Noviisiopettajien kokemuksia koulun ristiriita- ja konfliktitilanteista

Tutkielma käsittelee noviisiopettajien käsityksiä opettajan roolista koulun ristiriita- ja konfliktitilanteissa sekä heidän koettuja valmiuksiaan ratkoa näitä tilanteita. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia noviisiopettajilla on oppilaiden välille koulussa syntyvistä ristiri...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pajukangas, Juhani, Rajamäki, Janne
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103056
Description
Summary:Tutkielma käsittelee noviisiopettajien käsityksiä opettajan roolista koulun ristiriita- ja konfliktitilanteissa sekä heidän koettuja valmiuksiaan ratkoa näitä tilanteita. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia noviisiopettajilla on oppilaiden välille koulussa syntyvistä ristiriita- ja konfliktitilanteista sekä kuinka he yrittävät niitä ratkaista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin viittä noviisiopettajaa, jotka toimivat tutkimuksen teon aikana luokanopettajan työssä. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita, jotka toteutettiin Zoom-verkkokokoustyökalun avulla. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä joustavaa temaattista analyysiä, joka sisälsi aineiston keruun, syvällisen analysoinnin ja koodaamisen teemoiksi, sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajilla on taipumusta käyttää aikuis- ja opettajajohtoista sovittelua, jossa opettaja kuuntelee oppilaiden näkemykset ja päättää, kuinka tilanteessa edetään. Opettajat pyrkivät lisäksi ohjaamaan oppilaita kohti vertaissovittelua ja kehittämään oppilaiden tunne- ja kaveritaitoja. Opettajat kokivat myös koulutuksen ja tuen puutetta liittyen ristiriitojen ja konfliktien ratkaisuun, mitä kuvattiin sokkina työelämään siirtymisvaiheessa. Tutkimuksen teoreettiset ja käytännön johtopäätökset korostavat opettajien roolin merkitystä koulun ristiriita- ja konfliktitilanteiden ratkaisemisessa sekä tarvetta lisätä koulutusta ja tukea opettajille. Tutkimus avaa mahdollisuuksia jatkotutkimuksille, erityisesti erilaisten ristiriita– ja konfliktitilanteiden lähestymistapojen hyötyjen ja haittojen tarkasteluun.