Robotteja ja arkipäivän teknologiaa – suomalaisten 4.–9.luokkalaisten käsityksiä tekoälystä

Tekoälyn käyttö lisääntyy ihmisten arjessa huimaa vauhtia ja myös lapset ja nuoret käyttävät tekoälyä sekä tiedostaen, että tiedostamatta päivittäin. Jotta tekoälyä voidaan käyttää ja hyödyntää järkevästi ja turvallisesti, on ymmärrettävä mitä se on. Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia suomalais...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Laitinen, Viivi, Lahtinen, Laura
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102947
_version_ 1834494319130574848
author Laitinen, Viivi Lahtinen, Laura
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laitinen, Viivi Lahtinen, Laura Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laitinen, Viivi Lahtinen, Laura Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laitinen, Viivi
datasource_str_mv jyx
description Tekoälyn käyttö lisääntyy ihmisten arjessa huimaa vauhtia ja myös lapset ja nuoret käyttävät tekoälyä sekä tiedostaen, että tiedostamatta päivittäin. Jotta tekoälyä voidaan käyttää ja hyödyntää järkevästi ja turvallisesti, on ymmärrettävä mitä se on. Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia suomalaisten 4.–9.luokkalaisten käsityksiä tekoälystä sekä sitä mistä he ovat tekoälystä oppineet. Tutkielmassa selvitettiin myös oppijoiden sukupuolen ja luokka-asteen vaikutusta tekoälykäsityksiin. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa tarkasteltiin aiempaa oppijoiden tekoälykäsityksiä käsittelevää tutkimusta ja muodostettiin tutkimuslöydösten avulla teoreettinen luokittelu tekoälykäsityksistä. Toisessa vaiheessa analysoitiin oppijoiden kyselylomakevastauksia laadullisin ja määrällisin menetelmin. Kyselyyn vastasi 195 oppijaa. Kyselyn tulokset osoittivat, että kyselyyn vastanneet oppijat ajattelivat tekoälyn useimmin robottina tai jonkinlaisena arkipäivän teknologiana. Useissa vastauksissa nousi esiin myös ajatus tekoälyn älykkyydestä. Tekoälyyn liittyviä tietoja oli useimmiten opittu opettajilta, vanhemmilta tai erilaisista medioista. Oppijat, joilla oli tekoälyyn liittyviä käsityksiä, myös arvioivat oman tekoälytietämyksensä hyväksi. Oppijan sukupuolen ja luokka-asteen vaikutus tekoälykäsityksiin oli vähäinen. Tämän tutkimuksen havainnot tukevat aikaisempien tutkimusten tuloksia siinä, että perusopetusikäisten tekoälykäsitykset vaihtelevat suuresti ja nuorilla on sekä oikeansuuntaisia käsityksiä, mutta myös virhekäsityksiä tekoälystä. Tämän tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää huoltajat, opettajat sekä muut kasvatustyötä tekevät, jotka haluavat omalla toiminnallaan opettaa lapsia ja nuoria ymmärtämään tekoälyä teknisenä ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Kouluissa olisi tärkeää kiinnittää huomiota lähdekriittisten taitojen kehittämiseen sekä medialukutaidon ja tekoälylukutaidon oppimiseen. Tutkimuksessa esitetään myös muutamia jatkotutkimusideoita.
