Summary: | Tutkimus tarkastelee valmistavien luokkien opettajien käyttämiä oppimisen
tuen menetelmiä sekä haasteita, joita he ovat kohdanneet tuen toteuttamisessa.
Tutkimuksen aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä monikielisten ja monikulttuuristen oppilaiden määrä Suomessa on lisääntynyt. Tämä kasvu näkyy myös valmistavassa opetuksessa, johon tässä tutkimuksessa keskityttiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmiä hyödyntäen ja se pohjautuu
fenomenologiseen tutkimusotteeseen. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin seitsemää peruskoulun valmistavan luokan opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset kertovat, että valmistavan opetuksen opettajilla oli monipuolisia
käytänteitä oppilaiden oppimisen tukemiseksi. Keskeisiä tukemisen tapoja olivat
esimerkiksi monipuoliset opetustavat, yksilöllinen tuki, selkokielinen opetus,
oppimateriaalien muokkaaminen sekä visuaalinen tuki. Tulokset myös osoittavat, että oppimisen tuen toteuttamista haastavat rajalliset resurssit, puutteet valmistavan opetuksen kattavista oppimateriaaleista sekä yhteistyöhön liittyvät
haasteet kollegoiden ja oppilaiden huoltajien kanssa.
|