Ongelmallisen sosiaalisen median käytön yhteys koulutyön koettuun kuormittavuuteen yläkouluikäisillä suomalaisilla nuorilla – WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia vuodelta 2022

In recent years, perceived schoolwork pressure has increased among Finnish adolescents. During secondary school, choices regarding the future become increasingly significant, and academic performance plays a growing role in determining future educational opportunities. At the same time, young people...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Minkkinen, Nea
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103033
_version_ 1834222500947427328
author Minkkinen, Nea
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Minkkinen, Nea Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Minkkinen, Nea Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Minkkinen, Nea
datasource_str_mv jyx
description In recent years, perceived schoolwork pressure has increased among Finnish adolescents. During secondary school, choices regarding the future become increasingly significant, and academic performance plays a growing role in determining future educational opportunities. At the same time, young people are spending more time on social media, which may reduce time available for schoolwork and shorten sleep duration – both of which can contribute to greater perceived pressure. The purpose of this study was to examine whether problematic social media use is associated with perceived schoolwork pressure. The study also explored how age, gender, social support, and morning tiredness influenced this association, and whether the connections differ between boys and girls. The study was conducted as a cross-sectional survey using data from the 2022 HBSC study. The sample consisted of Finnish 7th and 9th grade students (n=2372). Perceived schoolwork pressure was assessed with the question: “How much do you feel pressured by schoolwork?”. Problematic social media use was measured using the Social Media Disorder Scale (SMD). Additional variables included age, gender, support from family, teachers, and peers, as well as morning tiredness. The analysis methods included cross-tabulations, Chi-square tests, and binary logistic regression. Among Finnish 7th and 9th graders, 20.2 % reported feeling pressured by schoolwork a lot. Girls were more likely than boys to experience high levels of schoolwork pressure. A total of 10.6 % of students were classified as problematic social media users, and 39.3 % were considered at risk. The results indicated a significant association (p<0.001) between problematic social media use and perceived schoolwork pressure among adolescents. Even belonging to the at-risk group for problematic use increased the likelihood of experiencing pressure when looking at the overall sample, though this was not observed in the gender-specific analysis. Morning tiredness and high teacher support weakened the association between social media and perceived pressure. The findings suggest that problematic social media use should be addressed as part of efforts to reduce schoolwork pressure in adolescents. Teacher support appeared to act as a potential protective factor against perceived pressure, highlighting the importance of exploring how enhancing teacher support could mitigate schoolwork pressure – especially among students who are problematic social media users. Future studies should further investigate which specific features of problematic social media use are most strongly associated with schoolwork pressure, and clarify the direction of the relationship between these two factors. Koulutyön koettu kuormittavuus on lisääntynyt suomalaisten nuorten keskuudessa viime vuosina. Yläkouluiässä tulevaisuutta koskevat valinnat nousevat entistä merkittävimmiksi, ja koulumenestyksellä on yhä suurempi vaikutus jatko-opintojen kannalta. Samaan aikaan nuoret hakeutuvat yhä enemmän sosiaalisen median äärelle, mikä voi viedä aikaa koulutöiltä sekä lyhentää yöunen pituutta ja siten lisätä nuorten kokemaa kuormittavuutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko ongelmallinen sosiaalisen