fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moisio, Olli-Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ki, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-03T08:26:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-03T08:26:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103003", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassani k\u00e4sittelen kriittisen pedagogin Henry A. Giroux\u2019n (1943\u2014) varhaistuotannossa esiintyv\u00e4\u00e4 demokraattisen kasvatuksen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 ja sen relevanssia suomalaiselle demokratiakasvatukselle. Kriittinen pedagogiikka ja demokratiakasvatus omaavat yhtenev\u00e4isi\u00e4 tavoitteita, kuten oppilaiden kasvattaminen kriittiseen ja aktiiviseen toimijuuteen. Toistaiseksi perinteiden v\u00e4linen vuorovaikutus on ollut kuitenkin v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Tutkielmani yhten\u00e4 tavoitteena on t\u00e4m\u00e4n vuorovaikutuksen lis\u00e4\u00e4minen. Tutkielmassani vastaan kahteen tutkimuskysymykseen, jotka ovat: 1) Miten Giroux m\u00e4\u00e4rittelee varhaistuotannossaan kasvatuksen ja demokratian v\u00e4lisen suhteen, eli mink\u00e4lainen k\u00e4sitys demokraattisesta kasvatuksesta Giroux\u2019n varhaisten kirjoitusten pohjalta m\u00e4\u00e4rittyy? 2) Mit\u00e4 relevanssia Giroux\u2019n demokraattista kasvatusta koskevilla huomioilla on suomalaisen demokratiakasvatuksen teorian ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kannalta? Ensimm\u00e4iseen tutkimuskysymykseen sis\u00e4ltyy viel\u00e4 alakysymys: mit\u00e4 demokratia Giroux\u2019lle tarkoittaa. Esit\u00e4n t\u00e4m\u00e4n alakysymyksen osalta, ett\u00e4 Giroux sitoutuu ajattelussaan sosialistiseen ja osallistuvaan k\u00e4sitykseen demokratiasta. Demokraattisen kasvatuksen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n osalta esit\u00e4n, ett\u00e4 Giroux\u2019n k\u00e4sitys demokraattisesta kasvatuksesta perustuu oppilaiden voimaantumiseen, eli kasvuun aktiivisiksi ja kriittisiksi toimijoiksi. Opettajan tulee Giroux\u2019n mukaan toimia t\u00e4llaisessa kasvatuksessa transformatiivisena intellektuellina, eli demokraattisia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 edist\u00e4v\u00e4n\u00e4 ja oppilaille kriittisen \u00e4\u00e4nen antavana moraalisena ja \u00e4lyllisen\u00e4 johtajana. Esit\u00e4n tutkielmassani, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 rooli sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 j\u00e4nnitteen opettajan ja oppilaan \u00e4\u00e4nien v\u00e4lill\u00e4, mik\u00e4 nostaa esiin kysymyksi\u00e4 siit\u00e4, onko kyseinen k\u00e4site mahdollista omaksua demokratiakasvatuksen opettajakuvaksi sellaisenaan. Toisen tutkimuskysymykseni osalta esit\u00e4n, ett\u00e4 Giroux\u2019n ajattelun kautta on mahdollista problematisoida sek\u00e4 demokratiakasvatuksen ja kapitalismin suhde ett\u00e4 demokratiakasvatuksen tapa sitoa opettajuus ensisijaisesti formaalin kasvatuksen piiriss\u00e4 tapahtuvaksi toiminnaksi. Esit\u00e4n my\u00f6s, ett\u00e4 Giroux\u2019n transformatiivisen intellektuellin k\u00e4site antaa v\u00e4lineit\u00e4 teoretisoida, miten aktiivinen vuorovaikutus erilaisten kansalaisyhteiskunnan toimijoiden kanssa voi olla hy\u00f6dyllist\u00e4 demokratiakasvattajana toimimiselle. Lis\u00e4ksi esit\u00e4n, ett\u00e4 Giroux\u2019n ajattelu tarjoaa kansalaisrohkeuden k\u00e4sitteen kautta demokratiakasvatukselle hy\u00f6dyllisen v\u00e4lineen kasvatustavoitteiden ja -k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen tarkasteluun ja m\u00e4\u00e4rittelyyn.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-03T08:26:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-03T08:26:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Henry A. Giroux", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "demokratiakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kansalaisrohkeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosialistinen demokratia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "transformatiivinen intellektuelli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kasvatusta demokratiaan ja rohkeuteen : demokraattinen kasvatus Henry A. Giroux\u2019n varhaistuotannossa ja sen relevanssi suomalaiselle demokratiakasvatukselle", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506034809", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Filosofia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Philosophy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "voimaantuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "demokratia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|