Millainen koulu on? Ella ja kaverit -kirjojen koulu kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation näkökulmista tarkasteltuna

Tämä tutkimus selvitti, millaisena koulu näyttäytyy Ella ja kaverit -kirjoissa kasvatusfilosofi Gert Biestan formaalin kasvatuksen päätehtävien — kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation — näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä suomalaisen lastenkirjallisuuden välittäm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kilpeläinen, Linda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103030
Description
Summary:Tämä tutkimus selvitti, millaisena koulu näyttäytyy Ella ja kaverit -kirjoissa kasvatusfilosofi Gert Biestan formaalin kasvatuksen päätehtävien — kvalifikaation, sosialisaation ja subjektifikaation — näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä suomalaisen lastenkirjallisuuden välittämästä koulukuvasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena, eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä uusimmasta 2020-luvulla ilmestyneestä Timo Parvelan Ella ja kaverit -kirjasarjan kirjasta. Kirjojen tekstien ja kuvien analyysi toteutettiin teorialähtöisenä sisällönanalyysina. Tulokset osoittivat, että kirjojen koulu oli moniulotteinen kokonaisuus, joka sisälsi runsaasti sekä kvalifikaatioon, sosialisaatioon että subjektifikaatioon liittyviä kuvauksia. Päätehtävät eivät olleet kirjoissa tarkkarajaisia, vaan leikkasivat toisiaan monin tavoin. Päätehtävien saama rooli vaihteli sen mukaan, tarkasteltiinko sitä koulun toiminnan kuvausten vai koulupuheen kautta. Kvalifikaatio korostui kirjojen koulupuheessa, kun sekä oppilaat että opettaja näkivät koulun ensisijaisena tehtävänä tietojen ja taitojen opettamisen. Kirjojen toiminnan kuvauksissa kvalifikaatio ei kuitenkaan korostunut yhtä vahvasti. Myös sosialisaation kohdalla puheen ja toiminnan kuvausten välillä oli havaittavissa eroavaisuuksia. Opettaja ja oppilaat korostivat puheissaan koulun sääntöjä ja niiden valvontaa, mutta kirjojen toiminnan kuvauksissa sosialisaatio ilmeni vahvemmin arvo- ja kulttuurikasvatuksen kautta. Koulu näyttäytyi kirjoissa sekä puheen että toiminnan kuvausten tasolla usein oppilaiden subjektifikaatiota rajoittavana paikkana. Vaikka virallinen koulu rajoittikin oppilaiden toimijuutta, olivat oppilaat kirjoissa lopulta aktiivisia ja kekseliäitä toimijoita