median käyttö yhteydessä koulutyön koettuun kuormittavuuteen. Lisäksi tutkittiin, miten ikä, sukupuoli, sosiaalinen tuki ja aamuväsymys vaikuttivat tähän yhteyteen sekä erosiko yhteys tyttöjen ja poikien välillä. Tutkimus toteutettiin poikkileikkaustutkimuksena hyödyntäen WHO-Koululaistutkimuksen kyselyaineistoa vuodelta 2022. Tutkimusjoukko koostui 7- ja 9-luokkalaisista (n=2372). Koulutyön koettua kuormittavuutta arvioitiin kysymyksellä ”Kuinka paljon tunnet rasittuvasi koulutyöstä”. Ongelmallista sosiaalisen median käyttöä mitattiin Social Media Disorder (SMD) -mittarilla. Muita muuttujia olivat ikä ja sukupuoli, perheen, opettajan ja vertaisten tuki sekä aamuväsymys. Analyysimenetelminä käytettiin ristiintaulukointia, Khiin neliötestiä ja binääristä logistista regressioanalyysiä. Suomalaisista 7- ja 9-luokkalaisista 20,2 % koki kuormittuvansa koulutyöstä. Tytöt kokivat korkeaa koulutyön kuormittavuutta poikia useammin. Sosiaalisen median ongelmallisiksi käyttäjiksi luokiteltiin 10,6 % ja ongelmakäytön riskiryhmään 39,3 %. Tulokset osoittivat, että ongelmallinen sosiaalisen median käyttö on yhteydessä korkeaan koulutyön koettuun kuormittavuuteen yläkouluikäisillä nuorilla (p<0.001). Jo ongelmallisen sosiaalisen median käytön riskiryhmään kuuluminen lisäsi todennäköisyyttä kokea korkeaa koulutyön kuormittavuutta koko aineistoa tarkasteltaessa, mutta ei sukupuolittaisessa tarkastelussa. Aamuväsymys ja korkea opettajan tuki heikensivät muuttujien välistä yhteyttä. Tulosten perusteella ongelmalliseen sosiaalisen median käyttöön olisi syytä kiinnittää huomiota nuorten kokemaa kuormitusta ehkäistäessä. Opettajan tuen havaittiin mahdollisesti suojaavan kuormittavuuden kokemukselta, mikä korostaa tarvetta selvittää, miten opettajien tukea lisäämällä voitaisiin alentaa koulutyön kuormittavuuden kokemusta erityisesti niillä nuorilla, jotka lukeutuvat sosiaalisen median ongelmakäyttäjiksi. Jatkotutkimuksissa olisi myös tärkeää tarkastella tarkemmin sitä, mitkä ongelmallisen käytön piirteet ovat merkittäviä korkeamman koulutyön kuormittavuuden kokemuksen kannalta sekä kumpaan suuntaan yhteys ongelmallisen sosiaalisen median käytön ja koulutyön kuormittavuuden välillä kulkee.
first_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paakkari, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Minkkinen, Nea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-03T17:47:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-03T17:47:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103033", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In recent years, perceived schoolwork pressure has increased among Finnish adolescents. During secondary school, choices regarding the future become increasingly significant, and academic performance plays a growing role in determining future educational opportunities. At the same time, young people are spending more time on social media, which may reduce time available for schoolwork and shorten sleep duration \u2013 both of which can contribute to greater perceived pressure. The purpose of this study was to examine whether problematic social media use is associated with perceived schoolwork pressure. The study also explored how age, gender, social support, and morning tiredness influenced this association, and whether the connections differ between boys and girls.\n\nThe study was conducted as a cross-sectional survey using data from the 2022 HBSC study. The sample consisted of Finnish 7th and 9th grade students (n=2372). Perceived schoolwork pressure was assessed with the question: \u201cHow much do you feel pressured by schoolwork?