Summary: | Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Suomen maaseudulla sijaitsevien pienten lukioiden tilannetta ja tulevaisuuden näkymiä opiskelijamäärien vähetessä ja maaltamuuton paineessa. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa pienten lukioiden rehtoreiden pyrkimyksiä turvata lukiopalvelu paikkakunnallaan, sekä selvittää heidän näkemyksiä lukioiden tulevaisuudesta. Tutkimus on toteutettu maaseutututkimuksen ja koulutuksen tutkimuksen viitekehyksestä.
Tutkimuksen aineisto koostuu pienten lukioiden rehtoreiden kerronnallisista teemahaastatteluista, jotka on kerätty helmi – huhtikuussa 2025. Tutkimukseen on valittu kahdeksan alle 100 opiskelijan suomenkielistä lukiota, joissa kunta toimii koulutuksen toteuttajana. Aineiston kaikki lukiot sijaitsevat asukasluvultaan alle 5000 asukkaan maaseutumaisissa kunnissa, joissa opiskelijamäärien ennustetaan vähenevän entisestään tulevaisuudessa. Tarkoituksena on luoda tarinallinen kehys ilmiölle ja muutosten tunnistamiselle. Analyysissa aineiston sisältöä on teemoiteltu narratiivien analyysilla ja uusia tyyppitarinoita muodostettu narratiivisella analyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että rehtorit ovat kokeneet oppilasmäärien pienenemisen merkittäväksi muutokseksi, joka on pakottanut lukioita pohtimaan lukion turvaamista paikkakunnallaan. Rehtorit kertovat lukion säilymisen olevan merkityksellistä peruskoulun ja aineenopettajien säilyvyyden, nuorten tilanteen ja kunnan elinvoiman kannalta. He kertovat erilaisista sopeutumis-, uudistumis- ja kasvupyrkimyksistä, joilla pyritään turvaamaan lukion säilyvyys kunnassa. Kertomusten pohjalta on muodostettu neljä lukioiden tulevaisuutta kuvaavaa tyyppitarinaa: selviytymiskertomus, uhkakertomus, tragedia ja älykkäät ratkaisut -kertomus. Tutkimus osoittaa, että pienten lukioiden tulevaisuus jakautuu kahteen suuntaan: osa uskoo uudistamisen ja lukion säilymisen mahdollisuuksiin, osa puolestaan pitää lakkauttamista todennäköisenä tulevaisuuden näkymänä.
|