fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kilpel\u00e4inen, Linda", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-03T12:03:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-03T12:03:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103030", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus selvitti, millaisena koulu n\u00e4ytt\u00e4ytyy Ella ja kaverit -kirjoissa kasvatusfilosofi Gert Biestan formaalin kasvatuksen p\u00e4\u00e4teht\u00e4vien \u2014 kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation \u2014 n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 suomalaisen lastenkirjallisuuden v\u00e4litt\u00e4m\u00e4st\u00e4 koulukuvasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena, eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui yhdeks\u00e4st\u00e4 uusimmasta 2020-luvulla ilmestyneest\u00e4 Timo Parvelan Ella ja kaverit -kirjasarjan kirjasta. Kirjojen tekstien ja kuvien analyysi toteutettiin teorial\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 kirjojen koulu oli moniulotteinen kokonaisuus, joka \nsis\u00e4lsi runsaasti sek\u00e4 kvalifikaatioon, sosialisaatioon ett\u00e4 subjektifikaatioon liittyvi\u00e4 kuvauksia. P\u00e4\u00e4teht\u00e4v\u00e4t eiv\u00e4t olleet kirjoissa tarkkarajaisia, vaan leikkasivat toisiaan monin tavoin. P\u00e4\u00e4teht\u00e4vien saama rooli vaihteli sen mukaan, tarkasteltiinko sit\u00e4 koulun toiminnan kuvausten vai koulupuheen kautta. Kvalifikaatio korostui kirjojen koulupuheessa, kun sek\u00e4 oppilaat ett\u00e4 opettaja n\u00e4kiv\u00e4t koulun ensisijaisena teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 tietojen ja taitojen opettamisen. Kirjojen toiminnan kuvauksissa kvalifikaatio ei kuitenkaan korostunut yht\u00e4 vahvasti. My\u00f6s sosialisaation kohdalla puheen ja toiminnan kuvausten v\u00e4lill\u00e4 oli havaittavissa eroavaisuuksia. Opettaja ja oppilaat korostivat puheissaan koulun s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja niiden valvontaa, mutta kirjojen toiminnan kuvauksissa sosialisaatio ilmeni vahvemmin arvo- ja kulttuurikasvatuksen kautta. Koulu n\u00e4ytt\u00e4ytyi kirjoissa sek\u00e4 puheen ett\u00e4 toiminnan kuvausten tasolla usein oppilaiden subjektifikaatiota rajoittavana paikkana. Vaikka virallinen koulu rajoittikin oppilaiden toimijuutta, olivat oppilaat kirjoissa lopulta aktiivisia ja kekseli\u00e4it\u00e4 toimijoita", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-03T12:03:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-03T12:03:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "subjektifikaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Millainen koulu on? : Ella ja kaverit -kirjojen koulu kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation n\u00e4k\u00f6kulmista tarkasteltuna", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506034835", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosialisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvalifikaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|