\u201d. Problematic social media use was measured using the Social Media Disorder Scale (SMD). Additional variables included age, gender, support from family, teachers, and peers, as well as morning tiredness. The analysis methods included cross-tabulations, Chi-square tests, and binary logistic regression. \n\nAmong Finnish 7th and 9th graders, 20.2 % reported feeling pressured by schoolwork a lot. Girls were more likely than boys to experience high levels of schoolwork pressure. A total of 10.6 % of students were classified as problematic social media users, and 39.3 % were considered at risk. The results indicated a significant association (p<0.001) between problematic social media use and perceived schoolwork pressure among adolescents. Even belonging to the at-risk group for problematic use increased the likelihood of experiencing pressure when looking at the overall sample, though this was not observed in the gender-specific analysis. Morning tiredness and high teacher support weakened the association between social media and perceived pressure. \n\nThe findings suggest that problematic social media use should be addressed as part of efforts to reduce schoolwork pressure in adolescents. Teacher support appeared to act as a potential protective factor against perceived pressure, highlighting the importance of exploring how enhancing teacher support could mitigate schoolwork pressure \u2013 especially among students who are problematic social media users. Future studies should further investigate which specific features of problematic social media use are most strongly associated with schoolwork pressure, and clarify the direction of the relationship between these two factors.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kouluty\u00f6n koettu kuormittavuus on lis\u00e4\u00e4ntynyt suomalaisten nuorten keskuudessa viime vuosina. Yl\u00e4koului\u00e4ss\u00e4 tulevaisuutta koskevat valinnat nousevat entist\u00e4 merkitt\u00e4vimmiksi, ja koulumenestyksell\u00e4 on yh\u00e4 suurempi vaikutus jatko-opintojen kannalta. Samaan aikaan nuoret hakeutuvat yh\u00e4 enemm\u00e4n sosiaalisen median \u00e4\u00e4relle, mik\u00e4 voi vied\u00e4 aikaa koulut\u00f6ilt\u00e4 sek\u00e4 lyhent\u00e4\u00e4 y\u00f6unen pituutta ja siten lis\u00e4t\u00e4 nuorten kokemaa kuormittavuutta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko ongelmallinen sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6 yhteydess\u00e4 kouluty\u00f6n koettuun kuormittavuuteen. Lis\u00e4ksi tutkittiin, miten ik\u00e4, sukupuoli, sosiaalinen tuki ja aamuv\u00e4symys vaikuttivat t\u00e4h\u00e4n yhteyteen sek\u00e4 erosiko yhteys tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4.\n\nTutkimus toteutettiin poikkileikkaustutkimuksena hy\u00f6dynt\u00e4en WHO-Koululaistutkimuksen kyselyaineistoa vuodelta 2022. Tutkimusjoukko koostui 7- ja 9-luokkalaisista (n=2372). Kouluty\u00f6n koettua kuormittavuutta arvioitiin kysymyksell\u00e4 \u201dKuinka paljon tunnet rasittuvasi kouluty\u00f6st\u00e4\u201d. Ongelmallista sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 mitattiin Social Media Disorder (SMD) -mittarilla. Muita muuttujia olivat ik\u00e4 ja sukupuoli, perheen, opettajan ja vertaisten tuki sek\u00e4 aamuv\u00e4symys. Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin ristiintaulukointia, Khiin neli\u00f6testi\u00e4 ja bin\u00e4\u00e4rist\u00e4 logistista regressioanalyysi\u00e4.\n\nSuomalaisista 7- ja 9-luokkalaisista 20,2 % koki kuormittuvansa kouluty\u00f6st\u00e4. Tyt\u00f6t kokivat korkeaa kouluty\u00f6n kuormittavuutta poikia useammin. Sosiaalisen median ongelmallisiksi k\u00e4ytt\u00e4jiksi luokiteltiin 10,6 % ja ongelmak\u00e4yt\u00f6n riskiryhm\u00e4\u00e4n 39,3 %. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 ongelmallinen sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6 on yhteydess\u00e4 korkeaan kouluty\u00f6n koettuun kuormittavuuteen yl\u00e4kouluik\u00e4isill\u00e4 nuorilla (p<0.001). Jo ongelmallisen sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6n riskiryhm\u00e4\u00e4n kuuluminen lis\u00e4si todenn\u00e4k\u00f6isyytt\u00e4 kokea korkeaa kouluty\u00f6n kuormittavuutta koko aineistoa tarkasteltaessa, mutta ei sukupuolittaisessa tarkastelussa. Aamuv\u00e4symys ja korkea opettajan tuki heikensiv\u00e4t muuttujien v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4.