Kasvatusta demokratiaan ja rohkeuteen demokraattinen kasvatus Henry A. Giroux’n varhaistuotannossa ja sen relevanssi suomalaiselle demokratiakasvatukselle

Tutkielmassani käsittelen kriittisen pedagogin Henry A. Giroux’n (1943—) varhaistuotannossa esiintyvää demokraattisen kasvatuksen määritelmää ja sen relevanssia suomalaiselle demokratiakasvatukselle. Kriittinen pedagogiikka ja demokratiakasvatus omaavat yhteneväisiä tavoitteita, kuten oppilaiden kas...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäki, Ville
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103003
_version_ 1834222500933795840
author Mäki, Ville
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäki, Ville Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäki, Ville Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäki, Ville
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassani käsittelen kriittisen pedagogin Henry A. Giroux’n (1943—) varhaistuotannossa esiintyvää demokraattisen kasvatuksen määritelmää ja sen relevanssia suomalaiselle demokratiakasvatukselle. Kriittinen pedagogiikka ja demokratiakasvatus omaavat yhteneväisiä tavoitteita, kuten oppilaiden kasvattaminen kriittiseen ja aktiiviseen toimijuuteen. Toistaiseksi perinteiden välinen vuorovaikutus on ollut kuitenkin vähäistä. Tutkielmani yhtenä tavoitteena on tämän vuorovaikutuksen lisääminen. Tutkielmassani vastaan kahteen tutkimuskysymykseen, jotka ovat: 1) Miten Giroux määrittelee varhaistuotannossaan kasvatuksen ja demokratian välisen suhteen, eli minkälainen käsitys demokraattisesta kasvatuksesta Giroux’n varhaisten kirjoitusten pohjalta määrittyy? 2) Mitä relevanssia Giroux’n demokraattista kasvatusta koskevilla huomioilla on suomalaisen demokratiakasvatuksen teorian ja käytännön kannalta? Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen sisältyy vielä alakysymys: mitä demokratia Giroux’lle tarkoittaa. Esitän tämän alakysymyksen osalta, että Giroux sitoutuu ajattelussaan sosialistiseen ja osallistuvaan käsitykseen demokratiasta. Demokraattisen kasvatuksen määritelmän osalta esitän, että Giroux’n käsitys demokraattisesta kasvatuksesta perustuu oppilaiden voimaantumiseen, eli kasvuun aktiivisiksi ja kriittisiksi toimijoiksi. Opettajan tulee Giroux’n mukaan toimia tällaisessa kasvatuksessa transformatiivisena intellektuellina, eli demokraattisia käytänteitä edistävänä ja oppilaille kriittisen äänen antavana moraalisena ja älyllisenä johtajana. Esitän tutkielmassani, että tämä rooli sisältää jännitteen opettajan ja oppilaan äänien välillä, mikä nostaa esiin kysymyksiä siitä, onko kyseinen käsite mahdollista omaksua demokratiakasvatuksen opettajakuvaksi sellaisenaan. Toisen tutkimuskysymykseni osalta esitän, että Giroux’n ajattelun kautta on mahdollista problematisoida sekä demokratiakasvatuksen ja kapitalismin suhde että demokratiakasvatuksen tapa sitoa opettajuus ensisijaisesti formaalin kasvatuksen piirissä tapahtuvaksi toiminnaksi. Esitän myös, että Giroux’n transformatiivisen intellektuellin käsite antaa välineitä teoretisoida, miten aktiivinen vuorovaikutus erilaisten kansalaisyhteiskunnan toimijoiden kanssa voi olla hyödyllistä demokratiakasvattajana toimimiselle. Lisäksi esitän, että Giroux’n ajattelu tarjoaa kansalaisrohkeuden käsitteen kautta demokratiakasvatukselle hyödyllisen välineen kasvatustavoitteiden ja -käytäntöjen tarkasteluun ja määrittelyyn.
