaa temaattista analyysi\u00e4, joka sis\u00e4lsi aineiston keruun, syv\u00e4llisen analysoinnin ja koodaamisen teemoiksi, sek\u00e4 teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajilla on taipumusta k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 aikuis- ja opettajajohtoista sovittelua, jossa opettaja kuuntelee oppilaiden n\u00e4kemykset ja p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4, kuinka tilanteessa edet\u00e4\u00e4n. Opettajat pyrkiv\u00e4t lis\u00e4ksi ohjaamaan oppilaita kohti vertaissovittelua ja kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n oppilaiden tunne- ja kaveritaitoja. Opettajat kokivat my\u00f6s koulutuksen ja tuen puutetta liittyen ristiriitojen \nja konfliktien ratkaisuun, mit\u00e4 kuvattiin sokkina ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtymisvaiheessa. Tutkimuksen teoreettiset ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset korostavat opettajien roolin merkityst\u00e4 koulun ristiriita- ja konfliktitilanteiden ratkaisemisessa sek\u00e4 \ntarvetta lis\u00e4t\u00e4 koulutusta ja tukea opettajille. Tutkimus avaa mahdollisuuksia jatkotutkimuksille, erityisesti erilaisten ristiriita\u2013 ja konfliktitilanteiden l\u00e4hestymistapojen hy\u00f6tyjen ja haittojen tarkasteluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-04T07:56:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-04T07:56:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "noviisiopettaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Noviisiopettajien kokemuksia koulun ristiriita- ja konfliktitilanteista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506044860", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konfliktit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ristiriidat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sovittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluyhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konfliktinratkaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103056
language fin
last_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2e572550-0780-4b2c-bd6f-d027d1c38386\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506044860.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pajukangas, Juhani Rajamäki, Janne Noviisiopettajien kokemuksia koulun ristiriita- ja konfliktitilanteista noviisiopettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education opettajankoulutus opettajat konfliktit ristiriidat sovittelu oppilaat kouluyhteisö konfliktinratkaisu
title Noviisiopettajien kokemuksia koulun ristiriita- ja konfliktitilanteista
title_full Noviisiopettajien kokemuksia koulun ristiriita- ja konfliktitilanteista
title_fullStr Noviisiopettajien kokemuksia koulun ristiriita- ja konfliktitilanteista Noviisiopettajien kokemuksia koulun ristiriita- ja konfliktitilanteista
title_full_unstemmed Noviisiopettajien kokemuksia koulun ristiriita- ja konfliktitilanteista Noviisiopettajien kokemuksia koulun ristiriita- ja konfliktitilanteista
title_short Noviisiopettajien kokemuksia koulun ristiriita- ja konfliktitilanteista
title_sort noviisiopettajien kokemuksia koulun ristiriita ja konfliktitilanteista
title_txtP Noviisiopettajien kokemuksia koulun ristiriita- ja konfliktitilanteista
topic noviisiopettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education opettajankoulutus opettajat konfliktit ristiriidat sovittelu oppilaat kouluyhteisö konfliktinratkaisu
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education konfliktinratkaisu konfliktit kouluyhteisö noviisiopettaja opettajankoulutus opettajat oppilaat ristiriidat sovittelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103056 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506044860
work_keys_str_mv AT pajukangasjuhani noviisiopettajienkokemuksiakoulunristiriitajakonfliktitilanteista