Itsesäätelytekijöistä johtuva tuen tarve matematiikan kotitehtävätilanteissa ja sen yhteys minäpystyvyyteen, aritmeettiseen sujuvuuteen, sinnikkyyteen ja itsesäätelyyn

Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten opettajan arvio lapsen itsesäätelyyn liittyvistä haasteista ja sinnikkyydestä on yhteydessä vanhempien kokemuksiin lapsen itsesäätelytekijöihin perustuvasta tuen tarpeesta matematiikan kotitehtävätilanteissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin lapse...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Niemi, Elina, Välikauppi, Aino
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102971
_version_ 1834222500915970048
author Niemi, Elina Välikauppi, Aino
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Niemi, Elina Välikauppi, Aino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Niemi, Elina Välikauppi, Aino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Niemi, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten opettajan arvio lapsen itsesäätelyyn liittyvistä haasteista ja sinnikkyydestä on yhteydessä vanhempien kokemuksiin lapsen itsesäätelytekijöihin perustuvasta tuen tarpeesta matematiikan kotitehtävätilanteissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin lapsen minäpystyvyyden, tehtäväkiinnostuneisuuden ja aritmeettisen sujuvuuden yhteyttä vanhempien arvioimaan tuen tarpeeseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston FLARE-hankkeessa (2016–2018), jossa tutkittiin 1.–3.-luokkalaisia oppilaita. Tässä tutkimuksessa hyödynnettiin 3. luokan keväällä kerättyä aineistoa (N=207), joka pohjautui opettajan ja vanhemman täyttämiin kyselyihin, lapsen tietokoneavusteisiin kyselyihin sekä taitotesteihin. Aineisto analysoitiin hierarkkisen ja lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että itsesäätelytekijöihin liittyvät haasteet ovat yhteydessä tuen tarpeeseen matematiikan kotitehtävissä, mutta vielä keskeisemmäksi selittäväksi tekijäksi nousi sinnikkyys, joka on myös yhteydessä itsesäätelyn haasteisiin. Lisäksi havaittiin, että lapsen minäpystyvyys ja aritmeettinen sujuvuus olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä tuen tarpeeseen kotitehtävissä, kun taas tehtäväkiinnostuneisuudella ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä, kun taidot ja minäpystyvyys oli huomioitu samanaikaisesti. Aikaisempaa tutkimustietoa on vain vähän, joten tämä tutkimus laajentaa ymmärrystä tekijöistä, jotka ovat yhteydessä lapsen tuen tarpeeseen matematiikan kotitehtävätilanteissa.
first_indexed 2025-06-02T20:00:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koponen, Tuire", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niemi, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4likauppi, Aino", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-02T13:27:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-02T13:27:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102971", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten opettajan arvio lapsen itses\u00e4\u00e4telyyn liittyvist\u00e4 haasteista ja sinnikkyydest\u00e4 on yhteydess\u00e4 vanhempien kokemuksiin lapsen itses\u00e4\u00e4telytekij\u00f6ihin perustuvasta tuen tarpeesta matematiikan kotiteht\u00e4v\u00e4tilanteissa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin lapsen min\u00e4pystyvyyden, teht\u00e4v\u00e4kiinnostuneisuuden ja aritmeettisen sujuvuuden yhteytt\u00e4 vanhempien arvioimaan tuen tarpeeseen. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston FLARE-hankkeessa (2016\u20132018), jossa tutkittiin 1.\u20133.-luokkalaisia oppilaita. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin 3. luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa (N=207), joka pohjautui opettajan ja vanhemman t\u00e4ytt\u00e4miin kyselyihin, lapsen tietokoneavusteisiin kyselyihin sek\u00e4 taitotesteihin. Aineisto analysoitiin hierarkkisen ja lineaarisen regressioanalyysin avulla. \n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 itses\u00e4\u00e4telytekij\u00f6ihin liittyv\u00e4t haasteet ovat yhteydess\u00e4 tuen tarpeeseen matematiikan kotiteht\u00e4viss\u00e4, mutta viel\u00e4 keskeisemm\u00e4ksi selitt\u00e4v\u00e4ksi tekij\u00e4ksi nousi sinnikkyys, joka on my\u00f6s yhteydess\u00e4 itses\u00e4\u00e4telyn \nhaasteisiin. Lis\u00e4ksi havaittiin, ett\u00e4 lapsen min\u00e4pystyvyys ja aritmeettinen sujuvuus olivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 tuen tarpeeseen kotiteht\u00e4viss\u00e4, kun taas teht\u00e4v\u00e4kiinnostuneisuudella ei havaittu tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 \nyhteytt\u00e4, kun taidot ja min\u00e4pystyvyys oli huomioitu samanaikaisesti. Aikaisempaa tutkimustietoa on vain v\u00e4h\u00e4n, joten t\u00e4m\u00e4 tutkimus laajentaa ymm\u00e4rryst\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4, jotka ovat yhteydess\u00e4 lapsen tuen tarpeeseen matematiikan kotiteht\u00e4v\u00e4tilanteissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-02T13:27:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-02T13:27:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuen tarve", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sinnikkyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Itses\u00e4\u00e4telytekij\u00f6ist\u00e4 johtuva tuen tarve matematiikan kotiteht\u00e4v\u00e4tilanteissa ja sen yhteys min\u00e4pystyvyyteen, aritmeettiseen sujuvuuteen, sinnikkyyteen ja itses\u00e4\u00e4telyyn", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506024779", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102971
language fin
last_indexed 2025-06-02T20:01:15Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3f28c7dd-31a7-4387-aecc-2dd1b2653d7b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506024779.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niemi, Elina Välikauppi, Aino Itsesäätelytekijöistä johtuva tuen tarve matematiikan kotitehtävätilanteissa ja sen yhteys minäpystyvyyteen, aritmeettiseen sujuvuuteen, sinnikkyyteen ja itsesäätelyyn tuen tarve sinnikkyys Erityispedagogiikka Special Education minäpystyvyys matematiikka lapset (ikäryhmät) tukeminen matemaattiset taidot itsesäätely (psykologia) vanhemmat oppimisvaikeudet erityispedagogiikka motivaatio
title Itsesäätelytekijöistä johtuva tuen tarve matematiikan kotitehtävätilanteissa ja sen yhteys minäpystyvyyteen, aritmeettiseen sujuvuuteen, sinnikkyyteen ja itsesäätelyyn
title_full Itsesäätelytekijöistä johtuva tuen tarve matematiikan kotitehtävätilanteissa ja sen yhteys minäpystyvyyteen, aritmeettiseen sujuvuuteen, sinnikkyyteen ja itsesäätelyyn
title_fullStr Itsesäätelytekijöistä johtuva tuen tarve matematiikan kotitehtävätilanteissa ja sen yhteys minäpystyvyyteen, aritmeettiseen sujuvuuteen, sinnikkyyteen ja itsesäätelyyn Itsesäätelytekijöistä johtuva tuen tarve matematiikan kotitehtävätilanteissa ja sen yhteys minäpystyvyyteen, aritmeettiseen sujuvuuteen, sinnikkyyteen ja itsesäätelyyn
title_full_unstemmed Itsesäätelytekijöistä johtuva tuen tarve matematiikan kotitehtävätilanteissa ja sen yhteys minäpystyvyyteen, aritmeettiseen sujuvuuteen, sinnikkyyteen ja itsesäätelyyn Itsesäätelytekijöistä johtuva tuen tarve matematiikan kotitehtävätilanteissa ja sen yhteys minäpystyvyyteen, aritmeettiseen sujuvuuteen, sinnikkyyteen ja itsesäätelyyn
title_short Itsesäätelytekijöistä johtuva tuen tarve matematiikan kotitehtävätilanteissa ja sen yhteys minäpystyvyyteen, aritmeettiseen sujuvuuteen, sinnikkyyteen ja itsesäätelyyn
title_sort itsesäätelytekijöistä johtuva tuen tarve matematiikan kotitehtävätilanteissa ja sen yhteys minäpystyvyyteen aritmeettiseen sujuvuuteen sinnikkyyteen ja itsesäätelyyn
title_txtP Itsesäätelytekijöistä johtuva tuen tarve matematiikan kotitehtävätilanteissa ja sen yhteys minäpystyvyyteen, aritmeettiseen sujuvuuteen, sinnikkyyteen ja itsesäätelyyn
topic tuen tarve sinnikkyys Erityispedagogiikka Special Education minäpystyvyys matematiikka lapset (ikäryhmät) tukeminen matemaattiset taidot itsesäätely (psykologia) vanhemmat oppimisvaikeudet erityispedagogiikka motivaatio
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education erityispedagogiikka itsesäätely (psykologia) lapset (ikäryhmät) matemaattiset taidot matematiikka minäpystyvyys motivaatio oppimisvaikeudet sinnikkyys tuen tarve tukeminen vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102971 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506024779
work_keys_str_mv AT niemielina itsesäätelytekijöistäjohtuvatuentarvematematiikankotitehtävätilanteissajasenyhteysmin