Summary: | Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisten opettajaopiskelijoiden käsityksiä oppimisen itsesäätelytaidoista sekä tutkia simulaatiopohjaisen oppimisen käytön mahdollisuuksia pedagogisena menetelmänä
osana ammatillista opettajankoulutusta.
Vuonna 2022 opettajaopiskelijat (N = 16) 3–5 hengen pienryhmissä suunnittelivat, toteuttivat ja reflektoivat simuloituja opetustilanteita, jotka jäljittelivät autenttisia ohjaustilanteita oppimisen itsesäätelytaitojen tukemiseksi. Kaikki simulaation vaiheet toteutettiin Zoom-ympäristössä.
Analysoitava tutkimusaineisto koostui pienryhmien simuloitujen opetustilanteiden videotallenteista, tallenteiden litteraateista ja kirjallisista skenaarioista.
Lopullisessa analyysissä käytettiin 12 opiskelijan aineistoa. Analyysi toteutettiin
laadullisena sisällönanalyysinä, jossa yhdistettiin teoria- ja aineistolähtöistä lähestymistapaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajaopiskelijat hahmottivat oppimisen itsesäätelytaidot kehitettävinä taitoina, joita voitiin simuloiduissa opetustilanteissa tukea eri strategioita hyödyntäen. Reflektioiden perusteella simulaatiopohjainen oppiminen tuki monipuolisesti sekä opetustyössä jo toimivia että
vielä opettajuuden alkuvaiheessa olevia opiskelijoita. Muutamat opiskelijat kertoivat soveltaneensa simulaatiossa oppimaansa opetustyössään harjoituksen jälkeen. Erityisesti pienryhmätyöskentelyn koettiin tukeneen tapaa toteuttaa simulaatiopohjaista oppimista.
Tämä pilottitutkimus tarjoaa konkreettista ja tutkimusperustaista tietoa
siitä, miten ammatillisessa opettajankoulutuksessa voidaan hyödyntää simulaatiopohjaista oppimista opettajaopiskelijoiden osaamisen kehittämisessä.
|