first_indexed 2025-06-03T20:00:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moisio, Olli-Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ki, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-03T08:26:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-03T08:26:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103003", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassani k\u00e4sittelen kriittisen pedagogin Henry A. Giroux\u2019n (1943\u2014) varhaistuotannossa esiintyv\u00e4\u00e4 demokraattisen kasvatuksen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 ja sen relevanssia suomalaiselle demokratiakasvatukselle. Kriittinen pedagogiikka ja demokratiakasvatus omaavat yhtenev\u00e4isi\u00e4 tavoitteita, kuten oppilaiden kasvattaminen kriittiseen ja aktiiviseen toimijuuteen. Toistaiseksi perinteiden v\u00e4linen vuorovaikutus on ollut kuitenkin v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Tutkielmani yhten\u00e4 tavoitteena on t\u00e4m\u00e4n vuorovaikutuksen lis\u00e4\u00e4minen. Tutkielmassani vastaan kahteen tutkimuskysymykseen, jotka ovat: 1) Miten Giroux m\u00e4\u00e4rittelee varhaistuotannossaan kasvatuksen ja demokratian v\u00e4lisen suhteen, eli mink\u00e4lainen k\u00e4sitys demokraattisesta kasvatuksesta Giroux\u2019n varhaisten kirjoitusten pohjalta m\u00e4\u00e4rittyy? 2) Mit\u00e4 relevanssia Giroux\u2019n demokraattista kasvatusta koskevilla huomioilla on suomalaisen demokratiakasvatuksen teorian ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kannalta? Ensimm\u00e4iseen tutkimuskysymykseen sis\u00e4ltyy viel\u00e4 alakysymys: mit\u00e4 demokratia Giroux\u2019lle tarkoittaa. Esit\u00e4n t\u00e4m\u00e4n alakysymyksen osalta, ett\u00e4 Giroux sitoutuu ajattelussaan sosialistiseen ja osallistuvaan k\u00e4sitykseen demokratiasta. Demokraattisen kasvatuksen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n osalta esit\u00e4n, ett\u00e4 Giroux\u2019n k\u00e4sitys demokraattisesta kasvatuksesta perustuu oppilaiden voimaantumiseen, eli kasvuun aktiivisiksi ja kriittisiksi toimijoiksi. Opettajan tulee Giroux\u2019n mukaan toimia t\u00e4llaisessa kasvatuksessa transformatiivisena intellektuellina, eli demokraattisia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 edist\u00e4v\u00e4n\u00e4 ja oppilaille kriittisen \u00e4\u00e4nen antavana moraalisena ja \u00e4lyllisen\u00e4 johtajana. Esit\u00e4n tutkielmassani, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 rooli sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 j\u00e4nnitteen opettajan ja oppilaan \u00e4\u00e4nien v\u00e4lill\u00e4, mik\u00e4 nostaa esiin kysymyksi\u00e4 siit\u00e4, onko kyseinen k\u00e4site mahdollista omaksua demokratiakasvatuksen opettajakuvaksi sellaisenaan. Toisen tutkimuskysymykseni osalta esit\u00e4n, ett\u00e4 Giroux\u2019n ajattelun kautta on mahdollista problematisoida sek\u00e4 demokratiakasvatuksen ja kapitalismin suhde ett\u00e4 demokratiakasvatuksen tapa sitoa opettajuus ensisijaisesti formaalin kasvatuksen piiriss\u00e4 tapahtuvaksi toiminnaksi. Esit\u00e4n my\u00f6s, ett\u00e4 Giroux\u2019n transformatiivisen intellektuellin k\u00e4site antaa v\u00e4lineit\u00e4 teoretisoida, miten aktiivinen vuorovaikutus erilaisten kansalaisyhteiskunnan toimijoiden kanssa voi olla hy\u00f6dyllist\u00e4 demokratiakasvattajana toimimiselle. Lis\u00e4ksi esit\u00e4n, ett\u00e4 Giroux\u2019n ajattelu tarjoaa kansalaisrohkeuden k\u00e4sitteen kautta demokratiakasvatukselle hy\u00f6dyllisen v\u00e4lineen kasvatustavoitteiden ja -k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen tarkasteluun ja m\u00e4\u00e4rittelyyn.