Yhteenveto: | Tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisesta villasta valmistettujen lankojen nimien rakennetta, funktioita ja mielikuvia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia rakenteita ja semanttisia sisältöjä lankojen nimillä on. Teoreettiselta taustaltaan tutkimus sijoittuu nimistöntutkimuksen alalle. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Millaisia rakenteita,
nimeämisperusteita ja funktioita lankojen nimillä on? 2) Millaisia mielikuvia nimet herättävät?
Tutkimuksen aineisto koostuu yhdeksän suomalaisen langanvalmistajan lankojen nimistä eli yhdeksästä yritysnimestä, kolmestakymmenestäyhdeksästä tuotenimestä ja kolmestasadastakahdestakymmenestä sävynimestä. Aineisto on koottu langanvalmistajien ja lankoja myyvien yritysten verkkosivustoilta. Tutkimuksen päämenetelmänä on
kognitiivinen merkitysanalyysi, jonka lisäksi tutkimus hyödyntää myös syntaktis-semanttista ja funktionaalis-semanttista analyysia.
Tutkimuksen kohteena olevien nimien yleisin rakennemuoto oli mallia yritysnimi + tuotenimi + sävynimi. Yritysnimien yleisimmät nimeämisperusteet olivat paikka ja materiaali. Tuotenimet oli useimmiten nimetty henkilönnimen ja sävynimet kasvin perusteella. Funktioiltaan yritysnimet olivat yleensä houkuttelevia, tuotenimet individualisoivia ja sävynimet houkuttelevia. Lankanimet herättivät pääasiassa luonnon, luonnonmukaisuuden, kotimaisuuden, käytännöllisyyden ja aistillisuuden mielikuvia. Suomalaisesta villasta valmistetulle langalle on pyritty luomaan suomalaista identiteettiä korostava nimi. Tuloksista voidaan päätellä, että lankojen nimet tarjoavat samaistumispohjaa luontoa ja kotimaisuutta arvostavalle kuluttajalle, ja näin tehden ne houkuttelevat juuri näille arvoille
otollista kuluttajaryhmää.
|