Ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia oppimisen itsesäätelytaitojen tukemisesta simuloiduissa opetustilanteissa

Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisten opettajaopiskelijoiden käsityksiä oppimisen itsesäätelytaidoista sekä tutkia simulaatiopohjaisen oppimisen käytön mahdollisuuksia pedagogisena menetelmänä osana ammatillista opettajankoulutusta. Vuonna 2022 opettajaopiskelijat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ikäheimo, Heini
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102977
_version_ 1834947391200952320
author Ikäheimo, Heini
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ikäheimo, Heini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ikäheimo, Heini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ikäheimo, Heini
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisten opettajaopiskelijoiden käsityksiä oppimisen itsesäätelytaidoista sekä tutkia simulaatiopohjaisen oppimisen käytön mahdollisuuksia pedagogisena menetelmänä osana ammatillista opettajankoulutusta. Vuonna 2022 opettajaopiskelijat (N = 16) 3–5 hengen pienryhmissä suunnittelivat, toteuttivat ja reflektoivat simuloituja opetustilanteita, jotka jäljittelivät autenttisia ohjaustilanteita oppimisen itsesäätelytaitojen tukemiseksi. Kaikki simulaation vaiheet toteutettiin Zoom-ympäristössä. Analysoitava tutkimusaineisto koostui pienryhmien simuloitujen opetustilanteiden videotallenteista, tallenteiden litteraateista ja kirjallisista skenaarioista. Lopullisessa analyysissä käytettiin 12 opiskelijan aineistoa. Analyysi toteutettiin laadullisena sisällönanalyysinä, jossa yhdistettiin teoria- ja aineistolähtöistä lähestymistapaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajaopiskelijat hahmottivat oppimisen itsesäätelytaidot kehitettävinä taitoina, joita voitiin simuloiduissa opetustilanteissa tukea eri strategioita hyödyntäen. Reflektioiden perusteella simulaatiopohjainen oppiminen tuki monipuolisesti sekä opetustyössä jo toimivia että vielä opettajuuden alkuvaiheessa olevia opiskelijoita. Muutamat opiskelijat kertoivat soveltaneensa simulaatiossa oppimaansa opetustyössään harjoituksen jälkeen. Erityisesti pienryhmätyöskentelyn koettiin tukeneen tapaa toteuttaa simulaatiopohjaista oppimista. Tämä pilottitutkimus tarjoaa konkreettista ja tutkimusperustaista tietoa siitä, miten ammatillisessa opettajankoulutuksessa voidaan hyödyntää simulaatiopohjaista oppimista opettajaopiskelijoiden osaamisen kehittämisessä.
first_indexed 2025-06-10T20:00:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4ykki, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ik\u00e4heimo, Heini", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-02T14:21:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-02T14:21:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102977", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisten opettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 oppimisen itses\u00e4\u00e4telytaidoista sek\u00e4 tutkia simulaatiopohjaisen oppimisen k\u00e4yt\u00f6n mahdollisuuksia pedagogisena menetelm\u00e4n\u00e4 \nosana ammatillista opettajankoulutusta. \nVuonna 2022 opettajaopiskelijat (N = 16) 3\u20135 hengen pienryhmiss\u00e4 suunnittelivat, toteuttivat ja reflektoivat simuloituja opetustilanteita, jotka j\u00e4ljitteliv\u00e4t autenttisia ohjaustilanteita oppimisen itses\u00e4\u00e4telytaitojen tukemiseksi. Kaikki simulaation vaiheet toteutettiin Zoom-ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. \nAnalysoitava tutkimusaineisto koostui pienryhmien simuloitujen opetustilanteiden videotallenteista, tallenteiden litteraateista ja kirjallisista skenaarioista.\nLopullisessa analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin 12 opiskelijan aineistoa. Analyysi toteutettiin \nlaadullisena sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\u00e4, jossa yhdistettiin teoria- ja aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 l\u00e4hestymistapaa.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajaopiskelijat hahmottivat oppimisen itses\u00e4\u00e4telytaidot kehitett\u00e4vin\u00e4 taitoina, joita voitiin simuloiduissa opetustilanteissa tukea eri strategioita hy\u00f6dynt\u00e4en. Reflektioiden perusteella simulaatiopohjainen oppiminen tuki monipuolisesti sek\u00e4 opetusty\u00f6ss\u00e4 jo toimivia ett\u00e4 \nviel\u00e4 opettajuuden alkuvaiheessa olevia opiskelijoita. Muutamat opiskelijat kertoivat soveltaneensa simulaatiossa oppimaansa opetusty\u00f6ss\u00e4\u00e4n harjoituksen j\u00e4lkeen. Erityisesti pienryhm\u00e4ty\u00f6skentelyn koettiin tukeneen tapaa toteuttaa simulaatiopohjaista oppimista. \nT\u00e4m\u00e4 pilottitutkimus tarjoaa konkreettista ja tutkimusperustaista tietoa \nsiit\u00e4, miten ammatillisessa opettajankoulutuksessa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 simulaatiopohjaista oppimista opettajaopiskelijoiden osaamisen kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-02T14:21:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-02T14:21:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "simulaatiopohjainen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia oppimisen itses\u00e4\u00e4telytaitojen tukemisesta simuloiduissa opetustilanteissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506024785", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "simulointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102977
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/66d1d221-ae2f-4520-b474-86245a4cf2e5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506024785.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ikäheimo, Heini Ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia oppimisen itsesäätelytaitojen tukemisesta simuloiduissa opetustilanteissa oppimisen itsesäätely simulaatiopohjainen oppiminen Kasvatustiede Education ammatillinen opettajankoulutus oppiminen opettajankoulutus itsesäätely (psykologia) simulointi
title Ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia oppimisen itsesäätelytaitojen tukemisesta simuloiduissa opetustilanteissa
title_full Ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia oppimisen itsesäätelytaitojen tukemisesta simuloiduissa opetustilanteissa
title_fullStr Ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia oppimisen itsesäätelytaitojen tukemisesta simuloiduissa opetustilanteissa Ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia oppimisen itsesäätelytaitojen tukemisesta simuloiduissa opetustilanteissa
title_full_unstemmed Ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia oppimisen itsesäätelytaitojen tukemisesta simuloiduissa opetustilanteissa Ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia oppimisen itsesäätelytaitojen tukemisesta simuloiduissa opetustilanteissa
title_short Ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia oppimisen itsesäätelytaitojen tukemisesta simuloiduissa opetustilanteissa
title_sort ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia oppimisen itsesäätelytaitojen tukemisesta simuloiduissa opetustilanteissa
title_txtP Ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia oppimisen itsesäätelytaitojen tukemisesta simuloiduissa opetustilanteissa
topic oppimisen itsesäätely simulaatiopohjainen oppiminen Kasvatustiede Education ammatillinen opettajankoulutus oppiminen opettajankoulutus itsesäätely (psykologia) simulointi
topic_facet Education Kasvatustiede ammatillinen opettajankoulutus itsesäätely (psykologia) opettajankoulutus oppiminen oppimisen itsesäätely simulaatiopohjainen oppiminen simulointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102977 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506024785
work_keys_str_mv AT ikäheimoheini ammatillistenopettajaopiskelijoidenkokemuksiaoppimisenitsesäätelytaitojentukemises