Ord och bilder från salongen multimodalitet i Elsa Beskows bilderböcker från tidigt 1900-tal

Tämä väitöskirja käsittelee sanan ja kuvan keinoin ilmaistujen merkitysten vuorovaikutusta Elsa Beskowin (1874–1953) kuvakirjoissa. Tutkimuksen tavoite on syventää käsitystä Ruotsin 1900-luvun alun merkittävimmästä lastenkirjailijasta ja lastenkirjallisuuden kuvittajasta. Tutkimuksessa analysoidaan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lundmark, Aili
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences
Aineistotyyppi: Väitöskirja
Julkaistu: 2025
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102970
_version_ 1833860119099604992
author Lundmark, Aili
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences
author_facet Lundmark, Aili Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Lundmark, Aili Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences
author_sort Lundmark, Aili
datasource_str_mv jyx
description Tämä väitöskirja käsittelee sanan ja kuvan keinoin ilmaistujen merkitysten vuorovaikutusta Elsa Beskowin (1874–1953) kuvakirjoissa. Tutkimuksen tavoite on syventää käsitystä Ruotsin 1900-luvun alun merkittävimmästä lastenkirjailijasta ja lastenkirjallisuuden kuvittajasta. Tutkimuksessa analysoidaan multimodaalisesti kolmea Beskowin tunnettua kuvakirjaa: Tomtebobarnen (1910, Tonttulan lapset), Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin (1918, Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen) ja Hattstugan (1930, Hattulan väki). Menetelmä perustuu Clare Painterin, J. R. Martinin ja Len Unsworthin (2013) kehittämään kuvakirjojen analyysimalliin, joka pohjautuu systeemis-funktionaaliseen kielioppiin. Mallia on kuitenkin mukautettu sekä Beskow-aineiston että ruotsin kielen kannalta, ja myös perinteisen kieliopin metodeja on hyödynnetty. Sanoja ja kuvia tutkitaan erikseen, mutta myös suhteessa toisiinsa. Interpersoonaisella tasolla analyysiin sisältyy fokalisaatio; paatos, affekti ja karakterisointi; valta; sosiaalinen etäisyys; osallisuus, orientaatio ja solidaarisuus; tunnelma tai atmosfääri ja luokittelu. Ideationaalisella tasolla analyysi käsittää toiminnan, henkilöhahmon ja olosuhteet. Tekstuaalisella tasolla analysoidaan ulkoasua, kehystystä ja rinnastusta sekä fokusta ja tiedon kulkua. Tutkimus osoittaa, että sanan ja kuvan välillä vallitsee monimutkainen suhde kaikilla kolmella tasolla. Tuloksia voidaan tulkita aiemman Beskow-tutkimuksen valossa. Tämä koskee esimerkiksi Beskowin lujaa otetta hahmoista ja ihanteellisesta tiiviistä yhteisöstä interpersoonaisella tasolla, vaatteiden värien merkitystä ja ympäristön tarkkaa kuvausta ideationaalisella tasolla sekä vaihtelevaa sanajärjestystä ja lauseiden sujuvaa rinnastusta tekstuaalisella tasolla. Sanan ja kuvan monimutkainen vuorovaikutus nähdään Beskowin luovan prosessin tuloksena, kuten hän sitä itse kuvaili: Beskowin mukaan sanojen ja kuvien pitää syntyä samaan aikaan. Tulokset muodostavat pohjan teoreettiselle pohdinnalle kuvakirjojen typologiasta ja aineiston historiallisuudesta. Beskow-aineistoa parhaiten kuvaava kuvakirjateoria on David Lewisin (2001a) ajatus kuvakirjasta ekosysteeminä. Tämä malli ottaa huomioon sen, että sanat ja kuvat ovat riippuvaisia toisistaan, että sanan ja kuvan suhde voi näyttää erilaiselta samassa kirjassa ja että niin sanoilla kuin kuvilla on useita eri tehtäviä. Mitä tulee historialliseen ulottuvuuteen, tässä tutkimuksessa tarkastellut kuvakirjat luotiin noin sata vuotta sitten, mutta niiden ikä ja monimutkaisuus eivät näytä karkottavan uusia sukupolvia – päinvastoin. Teokset ovat edelleen kanonisia. Missä määrin teokset ovat vaikuttaneet Beskowin aikalaisiin tai myöhempiin kuvakirjojen tekijöihin, on kysymys, johon tulevan tutkimuksen kannattaa vastata. This doctoral thesis examines the interplay between meanings expressed through word and image in picturebooks by Elsa Beskow (1874–1953) with the aim of deepening our knowledge of the authorship and artistry of Sweden’s most prominent writer and illustrator of children’s fiction during the first half of the twentieth century. This is done through a multimodal analysis of three well-known picturebooks from Beskow’s production: Tomtebobarnen (1910, Children of the Forest), Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin (1918, Aunt