Unelma-ammatista uupumukseen valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatista ja sen vetovoimasta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatista ja sen vetovoimasta. Aihetta lähestyttiin kartoittamalla tutkittavien tämänhetkisiä käsityksiä opettajuuden ympäriltä. Lisäksi selvitimme, kuinka tutkittavat kokivat opettajankoulutuksen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hytinkoski, Milla, Saario, Tinja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102999
_version_ 1834222500929601536
author Hytinkoski, Milla Saario, Tinja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hytinkoski, Milla Saario, Tinja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hytinkoski, Milla Saario, Tinja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hytinkoski, Milla
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatista ja sen vetovoimasta. Aihetta lähestyttiin kartoittamalla tutkittavien tämänhetkisiä käsityksiä opettajuuden ympäriltä. Lisäksi selvitimme, kuinka tutkittavat kokivat opettajankoulutuksen vaikuttaneen käsitystensä muodostumiseen. Opettajan ammatti on nähty pitkään tavoiteltuna ja vetovoimaisena professiona, mutta kehitystrendissä on viime vuosina ollut havaittavissa selkeää laskua. Tutkimus sijoittuu kasvatustieteen kenttään ja hyödyntää laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksessa käsityksiä tarkastellaan sosiaalisen konstruktionismin ajatuksen mukaisesti sosiaalisesti rakentuneina. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijaa. Haastattelut toteutettiin yksilömuotoisina puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimuksen aineisto analysoitiin refleksiivisen temaattisen analyysin vaiheita mukaillen. Opettajan ammatti käsitettiin suhteellisen vetovoimattomana, vaikkakin käsitykset vaihtelivat molempiin suuntiin. Vetovoimaa lisäsivät käsitykset ammatin autonomisesta ja merkityksellisestä luonteesta. Toisaalta sitä heikensivät käsitykset opettajasta arjen ristipaineessa sekä osana muuttuvaa yhteiskuntaa. Opettajankoulutuksella koettiin olleen merkittävä vaikutus käsitysten muodostumiseen. Koulutus edisti opettajan ammattiin kohdistuvaa utopia-ajattelua, mutta toisaalta teki tietoiseksi ammatin vastuista ja vaatimuksista. Lisäksi sen nähtiin rikastuttaneen opettajakäsityksiä.
first_indexed 2025-06-03T20:00:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fornaciari, Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hytinkoski, Milla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saario, Tinja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-03T08:19:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-03T08:19:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102999", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 opettajan ammatista ja sen vetovoimasta. Aihetta l\u00e4hestyttiin kartoittamalla tutkittavien t\u00e4m\u00e4nhetkisi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 opettajuuden ymp\u00e4rilt\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitimme, kuinka tutkittavat kokivat opettajankoulutuksen vaikuttaneen k\u00e4sitystens\u00e4 muodostumiseen. Opettajan ammatti on n\u00e4hty pitk\u00e4\u00e4n tavoiteltuna ja vetovoimaisena professiona, mutta kehitystrendiss\u00e4 on viime vuosina ollut havaittavissa selke\u00e4\u00e4 laskua.\n\nTutkimus sijoittuu kasvatustieteen kentt\u00e4\u00e4n ja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 laadullisen tutkimuksen menetelmi\u00e4. Tutkimuksessa k\u00e4sityksi\u00e4 tarkastellaan sosiaalisen konstruktionismin ajatuksen mukaisesti sosiaalisesti rakentuneina. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kahdeksaa viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijaa. Haastattelut toteutettiin yksil\u00f6muotoisina puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimuksen aineisto analysoitiin refleksiivisen temaattisen analyysin vaiheita mukaillen.\n\nOpettajan ammatti k\u00e4sitettiin suhteellisen vetovoimattomana, vaikkakin k\u00e4sitykset vaihtelivat molempiin suuntiin. Vetovoimaa lis\u00e4siv\u00e4t k\u00e4sitykset ammatin autonomisesta ja merkityksellisest\u00e4 luonteesta. Toisaalta sit\u00e4 heikensiv\u00e4t k\u00e4sitykset opettajasta arjen ristipaineessa sek\u00e4 osana muuttuvaa yhteiskuntaa. Opettajankoulutuksella koettiin olleen merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus k\u00e4sitysten muodostumiseen. Koulutus edisti opettajan ammattiin kohdistuvaa utopia-ajattelua, mutta toisaalta teki tietoiseksi ammatin vastuista ja vaatimuksista. Lis\u00e4ksi sen n\u00e4htiin rikastuttaneen opettajak\u00e4sityksi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-03T08:19:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-03T08:19:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajaopiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Unelma-ammatista uupumukseen : valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 opettajan ammatista ja sen vetovoimasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506034805", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vetovoimaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102999
language fin
last_indexed 2025-06-03T20:00:52Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2cd324d9-6c25-4a2a-90ec-9a58cca0f3ba\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506034805.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hytinkoski, Milla Saario, Tinja Unelma-ammatista uupumukseen : valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatista ja sen vetovoimasta opettajaopiskelijat Luokanopettajakoulutus Teacher Education vetovoimaisuus opettajankoulutus opettajuus käsitykset koulutus
title Unelma-ammatista uupumukseen : valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatista ja sen vetovoimasta
title_full Unelma-ammatista uupumukseen : valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatista ja sen vetovoimasta
title_fullStr Unelma-ammatista uupumukseen : valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatista ja sen vetovoimasta Unelma-ammatista uupumukseen : valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatista ja sen vetovoimasta
title_full_unstemmed Unelma-ammatista uupumukseen : valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatista ja sen vetovoimasta Unelma-ammatista uupumukseen : valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatista ja sen vetovoimasta
title_short Unelma-ammatista uupumukseen
title_sort unelma ammatista uupumukseen valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatista ja sen vetovoimasta
title_sub valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatista ja sen vetovoimasta
title_txtP Unelma-ammatista uupumukseen : valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatista ja sen vetovoimasta
topic opettajaopiskelijat Luokanopettajakoulutus Teacher Education vetovoimaisuus opettajankoulutus opettajuus käsitykset koulutus
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education koulutus käsitykset opettajankoulutus opettajaopiskelijat opettajuus vetovoimaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102999 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506034805
work_keys_str_mv AT hytinkoskimilla unelmaammatistauupumukseenvalmistuvienluokanopettajaopiskelijoidenkäsityksiäopet