Opettajien kokemuksia oppilaiden tukemisesta valmistavassa opetuksessa

Tutkimus tarkastelee valmistavien luokkien opettajien käyttämiä oppimisen tuen menetelmiä sekä haasteita, joita he ovat kohdanneet tuen toteuttamisessa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä monikielisten ja monikulttuuristen oppilaiden määrä Suomessa on lisääntynyt. Tämä kasvu näkyy my...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Wadunombi Arachchige, Thinya, Vu, Liina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102993
_version_ 1835219122463440896
author Wadunombi Arachchige, Thinya Vu, Liina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Wadunombi Arachchige, Thinya Vu, Liina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Wadunombi Arachchige, Thinya Vu, Liina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Wadunombi Arachchige, Thinya
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus tarkastelee valmistavien luokkien opettajien käyttämiä oppimisen tuen menetelmiä sekä haasteita, joita he ovat kohdanneet tuen toteuttamisessa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä monikielisten ja monikulttuuristen oppilaiden määrä Suomessa on lisääntynyt. Tämä kasvu näkyy myös valmistavassa opetuksessa, johon tässä tutkimuksessa keskityttiin. Tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmiä hyödyntäen ja se pohjautuu fenomenologiseen tutkimusotteeseen. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin seitsemää peruskoulun valmistavan luokan opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset kertovat, että valmistavan opetuksen opettajilla oli monipuolisia käytänteitä oppilaiden oppimisen tukemiseksi. Keskeisiä tukemisen tapoja olivat esimerkiksi monipuoliset opetustavat, yksilöllinen tuki, selkokielinen opetus, oppimateriaalien muokkaaminen sekä visuaalinen tuki. Tulokset myös osoittavat, että oppimisen tuen toteuttamista haastavat rajalliset resurssit, puutteet valmistavan opetuksen kattavista oppimateriaaleista sekä yhteistyöhön liittyvät haasteet kollegoiden ja oppilaiden huoltajien kanssa.
first_indexed 2025-06-03T20:00:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moate, Josephine", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kajander, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Wadunombi Arachchige, Thinya", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vu, Liina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-03T07:59:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-03T07:59:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102993", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus tarkastelee valmistavien luokkien opettajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 oppimisen\ntuen menetelmi\u00e4 sek\u00e4 haasteita, joita he ovat kohdanneet tuen toteuttamisessa.\nTutkimuksen aihe on ajankohtainen ja t\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 monikielisten ja monikulttuuristen oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 Suomessa on lis\u00e4\u00e4ntynyt. T\u00e4m\u00e4 kasvu n\u00e4kyy my\u00f6s valmistavassa opetuksessa, johon t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityttiin.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisia menetelmi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en ja se pohjautuu\nfenomenologiseen tutkimusotteeseen. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin seitsem\u00e4\u00e4 peruskoulun valmistavan luokan opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\n\nTulokset kertovat, ett\u00e4 valmistavan opetuksen opettajilla oli monipuolisia\nk\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 oppilaiden oppimisen tukemiseksi. Keskeisi\u00e4 tukemisen tapoja olivat\nesimerkiksi monipuoliset opetustavat, yksil\u00f6llinen tuki, selkokielinen opetus,\noppimateriaalien muokkaaminen sek\u00e4 visuaalinen tuki. Tulokset my\u00f6s osoittavat, ett\u00e4 oppimisen tuen toteuttamista haastavat rajalliset resurssit, puutteet valmistavan opetuksen kattavista oppimateriaaleista sek\u00e4 yhteisty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t\nhaasteet kollegoiden ja oppilaiden huoltajien kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-03T07:59:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-03T07:59:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurisensitiivinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia oppilaiden tukemisesta valmistavassa opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506034800", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurienv\u00e4lisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitietoinen opetus ja kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmistava opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102993
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:56Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4b823179-64a9-4d49-9f5e-8e11e62b3f0c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506034800.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Wadunombi Arachchige, Thinya Vu, Liina Opettajien kokemuksia oppilaiden tukemisesta valmistavassa opetuksessa kulttuurisensitiivinen opetus oppimisen tukeminen Erityispedagogiikka Special Education kulttuurienvälisyys kielitietoinen opetus ja kasvatus valmistava opetus monikulttuurisuus
title Opettajien kokemuksia oppilaiden tukemisesta valmistavassa opetuksessa
title_full Opettajien kokemuksia oppilaiden tukemisesta valmistavassa opetuksessa
title_fullStr Opettajien kokemuksia oppilaiden tukemisesta valmistavassa opetuksessa Opettajien kokemuksia oppilaiden tukemisesta valmistavassa opetuksessa
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia oppilaiden tukemisesta valmistavassa opetuksessa Opettajien kokemuksia oppilaiden tukemisesta valmistavassa opetuksessa
title_short Opettajien kokemuksia oppilaiden tukemisesta valmistavassa opetuksessa
title_sort opettajien kokemuksia oppilaiden tukemisesta valmistavassa opetuksessa
title_txtP Opettajien kokemuksia oppilaiden tukemisesta valmistavassa opetuksessa
topic kulttuurisensitiivinen opetus oppimisen tukeminen Erityispedagogiikka Special Education kulttuurienvälisyys kielitietoinen opetus ja kasvatus valmistava opetus monikulttuurisuus
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education kielitietoinen opetus ja kasvatus kulttuurienvälisyys kulttuurisensitiivinen opetus monikulttuurisuus oppimisen tukeminen valmistava opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102993 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506034800
work_keys_str_mv AT wadunombiarachchigethinya opettajienkokemuksiaoppilaidentukemisestavalmistavassaopetuksessa