Kasvatusta demokratiaan ja rohkeuteen demokraattinen kasvatus Henry A. Giroux’n varhaistuotannossa ja sen relevanssi suomalaiselle demokratiakasvatukselle

Tutkielmassani käsittelen kriittisen pedagogin Henry A. Giroux’n (1943—) varhaistuotannossa esiintyvää demokraattisen kasvatuksen määritelmää ja sen relevanssia suomalaiselle demokratiakasvatukselle. Kriittinen pedagogiikka ja demokratiakasvatus omaavat yhteneväisiä tavoitteita, kuten oppilaiden kas...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäki, Ville
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103003
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassani käsittelen kriittisen pedagogin Henry A. Giroux’n (1943—) varhaistuotannossa esiintyvää demokraattisen kasvatuksen määritelmää ja sen relevanssia suomalaiselle demokratiakasvatukselle. Kriittinen pedagogiikka ja demokratiakasvatus omaavat yhteneväisiä tavoitteita, kuten oppilaiden kasvattaminen kriittiseen ja aktiiviseen toimijuuteen. Toistaiseksi perinteiden välinen vuorovaikutus on ollut kuitenkin vähäistä. Tutkielmani yhtenä tavoitteena on tämän vuorovaikutuksen lisääminen. Tutkielmassani vastaan kahteen tutkimuskysymykseen, jotka ovat: 1) Miten Giroux määrittelee varhaistuotannossaan kasvatuksen ja demokratian välisen suhteen, eli minkälainen käsitys demokraattisesta kasvatuksesta Giroux’n varhaisten kirjoitusten pohjalta määrittyy? 2) Mitä relevanssia Giroux’n demokraattista kasvatusta koskevilla huomioilla on suomalaisen demokratiakasvatuksen teorian ja käytännön kannalta? Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen sisältyy vielä alakysymys: mitä demokratia Giroux’lle tarkoittaa. Esitän tämän alakysymyksen osalta, että Giroux sitoutuu ajattelussaan sosialistiseen ja osallistuvaan käsitykseen demokratiasta. Demokraattisen kasvatuksen määritelmän osalta esitän, että Giroux’n käsitys demokraattisesta kasvatuksesta perustuu oppilaiden voimaantumiseen, eli kasvuun aktiivisiksi ja kriittisiksi toimijoiksi. Opettajan tulee Giroux’n mukaan toimia tällaisessa kasvatuksessa transformatiivisena intellektuellina, eli demokraattisia käytänteitä edistävänä ja oppilaille kriittisen äänen antavana moraalisena ja älyllisenä johtajana. Esitän tutkielmassani, että tämä rooli sisältää jännitteen opettajan ja oppilaan äänien välillä, mikä nostaa esiin kysymyksiä siitä, onko kyseinen käsite mahdollista omaksua demokratiakasvatuksen opettajakuvaksi sellaisenaan. Toisen tutkimuskysymykseni osalta esitän, että Giroux’n ajattelun kautta on mahdollista problematisoida sekä demokratiakasvatuksen ja kapitalismin suhde että demokratiakasvatuksen tapa sitoa opettajuus ensisijaisesti formaalin kasvatuksen piirissä tapahtuvaksi toiminnaksi. Esitän myös, että Giroux’n transformatiivisen intellektuellin käsite antaa välineitä teoretisoida, miten aktiivinen vuorovaikutus erilaisten kansalaisyhteiskunnan toimijoiden kanssa voi olla hyödyllistä demokratiakasvattajana toimimiselle. Lisäksi esitän, että Giroux’n ajattelu tarjoaa kansalaisrohkeuden käsitteen kautta demokratiakasvatukselle hyödyllisen välineen kasvatustavoitteiden ja -käytäntöjen tarkasteluun ja määrittelyyn.