Liikkumisen, kehotietoisuuden, koulustressin, resilienssin ja koulussa viihtymisen yhteydet toisen asteen opiskelijoilla

Pro gradu –tutkielmassani tutkin liikkumisen, kehotietoisuuteen, koulustressin, resilienssin ja koulussa viihtymisen yhteyksiä suomalaisilla toisen asteen opiskelijoilla. Lisäksi tutkin lukio opiskelijoiden, ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden ja kaksois- tai kolmoistutkintoa suorittavien op...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sinko, Hanna
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Faculty of Education and Psychology, Liikunta- ja terveystieteet, Psykologian laitos, Sport and Health Sciences, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102974
Kuvaus
Yhteenveto:Pro gradu –tutkielmassani tutkin liikkumisen, kehotietoisuuteen, koulustressin, resilienssin ja koulussa viihtymisen yhteyksiä suomalaisilla toisen asteen opiskelijoilla. Lisäksi tutkin lukio opiskelijoiden, ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden ja kaksois- tai kolmoistutkintoa suorittavien opiskelijoiden sekä sukupuolten välisiä eroja liikkumisen, kehotietoisuuden, koulustressin, resilienssin ja koulussa viihtymisen keskiarvoissa. Lopuksi tarkastelin vielä opiskelupaikan ja sukupuolen yhdysvaikutusta tutkittaviin muuttujiin. Tutkimuksen aineisto koostui 602 toisen asteen opiskelijasta (383 naista, 219 miestä, joista 443 lukio-opiskelijoita, 148 ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoita ja 28 kaksois- tai kolmoistutkintoa suorittavia opiskelijoita) ympäri Suomea. Aineiston kerääminen Webropol kyselylomakkeella alkoi 12/2024 ja päättyi 1/2025. Liikkumista tarkasteltiin tässä tutkimuksessa subjektiivista kokemusta omasta liikkumisesta mittaavan International Physical Activity Questionnare (IPAQ) –mittarin suomenkielisellä versiolla, kehotietoisuutta Multidimensional Assessment of Interoceptive Awareness (MAIA-2) -mittarin suomenkielisellä versiolla, koulustressiä School Burnout –mittarin suomenkielisellä versiolla, resilienssiä Connor-Davidsonin Resilience Scalen (CD-RISC) -mittarin suomenkielisellä varsiolla ja koulussa viihtymistä Positive and Negative Affect Schedule (PANAS) - mittarin suomenkieliséllä versiolla. Käytettyjen mittareiden sisäistä luotettavutta arvioin Cronbachin α kertoimen avulla, ja käytettyjen mittareiden validiteettti varmistettiin eksploratiivisen faktorianalyysin avulla. Tutkimus on määrällinen tutkimus, ja tutkimusdataa analysoin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen, 1-suuntaisen varianssianalyysin ja monen muuttujan varianssianalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat resilienssin ja koulussa viihtymiseen, koulustressin ja kehotietoisuuden, koulustressin ja koulussa viihtymisen sekä kehotietoisuuden ja koulussa myönteisten tunteiden olevan yhteydessä toisiinsa. Lukio-opiskelijoiden, ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden ja kaksois- tai kolmoistutkintoa suorittavien opiskelijoiden keskiarvojen välillä oli tilastollisesti merkitsevää eroa uupumuksessa sekä koulussa myönteisten tunteiden kokemisessa. Sukupuolten keskiarvojen välillä tilastollisesti merkitsevä ero löytyi koulussa koetuissa kielteisissä tunteisissa, resilienssissä, koulustressiä mittaavan mittarin uupumuksen faktorissa, koulustressiä mittaavan mittarin riittämättömyyden faktorissa sekä kehotietoisuutta mittaavan mittarin taipumus olla huolestumatta –faktorissa. Opiskelupaikalla ja sukupuolella ei ollut yhdysvaikutusta liikkumiseen, kehotietoisuuteen, koulustressiin, resilienssiin tai koulussa viihtymiseen. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että tytöt ovat poikia alttiimpia alhaisemmalle resilienssille, uupumukselle ja kielteisille tunteille koulussa. Lukio-opiskelijat ja kaksois- tai kolmoistutkintoa suorittavat ovat alttiimpia uupumukselle ja vähemmälle myönteisten tunteiden kokemiselle. Resilienssi taas on yhteydessä kehotietoisuuteen, koulussa viihtymiseen ja koulustressiin toisen asteen opiskelijoilla. This Master’s thesis investigates the associations between physical activity, body awareness, school stress, resilience, and school enjoyment among Finnish upper secondary students. The study further examines differences in the mean levels of these variables between general upper secondary school students, vocational school students, and students pursuing dual or triple qualifications, as well as between male and female students. Additionally, the interaction effect of educational institution type and gender on the examined variables is explored. The data were collected from a sample of 619 upper secondary students across Finland using a Webropol survey questionnaire. Data collection was conducted between December 2024 and January 2025.Physical activity was measured using the Finnish version of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ), which assesses individuals’ subjective experiences of physical activity. Body awareness was assessed with the Finnish version of the Multidimensional Assessment of Interoceptive Awareness (MAIA-2). School stress was measured using the Finnish version of the School Burnout Inventory, resilience with the Finnish version of the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC), and school enjoyment with the Finnish version of the Positive and Negative Affect Schedule (PANAS). The internal consistency of the instruments was evaluated using Cronbach’s alpha, and validity of measures was examined through exploratory factor analysis. This quantitative study employed Pearson’s product-moment correlation coefficient, one-way analyses of variance (ANOVA) and multivariate analyses of variance (MANOVA) to analyze the data. Significant associations were found between resilience and school enjoyment, school stress and body awareness, school stress and school enjoyment as well as body awareness and positive emotions at school. Statistically significant differences were observed in the means of exhaustion and positive emotions at school between different study programs. In the means of negative emotions, resilience, and the exhaustion and inadequacy subscales of the school stress measure, and the "not-worrying" subscale of the body awareness measure between genders. No interaction effect of gender and study program was found for any of the variables. The results suggest that girls are more susceptible than boys to lower resilience, exhaustion, and negative emotions at school. Upper secondary students and those pursuing dual or triple qualifications appear more vulnerable to exhaustion and experiencing fewer positive emotions compared to students in vocational school. Resilience was associated with body awareness, school enjoyment, and school stress among upper secondary students.