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-03T08:26:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-03T08:26:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Henry A. Giroux", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "demokratiakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kansalaisrohkeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosialistinen demokratia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "transformatiivinen intellektuelli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kasvatusta demokratiaan ja rohkeuteen : demokraattinen kasvatus Henry A. Giroux\u2019n varhaistuotannossa ja sen relevanssi suomalaiselle demokratiakasvatukselle", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506034809", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Filosofia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Philosophy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "voimaantuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "demokratia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103003
language fin
last_indexed 2025-06-03T20:00:52Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d11b4556-5bcd-49cb-97ad-979391e67a35\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506034809.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäki, Ville Kasvatusta demokratiaan ja rohkeuteen : demokraattinen kasvatus Henry A. Giroux’n varhaistuotannossa ja sen relevanssi suomalaiselle demokratiakasvatukselle Henry A. Giroux demokratiakasvatus kansalaisrohkeus sosialistinen demokratia transformatiivinen intellektuelli kriittinen lukutaito Filosofia Philosophy voimaantuminen kriittinen pedagogiikka demokratia
title Kasvatusta demokratiaan ja rohkeuteen : demokraattinen kasvatus Henry A. Giroux’n varhaistuotannossa ja sen relevanssi suomalaiselle demokratiakasvatukselle
title_full Kasvatusta demokratiaan ja rohkeuteen : demokraattinen kasvatus Henry A. Giroux’n varhaistuotannossa ja sen relevanssi suomalaiselle demokratiakasvatukselle
title_fullStr Kasvatusta demokratiaan ja rohkeuteen : demokraattinen kasvatus Henry A. Giroux’n varhaistuotannossa ja sen relevanssi suomalaiselle demokratiakasvatukselle Kasvatusta demokratiaan ja rohkeuteen : demokraattinen kasvatus Henry A. Giroux’n varhaistuotannossa ja sen relevanssi suomalaiselle demokratiakasvatukselle
title_full_unstemmed Kasvatusta demokratiaan ja rohkeuteen : demokraattinen kasvatus Henry A. Giroux’n varhaistuotannossa ja sen relevanssi suomalaiselle demokratiakasvatukselle Kasvatusta demokratiaan ja rohkeuteen : demokraattinen kasvatus Henry A. Giroux’n varhaistuotannossa ja sen relevanssi suomalaiselle demokratiakasvatukselle
title_short Kasvatusta demokratiaan ja rohkeuteen
title_sort kasvatusta demokratiaan ja rohkeuteen demokraattinen kasvatus henry a giroux n varhaistuotannossa ja sen relevanssi suomalaiselle demokratiakasvatukselle
title_sub demokraattinen kasvatus Henry A. Giroux’n varhaistuotannossa ja sen relevanssi suomalaiselle demokratiakasvatukselle
title_txtP Kasvatusta demokratiaan ja rohkeuteen : demokraattinen kasvatus Henry A. Giroux’n varhaistuotannossa ja sen relevanssi suomalaiselle demokratiakasvatukselle
topic Henry A. Giroux demokratiakasvatus kansalaisrohkeus sosialistinen demokratia transformatiivinen intellektuelli kriittinen lukutaito Filosofia Philosophy voimaantuminen kriittinen pedagogiikka demokratia
topic_facet Filosofia Henry A. Giroux Philosophy demokratia demokratiakasvatus kansalaisrohkeus kriittinen lukutaito kriittinen pedagogiikka sosialistinen demokratia transformatiivinen intellektuelli voimaantuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103003 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506034809
work_keys_str_mv AT mäkiville kasvatustademokratiaanjarohkeuteendemokraattinenkasvatushenryagirouxnvarhaistuotannoss