Green, Aunt Brown and Aunt Lavender) and Hattstugan (1930, The Children of Hat Cottage). The method is based on a model for the analysis of picturebooks developed by Clare Painter, J.R. Martin and Len Unsworth (2013). The origin of this model is systemic-functional grammar. However, the model is adapted to suit both Beskow’s material and the Swedish language, and in part, methods from traditional grammar have been adopted. Words and images are studied separately, but also in relation to one another. At the interpersonal level, the analysis includes focalisation; pathos, affect and characterisation; power; social distance; involvement, orientation and solidarity; ambience or atmosphere, and graduation. At the ideational level, the analysis comprises action, character, and circumstantiation. At the textual level, the analysis concerns layout, framing and coordination, and focus and information flow. Overall, the study shows a complex relationship between word and image on all the three levels. The results may be interpreted in the light of much of the research background on Beskow. This applies, for example, to the firm grasp of the characters and the close community as an ideal on the interpersonal level, the importance of the colours of the clothes and the precise depiction of the environment on the ideational level, and the varied word order and smooth coordination of sentences on the textual level. The complex interplay between word and image is interpreted as a result of Beskow’s creative process as she herself described it; according to Beskow, words and images should be born at the same moment. The results form the basis for a theoretical discussion concerning the typology of picturebooks as well as the historicity of the material. The picturebook theory that seems to capture Beskow’s material best is David Lewis’s (2001a) idea of the picturebook as an ecosystem. This model takes into account that words and images are dependent on each other, that the relationship between word and image can look different within the same book, and that both words and images have a number of different functions. As regards the historical dimension, the picturebooks in the present study were created about a hundred years ago; yet their age and complexity do not seem to deter new generations – on the contrary. The works continue to be canonical. To what extent the works influenced contemporary and later creators of picturebooks is a question that deserves to be answered in the future.
first_indexed 2025-06-02T20:00:55Z
format Väitöskirja
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lundmark, Aili", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-02T13:20:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-02T13:20:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.isbn", "value": "978-952-86-0715-1", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "isbn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102970", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 v\u00e4it\u00f6skirja k\u00e4sittelee sanan ja kuvan keinoin ilmaistujen merkitysten vuorovaikutusta Elsa Beskowin (1874\u20131953) kuvakirjoissa. Tutkimuksen tavoite on syvent\u00e4\u00e4 k\u00e4sityst\u00e4 Ruotsin 1900-luvun alun merkitt\u00e4vimm\u00e4st\u00e4 lastenkirjailijasta ja lastenkirjallisuuden kuvittajasta. Tutkimuksessa analysoidaan multimodaalisesti kolmea Beskowin tunnettua kuvakirjaa: Tomtebobarnen (1910, Tonttulan lapset), Tant Gr\u00f6n, Tant Brun och Tant Gredelin (1918, T\u00e4ti Vihre\u00e4, T\u00e4ti Ruskea ja T\u00e4ti Sinipunainen) ja Hattstugan (1930, Hattulan v\u00e4ki). Menetelm\u00e4 perustuu Clare Painterin, J. R. Martinin ja Len Unsworthin (2013) kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kuvakirjojen analyysimalliin, joka pohjautuu systeemis-funktionaaliseen kielioppiin. Mallia on kuitenkin mukautettu sek\u00e4 Beskow-aineiston ett\u00e4 ruotsin kielen kannalta, ja my\u00f6s perinteisen kieliopin metodeja on hy\u00f6dynnetty. Sanoja ja kuvia tutkitaan erikseen, mutta my\u00f6s suhteessa toisiinsa.