Les points de vue de professeurs de langues étrangères sur l’enseignement et l’évaluation des compétences orales au lycée

Tutkielman tavoitteena oli selvittää lukion vieraiden kielten opettajien näkemyksiä niin suullisesta kielitaidosta kuin sen opettamisesta ja arvioimisestakin. Edelleen lukio-opinnoissa painotetaan kirjallisten taitojen merkitystä, mikä saattaa johtua muun muassa siitä, että myös ylioppilaskokeet pai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hoikkaniemi, Vilma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103041
_version_ 1834494319192440832
author Hoikkaniemi, Vilma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hoikkaniemi, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hoikkaniemi, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hoikkaniemi, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoitteena oli selvittää lukion vieraiden kielten opettajien näkemyksiä niin suullisesta kielitaidosta kuin sen opettamisesta ja arvioimisestakin. Edelleen lukio-opinnoissa painotetaan kirjallisten taitojen merkitystä, mikä saattaa johtua muun muassa siitä, että myös ylioppilaskokeet painottuvat kirjalliseen osaamiseen. Suullista kielitaitoa testaavaa osuutta ylioppilaskokeissa ei toistaiseksi vielä ole. Näin ollen tarkoituksenani oli lähteä selvittämään muun muassa sitä, miten opettajat ymmärtävät suullisen kielitaidon käsitteen sekä kuinka he kuvailevat käytännössä opettavansa ja arvioivansa sitä. Lisäksi opettajia pyydettiin kertomaan haasteita suullisen kielitaidon opettamiseen liittyen ja mahdollisia eroavaisuuksia eri kielten välillä. Valitsin tutkimusmenetelmäksi kyselylomakkeen siitä syystä, että saisin kerättyä mahdollisimman monta vastausta näihin yllä mainittuihin teemoihin liittyen. Kyselyyn vastasi yhteensä 40 vieraiden kielten opettajaa, jotka työskentelevät lukiossa. Sen jälkeen valitsin analyysimetodiksi laadullisen tutkimuksen menetelmän, temaattisen sisällönanalyysin, jonka avulla aineisto saatiin luokiteltua ja teemoiteltua pienempiin osiin. Aineiston luokittelu tapahtui tutkimuskysymyksistä käsin, eli ne ohjasivat myös sitä, mitä päätin nostaa aineistosta esiin. Ensimmäinen pääteema oli opettajien käsitykset suullisesta kielitaidosta, ja alateemoiksi muodostuivat yksilöllisiin taitoihin painottuva näkökulma, pragmaattinen näkökulma ja interaktiivinen näkökulma. Sen jälkeen tutkittiin miten opettajat käytännössä opettavat suullista kielitaitoa ja sieltä teemoiksi muodostuivat vuorovaikutusharjoitukset, tuottamisharjoitukset ja tulkitsemisharjoitukset. Näiden lisäksi opettamisen teemaan kuului myös siihen liittyvät haasteet, joista yleisimpinä nousivat ajanpuute lukio-opinnoissa, suullisten tehtävien vähäisyys oppikirjoissa tai myös niiden tekemiseen kuluva aika sekä kirjallisiin taitoihin painottuvat ylioppilaskokeet. Suullisen kielitaidon arviointiin löytyi kaksi teemaa: summatiivisen arvioinnin menetelmät ja tuntityöskentelynä tapahtuva arviointi. Viimeiseksi teemaksi muodostui erot eri kielten välillä. Yksi yleisimmistä eroavaisuuksista oli se, että lyhyen oppimäärän kielissä, kuten ranskassa, ääntämisen harjoittelu on integroitava opetukseen heti lukio-opintojen alkupuolelta lähtien, verrattuna esimerkiksi englantiin, jota opiskelijat ovat opiskelleet jo lukioon tullessaan. Tässä näkyi selkeästi oppimäärien välinen ero siinä, että opiskelija aloittaa tai jatkaa lukiossa B3-oppimäärän kielen opintoja verrattuna A-oppimäärään, kuten englantiin, jota hän on opiskellut jo peruskoulussa. Useat opettajat mainitsivat myös, että englantia osataan lähtökohtaisesti jo paremmin lukioon tullessa kuin esimerkiksi ruotsia, jolloin englannin tunneilla pystytään käymään syvällisempiä ja laajempia keskusteluja.
