Unelma-ammatista uupumukseen valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatista ja sen vetovoimasta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatista ja sen vetovoimasta. Aihetta lähestyttiin kartoittamalla tutkittavien tämänhetkisiä käsityksiä opettajuuden ympäriltä. Lisäksi selvitimme, kuinka tutkittavat kokivat opettajankoulutuksen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hytinkoski, Milla, Saario, Tinja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102999
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatista ja sen vetovoimasta. Aihetta lähestyttiin kartoittamalla tutkittavien tämänhetkisiä käsityksiä opettajuuden ympäriltä. Lisäksi selvitimme, kuinka tutkittavat kokivat opettajankoulutuksen vaikuttaneen käsitystensä muodostumiseen. Opettajan ammatti on nähty pitkään tavoiteltuna ja vetovoimaisena professiona, mutta kehitystrendissä on viime vuosina ollut havaittavissa selkeää laskua. Tutkimus sijoittuu kasvatustieteen kenttään ja hyödyntää laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksessa käsityksiä tarkastellaan sosiaalisen konstruktionismin ajatuksen mukaisesti sosiaalisesti rakentuneina. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijaa. Haastattelut toteutettiin yksilömuotoisina puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimuksen aineisto analysoitiin refleksiivisen temaattisen analyysin vaiheita mukaillen. Opettajan ammatti käsitettiin suhteellisen vetovoimattomana, vaikkakin käsitykset vaihtelivat molempiin suuntiin. Vetovoimaa lisäsivät käsitykset ammatin autonomisesta ja merkityksellisestä luonteesta. Toisaalta sitä heikensivät käsitykset opettajasta arjen ristipaineessa sekä osana muuttuvaa yhteiskuntaa. Opettajankoulutuksella koettiin olleen merkittävä vaikutus käsitysten muodostumiseen. Koulutus edisti opettajan ammattiin kohdistuvaa utopia-ajattelua, mutta toisaalta teki tietoiseksi ammatin vastuista ja vaatimuksista. Lisäksi sen nähtiin rikastuttaneen opettajakäsityksiä.