\nInterpersoonaisella tasolla analyysiin sis\u00e4ltyy fokalisaatio; paatos, affekti ja karakterisointi; valta; sosiaalinen et\u00e4isyys; osallisuus, orientaatio ja solidaarisuus; tunnelma tai atmosf\u00e4\u00e4ri ja luokittelu. Ideationaalisella tasolla analyysi k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 toiminnan, henkil\u00f6hahmon ja olosuhteet. Tekstuaalisella tasolla analysoidaan ulkoasua, kehystyst\u00e4 ja rinnastusta sek\u00e4 fokusta ja tiedon kulkua.\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 sanan ja kuvan v\u00e4lill\u00e4 vallitsee monimutkainen suhde kaikilla kolmella tasolla. Tuloksia voidaan tulkita aiemman Beskow-tutkimuksen valossa. T\u00e4m\u00e4 koskee esimerkiksi Beskowin lujaa otetta hahmoista ja ihanteellisesta tiiviist\u00e4 yhteis\u00f6st\u00e4 interpersoonaisella tasolla, vaatteiden v\u00e4rien merkityst\u00e4 ja ymp\u00e4rist\u00f6n tarkkaa kuvausta ideationaalisella tasolla sek\u00e4 vaihtelevaa sanaj\u00e4rjestyst\u00e4 ja lauseiden sujuvaa rinnastusta tekstuaalisella tasolla. Sanan ja kuvan monimutkainen vuorovaikutus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n Beskowin luovan prosessin tuloksena, kuten h\u00e4n sit\u00e4 itse kuvaili: Beskowin mukaan sanojen ja kuvien pit\u00e4\u00e4 synty\u00e4 samaan aikaan.\nTulokset muodostavat pohjan teoreettiselle pohdinnalle kuvakirjojen typologiasta ja aineiston historiallisuudesta. Beskow-aineistoa parhaiten kuvaava kuvakirjateoria on David Lewisin (2001a) ajatus kuvakirjasta ekosysteemin\u00e4. T\u00e4m\u00e4 malli ottaa huomioon sen, ett\u00e4 sanat ja kuvat ovat riippuvaisia toisistaan, ett\u00e4 sanan ja kuvan suhde voi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 erilaiselta samassa kirjassa ja ett\u00e4 niin sanoilla kuin kuvilla on useita eri teht\u00e4vi\u00e4. Mit\u00e4 tulee historialliseen ulottuvuuteen, t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellut kuvakirjat luotiin noin sata vuotta sitten, mutta niiden ik\u00e4 ja monimutkaisuus eiv\u00e4t n\u00e4yt\u00e4 karkottavan uusia sukupolvia \u2013 p\u00e4invastoin. Teokset ovat edelleen kanonisia. Miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin teokset ovat vaikuttaneet Beskowin aikalaisiin tai my\u00f6hempiin kuvakirjojen tekij\u00f6ihin, on kysymys, johon tulevan tutkimuksen kannattaa vastata.", "language": "fin", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This doctoral thesis examines the interplay between meanings expressed through word and image in picturebooks by Elsa Beskow (1874\u20131953) with the aim of deepening our knowledge of the authorship and artistry of Sweden\u2019s most prominent writer and illustrator of children\u2019s fiction during the first half of the twentieth century. This is done through a multimodal analysis of three well-known picturebooks from Beskow\u2019s production: Tomtebobarnen (1910, Children of the Forest), Tant Gr\u00f6n, Tant Brun och Tant Gredelin (1918, Aunt Green, Aunt Brown and Aunt Lavender) and Hattstugan (1930, The Children of Hat Cottage). The method is based on a model for the analysis of picturebooks developed by Clare Painter, J.R. Martin and Len Unsworth (2013). The origin of this model is systemic-functional grammar. However, the model is adapted to suit both Beskow\u2019s material and the Swedish language, and in part, methods from traditional grammar have been adopted. Words and images are studied separately, but also in relation to one another. \nAt the interpersonal level, the analysis includes focalisation; pathos, affect and characterisation; power; social distance; involvement, orientation and solidarity; ambience or atmosphere, and graduation. At the ideational level, the analysis comprises action, character, and circumstantiation. At the textual level, the analysis concerns layout, framing and coordination, and focus and information flow. \nOverall, the study shows a complex relationship between word and image on all the three levels. The results may be interpreted in the light of much of the research background on Beskow. This applies, for example, to the firm grasp of the characters and the close community as an ideal on the interpersonal level, the importance of the colours of the clothes and the precise depiction of the environment on the ideational level, and the varied word order and smooth coordination of sentences on the textual level. The complex interplay between word and image is interpreted as a result of Beskow\u2019s creative process as she herself described