fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hoikkaniemi, Vilma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-04T06:42:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-04T06:42:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103041", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 lukion vieraiden kielten opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 niin suullisesta kielitaidosta kuin sen opettamisesta ja arvioimisestakin. Edelleen lukio-opinnoissa painotetaan kirjallisten taitojen merkityst\u00e4, mik\u00e4 saattaa johtua muun muassa siit\u00e4, ett\u00e4 my\u00f6s ylioppilaskokeet painottuvat kirjalliseen osaamiseen. Suullista kielitaitoa testaavaa osuutta ylioppilaskokeissa ei toistaiseksi viel\u00e4 ole. N\u00e4in ollen tarkoituksenani oli l\u00e4hte\u00e4 selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n muun muassa sit\u00e4, miten opettajat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t suullisen kielitaidon k\u00e4sitteen sek\u00e4 kuinka he kuvailevat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 opettavansa ja arvioivansa sit\u00e4. Lis\u00e4ksi opettajia pyydettiin kertomaan haasteita suullisen kielitaidon opettamiseen liittyen ja mahdollisia eroavaisuuksia eri kielten v\u00e4lill\u00e4. \n\nValitsin tutkimusmenetelm\u00e4ksi kyselylomakkeen siit\u00e4 syyst\u00e4, ett\u00e4 saisin ker\u00e4tty\u00e4 mahdollisimman monta vastausta n\u00e4ihin yll\u00e4 mainittuihin teemoihin liittyen. Kyselyyn vastasi yhteens\u00e4 40 vieraiden kielten opettajaa, jotka ty\u00f6skentelev\u00e4t lukiossa. Sen j\u00e4lkeen valitsin analyysimetodiksi laadullisen tutkimuksen menetelm\u00e4n, temaattisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin, jonka avulla aineisto saatiin luokiteltua ja teemoiteltua pienempiin osiin. Aineiston luokittelu tapahtui tutkimuskysymyksist\u00e4 k\u00e4sin, eli ne ohjasivat my\u00f6s sit\u00e4, mit\u00e4 p\u00e4\u00e4tin nostaa aineistosta esiin. \n\nEnsimm\u00e4inen p\u00e4\u00e4teema oli opettajien k\u00e4sitykset suullisesta kielitaidosta, ja alateemoiksi muodostuivat yksil\u00f6llisiin taitoihin painottuva n\u00e4k\u00f6kulma, pragmaattinen n\u00e4k\u00f6kulma ja interaktiivinen n\u00e4k\u00f6kulma. Sen j\u00e4lkeen tutkittiin miten opettajat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 opettavat suullista kielitaitoa ja sielt\u00e4 teemoiksi muodostuivat vuorovaikutusharjoitukset, tuottamisharjoitukset ja tulkitsemisharjoitukset. N\u00e4iden lis\u00e4ksi opettamisen teemaan kuului my\u00f6s siihen liittyv\u00e4t haasteet, joista yleisimpin\u00e4 nousivat ajanpuute lukio-opinnoissa, suullisten teht\u00e4vien v\u00e4h\u00e4isyys oppikirjoissa tai my\u00f6s niiden tekemiseen kuluva aika sek\u00e4 kirjallisiin taitoihin painottuvat ylioppilaskokeet. Suullisen kielitaidon arviointiin l\u00f6ytyi kaksi teemaa: summatiivisen arvioinnin menetelm\u00e4t ja tuntity\u00f6skentelyn\u00e4 tapahtuva arviointi. Viimeiseksi teemaksi muodostui erot eri kielten v\u00e4lill\u00e4. Yksi yleisimmist\u00e4 eroavaisuuksista oli se, ett\u00e4 lyhyen oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n kieliss\u00e4, kuten ranskassa, \u00e4\u00e4nt\u00e4misen harjoittelu on integroitava opetukseen heti lukio-opintojen alkupuolelta l\u00e4htien, verrattuna esimerkiksi englantiin, jota opiskelijat ovat opiskelleet jo lukioon tullessaan. T\u00e4ss\u00e4 n\u00e4kyi selke\u00e4sti oppim\u00e4\u00e4rien v\u00e4linen ero siin\u00e4, ett\u00e4 opiskelija aloittaa tai jatkaa lukiossa B3-oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n kielen opintoja verrattuna A-oppim\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n, kuten englantiin, jota h\u00e4n on opiskellut jo peruskoulussa. Useat opettajat mainitsivat my\u00f6s, ett\u00e4 englantia osataan l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti jo paremmin lukioon tullessa kuin esimerkiksi ruotsia, jolloin englannin tunneilla pystyt\u00e4\u00e4n k\u00e4ym\u00e4\u00e4n syv\u00e4llisempi\u00e4 ja laajempia keskusteluja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-04T06:42:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-04T06:42:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kommunikatiivinen l\u00e4hestymistapa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Les points de vue de professeurs de langues \u00e9trang\u00e8res sur l\u2019enseignement et l\u2019\u00e9valuation des comp\u00e9tences orales au lyc\u00e9e", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506044846", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|