Opettajien kokemuksia oppilaiden tukemisesta valmistavassa opetuksessa

Tutkimus tarkastelee valmistavien luokkien opettajien käyttämiä oppimisen tuen menetelmiä sekä haasteita, joita he ovat kohdanneet tuen toteuttamisessa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä monikielisten ja monikulttuuristen oppilaiden määrä Suomessa on lisääntynyt. Tämä kasvu näkyy my...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Wadunombi Arachchige, Thinya, Vu, Liina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102993
Description
Summary:Tutkimus tarkastelee valmistavien luokkien opettajien käyttämiä oppimisen tuen menetelmiä sekä haasteita, joita he ovat kohdanneet tuen toteuttamisessa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä monikielisten ja monikulttuuristen oppilaiden määrä Suomessa on lisääntynyt. Tämä kasvu näkyy myös valmistavassa opetuksessa, johon tässä tutkimuksessa keskityttiin. Tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmiä hyödyntäen ja se pohjautuu fenomenologiseen tutkimusotteeseen. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin seitsemää peruskoulun valmistavan luokan opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset kertovat, että valmistavan opetuksen opettajilla oli monipuolisia käytänteitä oppilaiden oppimisen tukemiseksi. Keskeisiä tukemisen tapoja olivat esimerkiksi monipuoliset opetustavat, yksilöllinen tuki, selkokielinen opetus, oppimateriaalien muokkaaminen sekä visuaalinen tuki. Tulokset myös osoittavat, että oppimisen tuen toteuttamista haastavat rajalliset resurssit, puutteet valmistavan opetuksen kattavista oppimateriaaleista sekä yhteistyöhön liittyvät haasteet kollegoiden ja oppilaiden huoltajien kanssa.