Itsesäätelytekijöistä johtuva tuen tarve matematiikan kotitehtävätilanteissa ja sen yhteys minäpystyvyyteen, aritmeettiseen sujuvuuteen, sinnikkyyteen ja itsesäätelyyn

Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten opettajan arvio lapsen itsesäätelyyn liittyvistä haasteista ja sinnikkyydestä on yhteydessä vanhempien kokemuksiin lapsen itsesäätelytekijöihin perustuvasta tuen tarpeesta matematiikan kotitehtävätilanteissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin lapse...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Niemi, Elina, Välikauppi, Aino
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102971
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten opettajan arvio lapsen itsesäätelyyn liittyvistä haasteista ja sinnikkyydestä on yhteydessä vanhempien kokemuksiin lapsen itsesäätelytekijöihin perustuvasta tuen tarpeesta matematiikan kotitehtävätilanteissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin lapsen minäpystyvyyden, tehtäväkiinnostuneisuuden ja aritmeettisen sujuvuuden yhteyttä vanhempien arvioimaan tuen tarpeeseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston FLARE-hankkeessa (2016–2018), jossa tutkittiin 1.–3.-luokkalaisia oppilaita. Tässä tutkimuksessa hyödynnettiin 3. luokan keväällä kerättyä aineistoa (N=207), joka pohjautui opettajan ja vanhemman täyttämiin kyselyihin, lapsen tietokoneavusteisiin kyselyihin sekä taitotesteihin. Aineisto analysoitiin hierarkkisen ja lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että itsesäätelytekijöihin liittyvät haasteet ovat yhteydessä tuen tarpeeseen matematiikan kotitehtävissä, mutta vielä keskeisemmäksi selittäväksi tekijäksi nousi sinnikkyys, joka on myös yhteydessä itsesäätelyn haasteisiin. Lisäksi havaittiin, että lapsen minäpystyvyys ja aritmeettinen sujuvuus olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä tuen tarpeeseen kotitehtävissä, kun taas tehtäväkiinnostuneisuudella ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä, kun taidot ja minäpystyvyys oli huomioitu samanaikaisesti. Aikaisempaa tutkimustietoa on vain vähän, joten tämä tutkimus laajentaa ymmärrystä tekijöistä, jotka ovat yhteydessä lapsen tuen tarpeeseen matematiikan kotitehtävätilanteissa.