first_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hoikkaniemi, Vilma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-04T06:42:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-04T06:42:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103041", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 lukion vieraiden kielten opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 niin suullisesta kielitaidosta kuin sen opettamisesta ja arvioimisestakin. Edelleen lukio-opinnoissa painotetaan kirjallisten taitojen merkityst\u00e4, mik\u00e4 saattaa johtua muun muassa siit\u00e4, ett\u00e4 my\u00f6s ylioppilaskokeet painottuvat kirjalliseen osaamiseen. Suullista kielitaitoa testaavaa osuutta ylioppilaskokeissa ei toistaiseksi viel\u00e4 ole. N\u00e4in ollen tarkoituksenani oli l\u00e4hte\u00e4 selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n muun muassa sit\u00e4, miten opettajat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t suullisen kielitaidon k\u00e4sitteen sek\u00e4 kuinka he kuvailevat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 opettavansa ja arvioivansa sit\u00e4. Lis\u00e4ksi opettajia pyydettiin kertomaan haasteita suullisen kielitaidon opettamiseen liittyen ja mahdollisia eroavaisuuksia eri kielten v\u00e4lill\u00e4. \n\nValitsin tutkimusmenetelm\u00e4ksi kyselylomakkeen siit\u00e4 syyst\u00e4, ett\u00e4 saisin ker\u00e4tty\u00e4 mahdollisimman monta vastausta n\u00e4ihin yll\u00e4 mainittuihin teemoihin liittyen. Kyselyyn vastasi yhteens\u00e4 40 vieraiden kielten opettajaa, jotka ty\u00f6skentelev\u00e4t lukiossa. Sen j\u00e4lkeen valitsin analyysimetodiksi laadullisen tutkimuksen menetelm\u00e4n, temaattisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin, jonka avulla aineisto saatiin luokiteltua ja teemoiteltua pienempiin osiin. Aineiston luokittelu tapahtui tutkimuskysymyksist\u00e4 k\u00e4sin, eli ne ohjasivat my\u00f6s sit\u00e4, mit\u00e4 p\u00e4\u00e4tin nostaa aineistosta esiin. \n\nEnsimm\u00e4inen p\u00e4\u00e4teema oli opettajien k\u00e4sitykset suullisesta kielitaidosta, ja alateemoiksi muodostuivat yksil\u00f6llisiin taitoihin painottuva n\u00e4k\u00f6kulma, pragmaattinen n\u00e4k\u00f6kulma ja interaktiivinen n\u00e4k\u00f6kulma. Sen j\u00e4lkeen tutkittiin miten opettajat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 opettavat suullista kielitaitoa ja sielt\u00e4 teemoiksi muodostuivat vuorovaikutusharjoitukset, tuottamisharjoitukset ja tulkitsemisharjoitukset. N\u00e4iden lis\u00e4ksi opettamisen teemaan kuului my\u00f6s siihen liittyv\u00e4t haasteet, joista yleisimpin\u00e4 nousivat ajanpuute lukio-opinnoissa, suullisten teht\u00e4vien v\u00e4h\u00e4isyys oppikirjoissa tai my\u00f6s niiden tekemiseen kuluva aika sek\u00e4 kirjallisiin taitoihin painottuvat ylioppilaskokeet. Suullisen kielitaidon arviointiin l\u00f6ytyi kaksi teemaa: summatiivisen arvioinnin menetelm\u00e4t ja tuntity\u00f6skentelyn\u00e4 tapahtuva arviointi. Viimeiseksi teemaksi muodostui erot eri kielten v\u00e4lill\u00e4. Yksi yleisimmist\u00e4 eroavaisuuksista oli se, ett\u00e4 lyhyen oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n kieliss\u00e4, kuten ranskassa, \u00e4\u00e4nt\u00e4misen harjoittelu on integroitava opetukseen heti lukio-opintojen alkupuolelta l\u00e4htien, verrattuna esimerkiksi englantiin, jota opiskelijat ovat opiskelleet jo lukioon tullessaan. T\u00e4ss\u00e4 n\u00e4kyi selke\u00e4sti oppim\u00e4\u00e4rien v\u00e4linen ero siin\u00e4, ett\u00e4 opiskelija aloittaa tai jatkaa lukiossa B3-oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n kielen opintoja verrattuna A-oppim\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n, kuten englantiin, jota h\u00e4n on opiskellut jo peruskoulussa. Useat opettajat mainitsivat my\u00f6s, ett\u00e4 englantia osataan l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti jo paremmin lukioon tullessa kuin esimerkiksi ruotsia, jolloin englannin tunneilla pystyt\u00e4\u00e4n k\u00e4ym\u00e4\u00e4n syv\u00e4llisempi\u00e4 ja laajempia keskusteluja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-04T06:42:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-04T06:42:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kommunikatiivinen l\u00e4hestymistapa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Les points de vue de professeurs de langues \u00e9trang\u00e8res sur l\u2019enseignement et l\u2019\u00e9valuation des comp\u00e9tences orales au lyc\u00e9e", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506044846", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103041
language fra
last_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3113c9c9-ce4e-4526-965f-9a615a0edc11\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506044846.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hoikkaniemi, Vilma Les points de vue de professeurs de langues étrangères sur l’enseignement et l’évaluation des compétences orales au lycée kommunikatiivinen lähestymistapa Romaaninen filologia Romance Philology arviointi opetus kielitaito suullinen kielitaito
title Les points de vue de professeurs de langues étrangères sur l’enseignement et l’évaluation des compétences orales au lycée
title_full Les points de vue de professeurs de langues étrangères sur l’enseignement et l’évaluation des compétences orales au lycée
title_fullStr Les points de vue de professeurs de langues étrangères sur l’enseignement et l’évaluation des compétences orales au lycée Les points de vue de professeurs de langues étrangères sur l’enseignement et l’évaluation des compétences orales au lycée
title_full_unstemmed Les points de vue de professeurs de langues étrangères sur l’enseignement et l’évaluation des compétences orales au lycée Les points de vue de professeurs de langues étrangères sur l’enseignement et l’évaluation des compétences orales au lycée
title_short Les points de vue de professeurs de langues étrangères sur l’enseignement et l’évaluation des compétences orales au lycée
title_sort les points de vue de professeurs de langues étrangères sur l enseignement et l évaluation des compétences orales au lycée
title_txtP Les points de vue de professeurs de langues étrangères sur l’enseignement et l’évaluation des compétences orales au lycée
topic kommunikatiivinen lähestymistapa Romaaninen filologia Romance Philology arviointi opetus kielitaito suullinen kielitaito
topic_facet Romaaninen filologia Romance Philology arviointi kielitaito kommunikatiivinen lähestymistapa opetus suullinen kielitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103041 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506044846
work_keys_str_mv AT hoikkaniemivilma lespointsdevuedeprofesseursdelanguesetrangeressurlenseignementetlevaluationdesc