"Onks luurangolla aivoja?" kuolema taidekuvassa 9–11-vuotiaiden lasten tulkitsemana

Tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä lasten taidekuvan tulkitsemisen tavoista ja kuolemakäsityksistä Hugo Simbergin maalauksen Kuoleman puutarha (1896) avulla. Tutkielmassa tarkastellaan, mihin lapset kiinnittävät taidekuvassa huomiota, mitä he kertovat näkemästään ja millaisia tulkintoja h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salo, Viivi Lilja Linnea
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102910
_version_ 1834494319125331968
author Salo, Viivi Lilja Linnea
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salo, Viivi Lilja Linnea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salo, Viivi Lilja Linnea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salo, Viivi Lilja Linnea
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä lasten taidekuvan tulkitsemisen tavoista ja kuolemakäsityksistä Hugo Simbergin maalauksen Kuoleman puutarha (1896) avulla. Tutkielmassa tarkastellaan, mihin lapset kiinnittävät taidekuvassa huomiota, mitä he kertovat näkemästään ja millaisia tulkintoja he tekevät kuvan sisällöistä. Tutkielmassa tutkitaan lasten subjektiivisia kokemuksia ja merkityksiä, eli taustalla on fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusperinne. Tutkimukseen osallistui neljätoista 9–11-vuotiasta kuvataidekoulun oppilasta. Tutkielman aineisto kerättiin virikkeellistä ryhmähaastattelua ja löyhästi strukturoitua avointa haastattelua vastaavalla VTS-menetelmällä. Tarkastelutuokioissa lapset katselivat Kuoleman puutarha -taidekuvaa tutkijan ohjeistamana. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisella sisällönanalyysilla. Tarkastelutuokioissa lapset kiinnittivät huomiota samoihin asioihin. Lapset tarkastelivat kuvaa tarkasti ja huomasivat pienetkin yksityiskohdat. Lapset tunnistivat luurangot kuolleiksi ihmisiksi eli kuoleman symboliksi. Luurangot ohjailivat lasten tulkintoja. Kommenteissa näkyi viitteitä lasten kuolemakäsityksistä. Tutkielma valottaa lasten taidekuvan katsomisen ja taidekuvasta kertomisen taitoja ja tapoja. Tutkielma kertoo, miten lapset tunnistavat taidekuvasta kuoleman ja millainen käsitys heillä on kuolemasta taidekuvasta esitettyjen kommenttien perusteella.
first_indexed 2025-06-02T20:00:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Katri-Helena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Viivi Lilja Linnea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-02T08:24:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-02T08:24:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102910", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 lasten taidekuvan tulkitsemisen tavoista ja kuolemak\u00e4sityksist\u00e4 Hugo Simbergin maalauksen Kuoleman puutarha (1896) avulla. Tutkielmassa tarkastellaan, mihin lapset kiinnitt\u00e4v\u00e4t taidekuvassa huomiota, mit\u00e4 he kertovat n\u00e4kem\u00e4st\u00e4\u00e4n ja millaisia tulkintoja he tekev\u00e4t kuvan sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4.\nTutkielmassa tutkitaan lasten subjektiivisia kokemuksia ja merkityksi\u00e4, eli taustalla on fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusperinne. Tutkimukseen osallistui nelj\u00e4toista 9\u201311-vuotiasta kuvataidekoulun oppilasta. Tutkielman aineisto ker\u00e4ttiin virikkeellist\u00e4 ryhm\u00e4haastattelua ja l\u00f6yh\u00e4sti strukturoitua avointa haastattelua vastaavalla VTS-menetelm\u00e4ll\u00e4. Tarkastelutuokioissa lapset katselivat Kuoleman puutarha -taidekuvaa tutkijan ohjeistamana. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Tarkastelutuokioissa lapset kiinnittiv\u00e4t huomiota samoihin asioihin. Lapset tarkastelivat kuvaa tarkasti ja huomasivat pienetkin yksityiskohdat. Lapset tunnistivat luurangot kuolleiksi ihmisiksi eli kuoleman symboliksi. Luurangot ohjailivat lasten tulkintoja. Kommenteissa n\u00e4kyi viitteit\u00e4 lasten kuolemak\u00e4sityksist\u00e4.\nTutkielma valottaa lasten taidekuvan katsomisen ja taidekuvasta kertomisen taitoja ja tapoja. Tutkielma kertoo, miten lapset tunnistavat taidekuvasta kuoleman ja millainen k\u00e4sitys heill\u00e4 on kuolemasta taidekuvasta esitettyjen kommenttien perusteella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-02T08:24:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-02T08:24:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "VTS-menetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Onks luurangolla aivoja?\" : kuolema taidekuvassa 9\u201311-vuotiaiden lasten tulkitsemana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506024724", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuolema", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvataide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tulkinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visuaalinen kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102910
language fin
last_indexed 2025-06-02T20:02:27Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dbc2c9a7-be0e-436f-a338-aca584e14cbb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506024724.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salo, Viivi Lilja Linnea "Onks luurangolla aivoja?" : kuolema taidekuvassa 9–11-vuotiaiden lasten tulkitsemana VTS-menetelmä Luokanopettajakoulutus Teacher Education monilukutaito taidekasvatus kuolema lapset (ikäryhmät) kuvataide tulkinta visuaalinen kulttuuri
title "Onks luurangolla aivoja?" : kuolema taidekuvassa 9–11-vuotiaiden lasten tulkitsemana
title_full "Onks luurangolla aivoja?" : kuolema taidekuvassa 9–11-vuotiaiden lasten tulkitsemana
title_fullStr "Onks luurangolla aivoja?" : kuolema taidekuvassa 9–11-vuotiaiden lasten tulkitsemana "Onks luurangolla aivoja?" : kuolema taidekuvassa 9–11-vuotiaiden lasten tulkitsemana
title_full_unstemmed "Onks luurangolla aivoja?" : kuolema taidekuvassa 9–11-vuotiaiden lasten tulkitsemana "Onks luurangolla aivoja?" : kuolema taidekuvassa 9–11-vuotiaiden lasten tulkitsemana
title_short "Onks luurangolla aivoja?"
title_sort onks luurangolla aivoja kuolema taidekuvassa 9 11 vuotiaiden lasten tulkitsemana
title_sub kuolema taidekuvassa 9–11-vuotiaiden lasten tulkitsemana
title_txtP "Onks luurangolla aivoja?" : kuolema taidekuvassa 9–11-vuotiaiden lasten tulkitsemana
topic VTS-menetelmä Luokanopettajakoulutus Teacher Education monilukutaito taidekasvatus kuolema lapset (ikäryhmät) kuvataide tulkinta visuaalinen kulttuuri
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education VTS-menetelmä kuolema kuvataide lapset (ikäryhmät) monilukutaito taidekasvatus tulkinta visuaalinen kulttuuri
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102910 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506024724
work_keys_str_mv AT saloviivililjalinnea onksluurangollaaivojakuolemataidekuvassa911vuotiaidenlastentulkitsemana