Summary: | Tutkielma käsittelee noviisiopettajien käsityksiä opettajan roolista koulun ristiriita- ja konfliktitilanteissa sekä heidän koettuja valmiuksiaan ratkoa näitä tilanteita. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia noviisiopettajilla on oppilaiden välille koulussa syntyvistä ristiriita- ja konfliktitilanteista sekä kuinka he yrittävät niitä ratkaista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin viittä noviisiopettajaa, jotka toimivat tutkimuksen teon aikana luokanopettajan työssä. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita, jotka toteutettiin Zoom-verkkokokoustyökalun avulla. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä joustavaa temaattista analyysiä, joka sisälsi aineiston keruun, syvällisen analysoinnin ja koodaamisen teemoiksi, sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajilla on taipumusta käyttää aikuis- ja opettajajohtoista sovittelua, jossa opettaja kuuntelee oppilaiden näkemykset ja päättää, kuinka tilanteessa edetään. Opettajat pyrkivät lisäksi ohjaamaan oppilaita kohti vertaissovittelua ja kehittämään oppilaiden tunne- ja kaveritaitoja. Opettajat kokivat myös koulutuksen ja tuen puutetta liittyen ristiriitojen
ja konfliktien ratkaisuun, mitä kuvattiin sokkina työelämään siirtymisvaiheessa. Tutkimuksen teoreettiset ja käytännön johtopäätökset korostavat opettajien roolin merkitystä koulun ristiriita- ja konfliktitilanteiden ratkaisemisessa sekä
tarvetta lisätä koulutusta ja tukea opettajille. Tutkimus avaa mahdollisuuksia jatkotutkimuksille, erityisesti erilaisten ristiriita– ja konfliktitilanteiden lähestymistapojen hyötyjen ja haittojen tarkasteluun.
|