\n\nTulosten perusteella ongelmalliseen sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n olisi syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota nuorten kokemaa kuormitusta ehk\u00e4ist\u00e4ess\u00e4. Opettajan tuen havaittiin mahdollisesti suojaavan kuormittavuuden kokemukselta, mik\u00e4 korostaa tarvetta selvitt\u00e4\u00e4, miten opettajien tukea lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 voitaisiin alentaa kouluty\u00f6n kuormittavuuden kokemusta erityisesti niill\u00e4 nuorilla, jotka lukeutuvat sosiaalisen median ongelmak\u00e4ytt\u00e4jiksi. Jatkotutkimuksissa olisi my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarkastella tarkemmin sit\u00e4, mitk\u00e4 ongelmallisen k\u00e4yt\u00f6n piirteet ovat merkitt\u00e4vi\u00e4 korkeamman kouluty\u00f6n kuormittavuuden kokemuksen kannalta sek\u00e4 kumpaan suuntaan yhteys ongelmallisen sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6n ja kouluty\u00f6n kuormittavuuden v\u00e4lill\u00e4 kulkee.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-03T17:47:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-03T17:47:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ongelmallisen sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6n yhteys kouluty\u00f6n koettuun kuormittavuuteen yl\u00e4kouluik\u00e4isill\u00e4 suomalaisilla nuorilla \u2013 WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia vuodelta 2022", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506034838", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyden edist\u00e4misen opintosuunta", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Specialisation in Health Promotion", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103033
language fin
last_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f3fc590e-f09d-4af4-9058-d73a2ba942c2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506034838.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Minkkinen, Nea Ongelmallisen sosiaalisen median käytön yhteys koulutyön koettuun kuormittavuuteen yläkouluikäisillä suomalaisilla nuorilla – WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia vuodelta 2022 Terveyden edistämisen opintosuunta Specialisation in Health Promotion
title Ongelmallisen sosiaalisen median käytön yhteys koulutyön koettuun kuormittavuuteen yläkouluikäisillä suomalaisilla nuorilla – WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia vuodelta 2022
title_full Ongelmallisen sosiaalisen median käytön yhteys koulutyön koettuun kuormittavuuteen yläkouluikäisillä suomalaisilla nuorilla – WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia vuodelta 2022
title_fullStr Ongelmallisen sosiaalisen median käytön yhteys koulutyön koettuun kuormittavuuteen yläkouluikäisillä suomalaisilla nuorilla – WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia vuodelta 2022 Ongelmallisen sosiaalisen median käytön yhteys koulutyön koettuun kuormittavuuteen yläkouluikäisillä suomalaisilla nuorilla – WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia vuodelta 2022
title_full_unstemmed Ongelmallisen sosiaalisen median käytön yhteys koulutyön koettuun kuormittavuuteen yläkouluikäisillä suomalaisilla nuorilla – WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia vuodelta 2022 Ongelmallisen sosiaalisen median käytön yhteys koulutyön koettuun kuormittavuuteen yläkouluikäisillä suomalaisilla nuorilla – WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia vuodelta 2022
title_short Ongelmallisen sosiaalisen median käytön yhteys koulutyön koettuun kuormittavuuteen yläkouluikäisillä suomalaisilla nuorilla – WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia vuodelta 2022
title_sort ongelmallisen sosiaalisen median käytön yhteys koulutyön koettuun kuormittavuuteen yläkouluikäisillä suomalaisilla nuorilla who koululaistutkimuksen tuloksia vuodelta 2022
title_txtP Ongelmallisen sosiaalisen median käytön yhteys koulutyön koettuun kuormittavuuteen yläkouluikäisillä suomalaisilla nuorilla – WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia vuodelta 2022
topic Terveyden edistämisen opintosuunta Specialisation in Health Promotion
topic_facet Specialisation in Health Promotion Terveyden edistämisen opintosuunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103033 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506034838
work_keys_str_mv AT minkkinennea ongelmallisensosiaalisenmediankäytönyhteyskoulutyönkoettuunkuormittavuuteenyläkoulu