it; according to Beskow, words and images should be born at the same moment. \nThe results form the basis for a theoretical discussion concerning the typology of picturebooks as well as the historicity of the material. The picturebook theory that seems to capture Beskow\u2019s material best is David Lewis\u2019s (2001a) idea of the picturebook as an ecosystem. This model takes into account that words and images are dependent on each other, that the relationship between word and image can look different within the same book, and that both words and images have a number of different functions. As regards the historical dimension, the picturebooks in the present study were created about a hundred years ago; yet their age and complexity do not seem to deter new generations \u2013 on the contrary. The works continue to be canonical. To what extent the works influenced contemporary and later creators of picturebooks is a question that deserves to be answered in the future.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-02T13:20:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-02T13:20:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.publisher", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "publisher", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.relation.ispartofseries", "value": "JYU Dissertations", "language": null, "element": "relation", "qualifier": "ispartofseries", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ord och bilder fr\u00e5n salongen : multimodalitet i Elsa Beskows bilderb\u00f6cker fr\u00e5n tidigt 1900-tal", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "doctoral thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:ISBN:978-952-86-0715-1", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_db06", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.relation.issn", "value": "2489-9003", "language": null, "element": "relation", "qualifier": "issn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author & University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "doctoralThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "navigointi mahdollista", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "structural navigation", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "kuvilla vaihtoehtoiset kuvaukset", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "alternative textual descriptions for images", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "taulukot saavutettavia", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "tables accessible", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "looginen lukemisj\u00e4rjestys", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "logical reading order", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102970
last_indexed 2025-06-02T20:03:19Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b830d7d0-f9c4-48a6-a14a-d0313cd3522a\/download","text":"978-952-86-0715-1_vaitos17062025.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lundmark, Aili Ord och bilder från salongen : multimodalitet i Elsa Beskows bilderböcker från tidigt 1900-tal
title Ord och bilder från salongen : multimodalitet i Elsa Beskows bilderböcker från tidigt 1900-tal
title_full Ord och bilder från salongen : multimodalitet i Elsa Beskows bilderböcker från tidigt 1900-tal
title_fullStr Ord och bilder från salongen : multimodalitet i Elsa Beskows bilderböcker från tidigt 1900-tal Ord och bilder från salongen : multimodalitet i Elsa Beskows bilderböcker från tidigt 1900-tal
title_full_unstemmed Ord och bilder från salongen : multimodalitet i Elsa Beskows bilderböcker från tidigt 1900-tal Ord och bilder från salongen : multimodalitet i Elsa Beskows bilderböcker från tidigt 1900-tal
title_short Ord och bilder från salongen
title_sort ord och bilder från salongen multimodalitet i elsa beskows bilderböcker från tidigt 1900 tal
title_sub multimodalitet i Elsa Beskows bilderböcker från tidigt 1900-tal
title_txtP Ord och bilder från salongen : multimodalitet i Elsa Beskows bilderböcker från tidigt 1900-tal
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102970 http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0715-1
work_keys_str_mv AT lundmarkaili ordochbilderfrånsalongenmultimodalitetielsabeskowsbilderböckerfråntidigt1900tal