Millainen koulu on? Ella ja kaverit -kirjojen koulu kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation näkökulmista tarkasteltuna

Tämä tutkimus selvitti, millaisena koulu näyttäytyy Ella ja kaverit -kirjoissa kasvatusfilosofi Gert Biestan formaalin kasvatuksen päätehtävien — kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation — näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä suomalaisen lastenkirjallisuuden välittäm...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kilpeläinen, Linda
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103030
_version_ 1834222500944281600
author Kilpeläinen, Linda
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kilpeläinen, Linda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kilpeläinen, Linda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kilpeläinen, Linda
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus selvitti, millaisena koulu näyttäytyy Ella ja kaverit -kirjoissa kasvatusfilosofi Gert Biestan formaalin kasvatuksen päätehtävien — kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation — näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä suomalaisen lastenkirjallisuuden välittämästä koulukuvasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena, eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä uusimmasta 2020-luvulla ilmestyneestä Timo Parvelan Ella ja kaverit -kirjasarjan kirjasta. Kirjojen tekstien ja kuvien analyysi toteutettiin teorialähtöisenä sisällönanalyysina. Tulokset osoittivat, että kirjojen koulu oli moniulotteinen kokonaisuus, joka sisälsi runsaasti sekä kvalifikaatioon, sosialisaatioon että subjektifikaatioon liittyviä kuvauksia. Päätehtävät eivät olleet kirjoissa tarkkarajaisia, vaan leikkasivat toisiaan monin tavoin. Päätehtävien saama rooli vaihteli sen mukaan, tarkasteltiinko sitä koulun toiminnan kuvausten vai koulupuheen kautta. Kvalifikaatio korostui kirjojen koulupuheessa, kun sekä oppilaat että opettaja näkivät koulun ensisijaisena tehtävänä tietojen ja taitojen opettamisen. Kirjojen toiminnan kuvauksissa kvalifikaatio ei kuitenkaan korostunut yhtä vahvasti. Myös sosialisaation kohdalla puheen ja toiminnan kuvausten välillä oli havaittavissa eroavaisuuksia. Opettaja ja oppilaat korostivat puheissaan koulun sääntöjä ja niiden valvontaa, mutta kirjojen toiminnan kuvauksissa sosialisaatio ilmeni vahvemmin arvo- ja kulttuurikasvatuksen kautta. Koulu näyttäytyi kirjoissa sekä puheen että toiminnan kuvausten tasolla usein oppilaiden subjektifikaatiota rajoittavana paikkana. Vaikka virallinen koulu rajoittikin oppilaiden toimijuutta, olivat oppilaat kirjoissa lopulta aktiivisia ja kekseliäitä toimijoita
first_indexed 2025-06-03T20:00:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kilpel\u00e4inen, Linda", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-03T12:03:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-03T12:03:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103030", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus selvitti, millaisena koulu n\u00e4ytt\u00e4ytyy Ella ja kaverit -kirjoissa kasvatusfilosofi Gert Biestan formaalin kasvatuksen p\u00e4\u00e4teht\u00e4vien \u2014 kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation \u2014 n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 suomalaisen lastenkirjallisuuden v\u00e4litt\u00e4m\u00e4st\u00e4 koulukuvasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena, eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui yhdeks\u00e4st\u00e4 uusimmasta 2020-luvulla ilmestyneest\u00e4 Timo Parvelan Ella ja kaverit -kirjasarjan kirjasta. Kirjojen tekstien ja kuvien analyysi toteutettiin teorial\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 kirjojen koulu oli moniulotteinen kokonaisuus, joka \nsis\u00e4lsi runsaasti sek\u00e4 kvalifikaatioon, sosialisaatioon ett\u00e4 subjektifikaatioon liittyvi\u00e4 kuvauksia. P\u00e4\u00e4teht\u00e4v\u00e4t eiv\u00e4t olleet kirjoissa tarkkarajaisia, vaan leikkasivat toisiaan monin tavoin. P\u00e4\u00e4teht\u00e4vien saama rooli vaihteli sen mukaan, tarkasteltiinko sit\u00e4 koulun toiminnan kuvausten vai koulupuheen kautta. Kvalifikaatio korostui kirjojen koulupuheessa, kun sek\u00e4 oppilaat ett\u00e4 opettaja n\u00e4kiv\u00e4t koulun ensisijaisena teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 tietojen ja taitojen opettamisen. Kirjojen toiminnan kuvauksissa kvalifikaatio ei kuitenkaan korostunut yht\u00e4 vahvasti. My\u00f6s sosialisaation kohdalla puheen ja toiminnan kuvausten v\u00e4lill\u00e4 oli havaittavissa eroavaisuuksia. Opettaja ja oppilaat korostivat puheissaan koulun s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja niiden valvontaa, mutta kirjojen toiminnan kuvauksissa sosialisaatio ilmeni vahvemmin arvo- ja kulttuurikasvatuksen kautta. Koulu n\u00e4ytt\u00e4ytyi kirjoissa sek\u00e4 puheen ett\u00e4 toiminnan kuvausten tasolla usein oppilaiden subjektifikaatiota rajoittavana paikkana. Vaikka virallinen koulu rajoittikin oppilaiden toimijuutta, olivat oppilaat kirjoissa lopulta aktiivisia ja kekseli\u00e4it\u00e4 toimijoita", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-03T12:03:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-03T12:03:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "subjektifikaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Millainen koulu on? : Ella ja kaverit -kirjojen koulu kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation n\u00e4k\u00f6kulmista tarkasteltuna", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506034835", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosialisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvalifikaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103030
language fin
last_indexed 2025-06-03T20:00:52Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6f2971e7-b7f2-47eb-abc2-526720154316\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506034835.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kilpeläinen, Linda Millainen koulu on? : Ella ja kaverit -kirjojen koulu kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation näkökulmista tarkasteltuna koulu subjektifikaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education sosialisaatio lastenkirjallisuus kvalifikaatiot
title Millainen koulu on? : Ella ja kaverit -kirjojen koulu kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation näkökulmista tarkasteltuna
title_full Millainen koulu on? : Ella ja kaverit -kirjojen koulu kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation näkökulmista tarkasteltuna
title_fullStr Millainen koulu on? : Ella ja kaverit -kirjojen koulu kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation näkökulmista tarkasteltuna Millainen koulu on? : Ella ja kaverit -kirjojen koulu kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation näkökulmista tarkasteltuna
title_full_unstemmed Millainen koulu on? : Ella ja kaverit -kirjojen koulu kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation näkökulmista tarkasteltuna Millainen koulu on? : Ella ja kaverit -kirjojen koulu kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation näkökulmista tarkasteltuna
title_short Millainen koulu on?
title_sort millainen koulu on ella ja kaverit kirjojen koulu kvalifikaation sosialisaation ja subjektifikaation näkökulmista tarkasteltuna
title_sub Ella ja kaverit -kirjojen koulu kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation näkökulmista tarkasteltuna
title_txtP Millainen koulu on? : Ella ja kaverit -kirjojen koulu kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation näkökulmista tarkasteltuna
topic koulu subjektifikaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education sosialisaatio lastenkirjallisuus kvalifikaatiot
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education koulu kvalifikaatiot lastenkirjallisuus sosialisaatio subjektifikaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103030 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506034835
work_keys_str_mv AT kilpeläinenlinda millainenkouluonellajakaveritkirjojenkoulukvalifikaationsosialisaationjasubjekt