first_indexed 2025-06-02T20:00:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fagerlund, Janne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitinen, Viivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtinen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-02T11:46:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-02T11:46:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102947", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teko\u00e4lyn k\u00e4ytt\u00f6 lis\u00e4\u00e4ntyy ihmisten arjessa huimaa vauhtia ja my\u00f6s lapset ja nuoret k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t teko\u00e4ly\u00e4 sek\u00e4 tiedostaen, ett\u00e4 tiedostamatta p\u00e4ivitt\u00e4in. Jotta teko\u00e4ly\u00e4 voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 j\u00e4rkev\u00e4sti ja turvallisesti, on ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4 mit\u00e4 se on. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli tutkia suomalaisten 4.\u20139.luokkalaisten k\u00e4sityksi\u00e4 teko\u00e4lyst\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4 mist\u00e4 he ovat teko\u00e4lyst\u00e4 oppineet. Tutkielmassa selvitettiin my\u00f6s oppijoiden sukupuolen ja luokka-asteen vaikutusta teko\u00e4lyk\u00e4sityksiin. \n\nTutkimuksen ensimm\u00e4isess\u00e4 vaiheessa tarkasteltiin aiempaa oppijoiden teko\u00e4lyk\u00e4sityksi\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4 tutkimusta ja muodostettiin tutkimusl\u00f6yd\u00f6sten avulla teoreettinen luokittelu teko\u00e4lyk\u00e4sityksist\u00e4. Toisessa vaiheessa analysoitiin oppijoiden kyselylomakevastauksia laadullisin ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin. Kyselyyn vastasi 195 oppijaa. Kyselyn tulokset osoittivat, ett\u00e4 kyselyyn vastanneet oppijat ajattelivat teko\u00e4lyn useimmin robottina tai jonkinlaisena arkip\u00e4iv\u00e4n teknologiana. Useissa vastauksissa nousi esiin my\u00f6s ajatus teko\u00e4lyn \u00e4lykkyydest\u00e4. Teko\u00e4lyyn liittyvi\u00e4 tietoja oli useimmiten opittu opettajilta, vanhemmilta tai erilaisista medioista. Oppijat, joilla oli teko\u00e4lyyn liittyvi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4, my\u00f6s arvioivat oman teko\u00e4lytiet\u00e4myksens\u00e4 hyv\u00e4ksi. Oppijan sukupuolen ja luokka-asteen vaikutus teko\u00e4lyk\u00e4sityksiin oli v\u00e4h\u00e4inen. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen havainnot tukevat aikaisempien tutkimusten tuloksia siin\u00e4, ett\u00e4 perusopetusik\u00e4isten teko\u00e4lyk\u00e4sitykset vaihtelevat suuresti ja nuorilla on sek\u00e4 oikeansuuntaisia k\u00e4sityksi\u00e4, mutta my\u00f6s virhek\u00e4sityksi\u00e4 teko\u00e4lyst\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 huoltajat, opettajat sek\u00e4 muut kasvatusty\u00f6t\u00e4 tekev\u00e4t, jotka haluavat omalla toiminnallaan opettaa lapsia ja nuoria ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n teko\u00e4ly\u00e4 teknisen\u00e4 ja yhteiskunnallisena ilmi\u00f6n\u00e4. Kouluissa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota l\u00e4hdekriittisten taitojen kehitt\u00e4miseen sek\u00e4 medialukutaidon ja teko\u00e4lylukutaidon oppimiseen. Tutkimuksessa esitet\u00e4\u00e4n my\u00f6s muutamia jatkotutkimusideoita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-02T11:46:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-02T11:46:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY-NC-ND 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Robotteja ja arkip\u00e4iv\u00e4n teknologiaa \u2013 suomalaisten 4.\u20139.luokkalaisten k\u00e4sityksi\u00e4 teko\u00e4lyst\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506024756", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologian maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Education Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102947
language fin
last_indexed 2025-06-04T20:05:47Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/95eb7090-bee2-4f07-8ca1-010ee515cabf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506024756.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitinen, Viivi Lahtinen, Laura Robotteja ja arkipäivän teknologiaa – suomalaisten 4.–9.luokkalaisten käsityksiä tekoälystä Koulutusteknologian maisteriohjelma Master's Degree Programme in Education Technology
title Robotteja ja arkipäivän teknologiaa – suomalaisten 4.–9.luokkalaisten käsityksiä tekoälystä
title_full Robotteja ja arkipäivän teknologiaa – suomalaisten 4.–9.luokkalaisten käsityksiä tekoälystä
title_fullStr Robotteja ja arkipäivän teknologiaa – suomalaisten 4.–9.luokkalaisten käsityksiä tekoälystä Robotteja ja arkipäivän teknologiaa – suomalaisten 4.–9.luokkalaisten käsityksiä tekoälystä
title_full_unstemmed Robotteja ja arkipäivän teknologiaa – suomalaisten 4.–9.luokkalaisten käsityksiä tekoälystä Robotteja ja arkipäivän teknologiaa – suomalaisten 4.–9.luokkalaisten käsityksiä tekoälystä
title_short Robotteja ja arkipäivän teknologiaa – suomalaisten 4.–9.luokkalaisten käsityksiä tekoälystä
title_sort robotteja ja arkipäivän teknologiaa suomalaisten 4 9 luokkalaisten käsityksiä tekoälystä
title_txtP Robotteja ja arkipäivän teknologiaa – suomalaisten 4.–9.luokkalaisten käsityksiä tekoälystä
topic Koulutusteknologian maisteriohjelma Master's Degree Programme in Education Technology
topic_facet Koulutusteknologian maisteriohjelma Master's Degree Programme in Education Technology
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102947 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506024756
work_keys_str_mv AT laitinenviivi robottejajaarkipäivänteknologiaasuomalaisten49luokkalaistenkäsityksiätekoälystä